KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/július
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schauschitz Attila: Operett és foxtrott Emigránsok

• Schubert Gusztáv: Virtuálfrász Dr. Caligaritól Mr.Smith-ig
• Kovács Marcell: Agyfürkészők Amerikai paranoia
• Nevelős Zoltán: Maffia, korrupció és magányos hősök Olasz paranoiafilm
• N. N.: Maffia és paranoia
• Varró Attila: Walker, mon amour Kultuszmozi: Point Blank
• Hungler Tímea: Magányügyek Szingli-stílus
• Vágvölgyi B. András: Elvirágzó vágy/álmok Fitnesz-fasizmus
• Horeczky Krisztina: Párnafilm Nők a moziban
• Vaskó Péter: Terézanyu mozija Beszélgetés Bergendy Péterrel
FESZTIVÁL
• Báron György: A nagy zabálás Mediawave
• Pápai Zsolt: A kép színeváltozásai Brit Filmnapok

• Takács Ferenc: Cloyne püspöke moziba megy Beckett és a Film
KÖNYV
• Kovács István: A vasember kora Andrzej Wajda: A film és más hívságok
• Csantavéri Júlia: Vágtában Dobai Péter: Angyali agresszió
• Kelecsényi László: Barátkozás a káosz démonával Bíró Yvette: Nem tiltott határátlépések
KRITIKA
• Beregi Tamás: Forduljon Smith-hez Mátrix – Újratöltve
• Nyírő András: A promo veled van Mátrix-kampány
• Győrffy Iván: Agyhalál Naqoyqatsi
• Békés Pál: v + f Adaptáció
• Horváth Antal Balázs: Spanyol rulett Intacto
• Ádám Péter: Állat az emberben Véresen komolytalan
DVD
• Pápai Zsolt: Fegyverre feszítve Terrence Malick: Sivár vidék
LÁTTUK MÉG
• Hungler Tímea: A vonzás szabályai
• Takács Ferenc: Birtokviszony
• Köves Gábor: Azonosság
• Dóka Péter: Egy csók és más minden
• Vaskó Péter: Tulipános Fanfan
• Csillag Márton: Londoni csapás
• Tosoki Gyula: Halálosabb iramban
• Csillag Márton: Több a sokknál

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Azonosság

Köves Gábor

 

Ökonomikus történet méretes csavarral. A csavarig idézet-gyűjteményt látunk a thriller és a horror határvidékéről, a csavar után filmet. Egészében súlyos aránytévesztés. A rendezői ujjgyakorlat túlontúl okos akar lenni, és ez lesz a veszte. Mangold hosszasan sorolja a zsáner-referenciákat, majd egy elegánsnak szánt mozdulattal zárójelezi az egészet, és ellenkezőjére cseréli az addig használt előjelet. Későn, de magabiztosan iktatja be a fordulatot, arra azonban nem gondol, hogy addigra már veszendőbe ment a játékidő jó háromnegyede. Norman Bates moteljébe helyezi Agatha Christie tíz kicsi négerét, hogy aztán a Sejt és hasonszőrű társai felé vegye az irányt.

A történet két helyszínen bonyolódik. A már említett motelben a zsaru és gyilkos foglya, az autóbalesetet szenvedett anya, a mekegő apa és kisfiuk, az aranyszívű kurva, a nyomozóból lett sofőr, a kikapós egykori filmcsillagocska, és a fiatal nászutasok keresnek menedéket a hirtelen beállt esőzések elől. A másik helyszínen, egy tárgyalóteremnek tűnő szobában elmeszakértők és a törvény emberei gyülekeznek. Ítélethozatalra készülnek, egy elborult elméjű sorozatgyilkos sorsáról – villamosszék vagy klinikai kezelés – kell dönteniük. A rendezői bravúr a két helyszín összekapcsolásában merül ki. Azonosság – a filmcím mindenképpen találó, amennyiben Mangold filmje ezer másikkal gond és feltűnés nélkül felcserélhető. A rendező korábban még ismerte a szemfényvesztés és a filmkészítés közötti szembetűnő különbséget: míg az egyik kizárólag a rejtély minél szenzációsabb megoldásában, a másik a konfliktusok mögött rejlő emberi drámákban érdekelt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/07 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2313