KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Tejháború

Baski Sándor

Héraðið – izlandi, 2019. Rendezte és írta: Grímur Hákonárson. Kép: Mart Taniel. Szereplők: Arnís Hrönn Egilsdóttir (Inga), Sveinn Ólafur Gunnarsson (Friðgeir), Alfrun Rose (Ása). Gyártó: Netop Films / Profile Pictures / Haut et Court. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 92 perc.

 

Grímur Hákonarson rendező mágikus realista komédiával indította a pályáját (Tündekő) és egy dramedyvel folytatta (Kosok). Kedvenc motívumait – vidéki környezet, természettel harmóniában élő, egymásra utalt szereplők – átmentette legújabb filmjébe is, de viccelni már, úgy tűnik, nincs kedve. A legfehérebb naphoz, az év másik jelentős izlandi bemutatójához hasonlóan a Tejháborúban is egy házastárs halála után kell a főszereplőnek átértékelnie a saját életét és a helyi közösségben betöltött szerepét. Ingának nem nagyon jut ideje a gyászmunkára, a férje által igazgatott családi farmról kiderül, hogy súlyos adósságok terhelik, ráadásul a helyi gazdaszövetkezet vezetője is ki akarja használni a nő kiszolgáltatott helyzetét.

Már a Kosokban is a kisemberekre rátelepedő autoritásnak jutott a gonosz szerepe, a Tejháború agendája a korrupt szövetkezeti rendszerrel szemben pedig még egyértelműbb. Hákonarson meg sem próbál távolságot tartani a főszereplőjétől és az általa képviselt ügytől, elfogultsága ugyanakkor bocsánatos, mert a forradalmáralkatnak kevéssé nevezhető középkorú Inga feleszmélését a vonatkozó hollywoodi hőstörténeteknél jóval aprólékosabban és hitelesebben mutatja be. Az Izlandi amazonhoz (2018) hasonlóan, amelyben egy ötvenes kórusvezető ökogerillaként küzd a külföldi befektetők ellen, a Tejháború is felér egy feminista kiáltvánnyal, üzenete ráadásul tökéletesen illeszkedik az új izlandi rendezők filmjeiből kirajzolódó, a különcségét büszkén vállaló autonóm ország imázsához. A humor mellőzése ugyanakkor sajnálatos, így nincs, ami a túlságosan is kiszámítható történetért és az életszagú, de eseménytelen pillanatokért kompenzálhatna.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14365