Jancsó 100Jancsó összeesküvőiA látszat hatalmaHirsch Tibor
A hatalom mesterségéhez hozzátartozik a megtévesztő látszatok virtuóz használata. Jancsó filmjeit nézve belelátunk a zsarnok szívébe. Ha a mester ma filmet forgatna, a Látszatnak
most is mögé akarna látni. Ezt próbálta mindig, ebből kell kiindulni. Az ember
sárkányfog-vetemény: de a kamerának meg kell keresnie, aki gondozza, aki
elültette, aki a végén leszüreteli.
Ízlelgessük a szót, netán
lassan szótagoljuk: hát-tér-ha-ta-lom. Sokértelmű kifejezés. Itthon ma leginkább
jobbos publicista kínálja olvasójának, akivel félszavakból is megértik egymást.
Legújabban politikus is a szájára veszi: nyilván úgy érzi, a titkosnak mondott
kulisszák mögé látó szavazók száma elérte a kritikus tömeget: ő kimondja a
szót, azok értőn bólintanak.
Jancsó Miklós ezen is,
mint ma annyi mindenen, száját elhúzva (rá jellemző mimika) keserűen mosolyogna.
Úgyis, mint a háttérhatalmak specialistája. Konkrétabban: fölfedezője, ábrázolója,
vizuális jelrendszer-csiszolója, továbbá eltúlzója, kinevetője. Ez mind
egyszerre. Nem feledve persze barátját, írótársát, Hernádi Gyulát, aki, amíg
csak együtt dolgoztak, forgatókönyv-foglalatot adott mindezekhez, és egyébként
is, mint író, nem csupán a háttérhatalom játékos titokzatosságának, de
általában a hatalmi összefonódás, burjánzás, egymásra licitálás barokkosan
túlzó történeteinek méltatlanul feledett – mert időszerű – mestere. Tágabban
értve a dolgot, és főleg eltáncolva ettől a manapság sűrűn harcra fogott
paranoid képzettől: szerettek a színfalak mögé mutogatni, ahol a
rejtőzködő valódi hatalom szinte minden filmjükben bújócskára készül áldozataival,
tényleg mindig a háttérben, vagy még azon is túl, a második, harmadik paraván mögött.
Szerettek ezzel nézőt-olvasót borzongatni. Később pedig – szigorú filmjeik
sorát megtörve, harmincöt éves munkakapcsolatuk utolsó húsz évében – ezen inkább
már nevetni szerettek. Pontosabban borzongatni és csúfondárosan kacagni
egyszerre, ahogy történeteikben sorra döntögetik a „dolgok mögötti”
manipulátorok bábszínházparavánjait.
Hatalmaskodástól hatalomig
Vissza Jancsóhoz: először
nem a láthatatlan, hanem a látható, sőt hivalkodó hatalom képei ugranak be az
életműből. Például egy ló képe. Lovas csendőr gyalogos körül köröz a Csend és Kiáltásban (1968) erőszakos
hatalmat jelent. Lovas kozák egy gyalogos magyar hadifoglyot terel az Így jöttemben: az erő és gyengeség világos dinamikája. Ugyanez egyenruhás
orosz katonalányokkal: csupán játék a hatalommal, játékos kedvű fiúk férfias
libidójukkal dicsekszenek, a lányok nevetnek. Parancsra megszabadulni
ugyanettől a libidótól – azaz a tágan értett hatalomtól: A Magyar rapszódiában (1979)
a világháború idején bevonuló közkatona, bizonyos Szeles-Tóth saját nevelt lovát
lövi le, mintha egyenruhába bújtatva először saját férfiasságával –
autonómiájával, tehát önmaga feletti hatalmával – kellene végeznie. Ugyanez
fordítva: a Szegénylegényekben (1966) a Sáncban raboskodó hajdani negyvennyolcas szabadcsapatot csapdába
kell csalni, hogy felfedje magát, el kell velük hitetni, hogy már nincs mitől
félniük. Ehhez az egyenruhába bújtatás szükséges, de ez kevés. A Klapka-indulót
húzatni a fülükbe: már több, de még nem elég. Fegyvert adni a kezükbe: ügyes
játék a bizalommal, de még mindig nem a visszanyert önazonosság teljes
illúziója. De aztán jön a ló. Az árulásra kiválasztott szerencsétlen megkapja a
lovat, Jancsó legfőbb hatalom/autonómia szimbólumát, és a lenyugvó nap fényében
fölvágtatva a dombtetőre, elveszíti éberségét. Merthogy úgy érzi, lóval csalni
nem lehet. Kiderül: lehet.
