KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
   2021/október
JANCSÓ 100
• Hirsch Tibor: A látszat hatalma Jancsó összeesküvői
MAGYAR MŰHELY
• Schubert Gusztáv: A gyanú árnyékában A feleségem története
• Palotai János: „A munkánk akkor jó, ha láthatatlan” Beszélgetés Klingl Bélával
A HORROR ANATÓMIÁJA
• Kovács András Bálint: A félelem bére A horror-paradoxon
• Nemes Z. Márió: Kampókezek Fekete poszt-horror
• Varró Attila: A kor tünetei Pandémia-horror
SPANYOL VÉR
• Lénárt András: Hispánia görbe filmtükre Luis García Berlanga (1921-2010)
• Fekete Tamás: Gyilkos szeretet Új raj: Jaume Balagueró
• Huber Zoltán: Csak azért, hogy legyen Történetek a karanténból
• Kránicz Bence: Örökárvák Carlos Giménez: Paracuellos
NEO-NOIR
• Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól A film noir a hatvanas években – 2. rész
FESZTIVÁL
• Schreiber András: Úszóleckék moralistáknak Sehenswert / Szemrevaló
DOKU-ZÓNA
• Margitházi Beja: Kegyvesztettek ügynöke Bryan Fogel dokumentumfilmjei
• Kránicz Bence: Vázlatrajzok, körvonalak Volt egyszer egy képregény
• Geréb Anna: Istenkeresők Szent Ignác útja
KRITIKA
• Kovács Kata: A legjobb dolgokon bőgni kell Felesleges lányok
• Baski Sándor: Van bocsánat Külön falka
• Pályi András: A csodavárás tükre Soha többé nem fog havazni
FILM / ZENE
• Déri Zsolt: Kényes részek Respect / Genius: Aretha
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mutánsok, menekültek PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Spanyol vér

Történetek a karanténból

Csak azért, hogy legyen

Huber Zoltán

A spanyol karantén-szériából összerakott film azt demonstrálja, a jó munkához igenis idő kell.

Kollektív élményeink mozgóképes feldolgozásához mindig kell némi idő, de az átfutás a többi művészeti ággal összevetve általában hosszabbnak tűnik. A szélesebb közönséget célzó filmek és sorozatok elkészítése nagyobb erőforrást és összehangolt csapatmunkát, azaz komolyabb elő- és utófolyamatokat igényel, a film ezért csak igen kivételes esetekben tud azonnal reagálni. Egy friss össztársadalmi tapasztalat megértéséhez persze a művészeknek is szükségük van némi időbeli távolságra, különösen akkor, ha maguk is érintettek. Bár a jelenlegi pandémia tovagyűrűző hatásairól jelenleg csak sejtéseink vannak, az már most borítékolható, hogy a téma a következő években egyre gyakrabban felbukkan.

A producerek és alkotók egy részét persze mágnesként vonzza a komoly hír- és reklámértékkel bíró Covid-film címke. A jelenlegi világjárvány-trauma legfelső, legkönnyebben hozzáférhető rétegét pedig a karantén jelenti, amire az első szemfüles első fecskék nagyon határozottan rá is repültek. A járvány okozta tragédiákkal és legkülönfélébb egzisztencialista válságokkal ellentétben ez a motívum tényleg hibátlan összekacsintás. A szituációt szinte mindenki átélte és panaszkodott miatta, de ha valakinek az elmúlt időszakban ez volt a legnagyobb baja, az valójában szerencsésnek érezheti magát.

Óriási különbség van persze aközött, hogy a forgatásokat meghiúsító, azaz a filmeseket durván sújtó bezártság milyen alkotói ellenreakciókat váltott ki. Egy efféle vaskos korlát hathat nyilván kreatívan is, amire több izgalmas példát is láthattunk a közelmúltban. Ahogyan azonban a Netflix vonatkozó kisfilm-antológiája, az Otthon készült is jól mutatta, nem a technikai apparátus vagy a stáb, hanem a valódi ihlet hiánya a legnagyobb akadály. A világ különféle tájairól érkezett filmek többsége nem akart vagy nem tudott fogást találni a drámai szituáción, ezért az Otthon készült inkább színes mozaikként, hangulatos pillanatfelvételként, így összegyűjtve volt érdekes. Akadtak persze olyan játékfilmes példák is, ahol mindent az mozgatott, hogy az „első” szócskát a plakátokra lehessen írni. A karantén meló Steven Knight forgatókönyvéből, Doug Liman rendezésében gyakorlatilag néhány hét alatt ment át a teljes gyártási folyamaton. Ez vélhetően csak úgy volt lehetséges, hogy egy régebben fiókban heverő félkész ötletet karanténosítottak. Csak azért, hogy minél hamarabb készüljön el valami. Akármi.

A spanyol Történetek a karanténból e két említett példa között helyezkedik el, nagyjából valahol félúton. Öt rendező tavaly nyáron szintén rohamtempóban összehozott egy mini antológia-sorozatot, ami aztán a spanyol Amazon streaming oldalára került. A producerek szakmai rátermettségét dicséri, hogy az öt rövidke epizódot szimplán egymás mögé vágva jó egy évvel később önálló karanténfilmként több helyen eladták a portékájukat. Hiába a sztárok hiánya, hiába az országhatárokon túl ismeretlen rendezők, a téma jelenleg még önmagát értékesíti.

Na és persze be lehetett dobni mintának a szép közönséget vonzó argentin Eszeveszett meséket is, az alkotók szeme előtt ugyanis érezhetően valami hasonlóan morbid és abszurd antológia lebeghetett. Akad itt jó útra tért sorozatgyilkos lakásába tévedő szomszéd, online bérgyilkos tréning és hullát rejtegető cégvezető. Az ötből három esetben a komédia thrillerrel keveredik, a negyedik színésznős epizód pedig egy csattanós kabarétréfára emlékeztet. Az egyetlen kivételt a telivér romantikus történet jelenti, de ott a két lakótárs egymásra találása bőven túlmegy a még elviselhető giccshatáron, ami, ha egészen máshogyan, de valahol szintén bizarr.

A Történetek a karanténból a színészeknél lévő mobiltelefonokkal készült, ami a kisebbik probléma. A képminőség és a plánozás sutaságait szinte teljesen feledtetik a bizonyára rohamtempóban íródott forgatókönyvek vaskos problémái. Az alapötletek többsége ígéretes, de érezhetően nem volt idő kibontani, variálni, átgondolni őket. Az egyes epizódok hol jobban, hol kevésbé döcögnek, csak épp az aktuális kontextus halovány izgalma nélkül totálisan érdektelenek. A színészek ellenben nagy energiával és lendülettel játszanak, így, ha mi nem is, de ők legalább jól szórakoztak.

 

TÖRTÉNETEK A KARANTÉNBÓL (Relatos con-fin-a-dos) – spanyol, 2021. Rendezte: Miguel Bardem, Juan Diego Botto, Fernando Colomo, Álvaro Fernández Armero és David Margués. Írta: Cecilia Gessa és Álvaro Longoria. Szereplők: Luis Tosar, Manuela Velasco, Albero Ammann, Carlos Bardem, Álvaro Rico, Chiqui Fernandez. Gyártó: Morena Films / Gessas Producciones. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos, 90 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/10 35-35. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15088