Manipulátorok tánca
Innentől még másfél
évtized kell, hogy a mestert már ne is érdekelje többé igazán a nyílt hatalom –
csakis az, ami háttérben rejtőzködik. Addigra a régi szép, baráttal, ellenséggel
pusztában vágtató paripák különös metamorfózison esnek át. „Idenézz! Most meg lovakat hoznak ide!
Játszanak, egyre csak játszanak!” Ezt az 1981-es A zsarnok szívében olasz
színészbarátja mondja Gáspár királyfinak, egy semmiből felbukkanó pofa-vérttel
ékesített faragott lófej láttán. Ami addigra közel tucatnyi film által ékességévé
lett a jancsói képes szótárnak, 1981-ben, a Kádár-kor csendes alkonyának
kezdetén vált számára viccé. Mert onnantól kezdve vicc az olyan erő, ami
mutogatja magát. A ló már nem hús-vér állat, a ló régebbi filmek élő lovainak –
régi szép hatalmaskodásoknak – szánalmas emléke. 1981-ben a ló-helyettesítő
tárgyat valakik „ide hozzák”, valakik „játszanak vele.” Akik ezt teszik, akik a
hatalom jelképével tréfálkoznak, ha azonosíthatók egyáltalán: azoké a valóságos
hatalom.
Persze velük sem itt
találkozunk először. Már a Szegénylegényekben sem véletlenül viselik a fekete
köpenyt azok, akiknek nincs nevük, rangjuk, és akik sosem mutatkoznak lóháton. Egyszer
látjuk őket csak együtt, a film elején, ahogy a közeledő alföldi vihar elől
fedél alá menekülnek: a szűk fehér vályogfalak között lépdelve köpenyeik
egyetlen lebegő sötét folttá mosódnak össze. Ez talán a mester első igazi
háttérhatalom-víziója, amit aztán követnek más, hasonló tartalmú víziók,
egészen addig a nyolcvanegyes képsorig, míg végre kineveti, nevén nevezi saját
lovait.
A Jancsó-Hernádi páros
bizalma a világ megismerhetőségében fokozatosan elfogyott, az erő és erőszak nyílt
jelzései mögött filmről-filmre megjelennek a célzások: a lényeg – az igazi erő, az igazi hatalom, a sárkányfog-vetemény
kertésze – sohasem látható.
Mikor is kezdődött? Még
ott, ahol Jancsó saját személyes múltja felé fordult. Hiszen az, hogy minden meggyőző
látszat mögött ott a szigorúan titkolt lényeg, annak, aki magyar történelem
kínálta mesékből formál világtörténelmi modelleket – magától értetődő
tapasztalat.
Az Így jöttem (1964), az
első igazán „Jancsó-nyelven” megformált film 1945-ben játszódik. Konkrét,
történelmi idő. A filmben a magyar a hadifoglyokat őrző szovjetek fegyveres
jelenléte természetesen nagyon is látható, cseppet sem háttérhatalmi
rejtőzködés. De már itt is fölbukkan a becsapós látszat és a titkolt lényeg
közti szimbolikus különbségtétel, a mester frissen formálódó képnyelvi eszközkészletével
elmagyarázva. Az oroszok táborában rendetlenség van. Lazaság. Ez a látszat.
Amikor egy fogoly szökni akar, kedvéért a többiek az engedélyezett fürdési idő
alatt a folyó vizét fröcskölik, hogy fölzavart vízzel (Jancsónál szinte mindig
Káosz-szimbólum), tovább lazítsák a vélt lazaságot. Csakhogy hiába bukik alá az
elszánt magyar: a szögesdrótkerítés a víz alatt folytatódik. Ez a látszat mögötti
lényeg, lazaság mögötti szigor. A „háttér”, ami hirtelen megmutatja magát. Ha valaki
az 1945-ös történelmi pillanatra akarja vonatkoztatni a fröcskölös-szögesdrótos
allegóriát, konkrétan azonosíthatja itt a háttérhatalmat, vagy hatalmakat. Egy
ország kapálózik, fröcsköli a vizet, még néhány évig hiheti is, hogy innen szökni
lehet. Pedig a megfelelő békekonferenciákon a víz alatti szögesdrót helyét már
régen kijelölték.
A film persze nem erről
szól. Az Így jöttem ifjú Jancsó-alteregója
helyét éppen nem a szögesdrót túloldalán keresi. Viszont egyetlen
mellékjelenettel mégiscsak jelzi, hogy hőse, a maga nevelődés történetének e
fontos állomásán, a víz alatti szögesdrótból kiolvasta a történelmi realitást,
és benne hazája elkövetkező negyvenöt esztendejét.
Amúgy ez volna a mester
első és utolsó konkrét háttérhatalmi példázata. Innentől kezdve, ha a végső erő
és erőszak birtokosa rejtőzködik, soha nem tudjuk nevén nevezni. Talán még a Szegénylegények köpenyeseinek valóságos
megbízóit sem. Ki tudja, kinek volt érdeke, hogy meghaljon Marko Lazar, a Sirokkó
(1969) örökösen harcra kész usztasa szabadságharcosa, egyben terroristája? Ki
tudja, ki rendelte el a Még kér a nép (1971) sztrájkoló parasztjainak lemészárlását? Ki tudja ki ölette meg
Rudolf trónörököst a valóságban, és Jancsó erről mesélő, Magánbűnök közerkölcsök (1976) című látomásfüzér-mozijában? Ezeket
a hősöket a szóban forgó filmekben végig harcias alakok fenyegetik, és sunyi
alakok próbálják csapdába csalni. Látszatra mind valamilyen hatalom birtokosai
– az előtérben. De érezzük: a háttér fontosabb. Magas és titkos helyek, ahol a
mindig véres végső megoldásokra valakik mindig rábólintanak. Akiket egyre
kevésbé volna stílusos nevükön nevezni.
Az erőt-erőszakot mutatók
mögött nagyobb, majd annál is nagyobb erők állnak, de nem tudjuk kicsodák -
ennek megmutatása Jancsó Miklós filmjeiben általában igazi operatőri
jutalomjáték, és persze külön képregiszter a metaforák gazdag gyűjteményében.
Hiszen hosszú az út
háborús-realista víz alatti szögesdrót példázatától a titkos játékmesterekre
célozgató színházi lófej-kellékig.
Példa már-már találomra:
köd és a füst. Füst az Égi bárányban (1970), a Szerelmem, Elektrában (1974). A Daniel Olbrichsky játszotta
kadétruhás hegedűs elhozta a fehérek győzelmét, de vajon mi van a háttérben,
amit a gomolygó köd elfed, ahogy az örökös Jancsó-alteregó Kozák Andrással
fölszáll a film végén a vonatra? A Szerelmem,
Elektrában Aigiszthosz király zsarnoki uralmát a
legbelső körben csak a szúrós tekintetek szavatolják, egyel kijjebb a szigorú
ostorpattogtató legények sora, végül a külső körön messze távol a lovasok. De
még láthatóak. Ahol gomolyogni kezd a köd, ahol gazdátlan ménes nyargal a
messzeségben – ott bárki emberkedhet, lovon, gyalog, egyenruhában vagy
gyolcsingben: ott valahol messze, túl mindenen, a történelem titokzatos erői
dolgoznak. Mert van háttér – hatalmas, széles, alföldi horizont: tehát van
háttérhatalom.
Aztán eljön a tréfák
ideje.
Blődlik az Első Mozgatóról
Mert eljutunk ide is, több
komoly-komor filmen át, éppen A zsarnok
szívéhez, a háttérhatalmak
orgiájának meséjéhez, mely Jancsónál először, de nem utoljára, paródiába
torkollik. Habsburgok kontra törökök, Róma kontra Velence. Méregkeverők kontra gyilkos
vadkant felbérelő titkos és még titkosabb társaságok: a háttérhatalmak immár
nem a látszathatalom mögött rejtőzködnek, hanem sorra leleplezik magukat, és erőfitogtató
körtáncba bonyolódnak, szó szerint, azaz a hatalmaskodás jancsói koreográfiáját
követve, körözve kísérik egymást a halálba. De még itt is van valaki, aki az
utolsó lövést leadja. A háttérhatalmak Háttérhatalma. Talán a történelem elvont
démona. Aki mindenesetre a háttérben marad.
És ettől a filmtől kezdve,
egészen az utolsóig a történetek végső ítéletvégrehajtóját így kell néznünk. A
háttérhatalom most már örökre megnevezhetetlen és a földi realitáson túlról
mutatja meg magát. Ezt a rendszerváltás előtt és után készül misztikus
daraboknál könnyű belátni, például a Szörnyek
évadjában (1987), ott, ahol kiderül, a végső manipulátor,
mégpedig a gondviselés jóakarata nélkül, Isten maga, akinek Jézust, egyszülött
fiát kell fenyegetve-kérlelni, tegye jóvá, csinálja vissza az Atya előidézte
Apokalipszist.
A kétezres évek Kapa-Pepe történetei,
meglehet, a bohózat műfaji kereteibe költözve sosem kokettálnak közvetlenül a
Transzcendenssel, de ettől még ezekben is ott a játék a legtitkosabb és
legvégső háttérhatalommal. Ezek a filmek már az egymásra licitáló
összeesküvés-elméletek évtizedében születtek, jórészt az Ikertornyok
összeomlása után. Jancsónak volt mire utalni a hazai és világpolitikában, és
volt alapja újraértelmezni régről ismerős hatalmaskodóit, és közben keserű kacajjal
kinevetni az emberiség egymásra licitáló, de egymásnak is ellentmondó divatos
paranoiáit. Ha ezekre a filmekre együtt próbálunk emlékezni, valószínűleg a
korábban használt kifejezéssel – az „emberkedés” harcias képei ugranak be: ahogy
azonosíthatatlan csoportok, titokzatos egyének váltják egymást, fegyverrel vagy
anélkül, de mindig lenyomva az előzőt, mindig magabiztosan utasítgatva, harsány
vagy finom jelzésekkel biztosítva mindenkit, hogy immár megérkeztek, előléptek
a fénybe, megmutatják magukat. A végső, az igazi háttérhatalmat – Sátánt,
rosszhiszemű Világszellemet, Örökös Magyar Fátumot – fejtsék meg a kritikusok.
A szép halál receptjei
Végezetül néhány szó a
másik oldalról. Hogyan maradnak talpon, néha egészen a film utolsó kockájáig a
mindenkori Jancsó hősök a mindenkori Jancsó-féle háttérhatalommal szemben,
mielőtt – minden esetben – elbuknának?
Akik a végsőkig bírják,
sosem védekeznek. Csak támadnak.
Személyisége minden szenvedélyével ezt műveli
Zsadányi István, az osztályától elbitangolt magyar úr az Allegro Barbaróban (1979),
de az utolsó filmig ott bujkál ez a természetesen szintén reménytelen
életbemaradási stratégia Kapa (Mucsi Zoltán) harsányságában, ahogy mindent és
mindenkit, de főleg Pepe barátja fejét – bármilyen ürüggyel leüvölti.
Talán az első ilyen támadva-védekezős
játékot, a „harsányság próbatételét” a titkos erők hátborzongató csendje
közepette még a Sirokkóban láthattuk. Az usztasa Marko Lazar
– fogoly és vendég – hétköznapjait örökös rituálék színesítik, Marko és
bajtársai körben állnak, pisztolyt dobálnak egymásnak, vad csatakiáltással
egyszerre a levegőbe lőnek. Újra és újra. A felnőtt férfiak lövöldözése,
körtánca, kurjongatása amúgy groteszk látvány, ahogy groteszk A zsarnok szívében Gáspár királyfi
arcára erőltetett műmosoly, ahogy senkinek se válaszol, de mindenkitől kérdez.
Groteszknek hatnak majd évtizedekkel később Kapa komikus, önmagát hergelő
dühkitörései. Groteszk, ha nem tudjuk, kire kell lőni, csak azt, hogy puffogtatni
kell, és üvölteni.
A Sirokkó – a Vörös Brigádok, a Bader-Meinhoff csoport működésével
egy időben – amúgy konkrétan a forradalmi radikalizmus, tehát a terrorizmus természetrajzáról
szól. A terrorista a film sugallata szerint gyermek. Gyermeki hite által
vezérelve kegyetlen a végsőkig. Az operatőri hangsúlyoknak köszönhetően
pisztolydobálós játék hátterében tűnnek fel először a sáros udvar sarkába hányt
gyerekjátékok: hintaló, piros kisautó. A zsarnok szíve tűzzel-vízzel ékesített, sötét gyermekmegőrzőjében, kiderül,
a falovak alatt színészek szórakoztatják a királyfit. „Játszanak, egyre csak játszanak.” A történelem kisdedóvóiban
vagyunk, ahol a gyerekek – menedéket kapott terroristák – a semmibe
lövöldöznek. A „háttérben” felnőttek, akikről nem tudják, mit akarnak velük: néha
óvják, néha gyilkolják őket. Marko Lazar addig él, amíg – képletesen szólva -
le nem engedi kezéből örökké füstölő pisztolyát, Gáspár királyfi pedig, amíg
bele nem fárad a mások körüli körözésbe, a blöffölő, titokzatos mosolygásba.
Kapa, és bármely sorstársa mai világunkból – amíg el nem simulnak nyakán a
kidagadt erek: amíg abba nem hagyja az üvöltést.
„Hogyan is hihettük, hogy manipulálni tudjuk a manipulátorokat!”
Ezt megint a királyfinak
mondják. Egy 1981-ben megfogalmazott tanulság, évtizedekkel megelőzve a Nagy Befejezést,
ahová majd passzolni fog.
A mester addig még
tizenkét filmet készített. Az utolsó címe: Oda
az igazság.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|