KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/július
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schauschitz Attila: Operett és foxtrott Emigránsok

• Schubert Gusztáv: Virtuálfrász Dr. Caligaritól Mr.Smith-ig
• Kovács Marcell: Agyfürkészők Amerikai paranoia
• Nevelős Zoltán: Maffia, korrupció és magányos hősök Olasz paranoiafilm
• N. N.: Maffia és paranoia
• Varró Attila: Walker, mon amour Kultuszmozi: Point Blank
• Hungler Tímea: Magányügyek Szingli-stílus
• Vágvölgyi B. András: Elvirágzó vágy/álmok Fitnesz-fasizmus
• Horeczky Krisztina: Párnafilm Nők a moziban
• Vaskó Péter: Terézanyu mozija Beszélgetés Bergendy Péterrel
FESZTIVÁL
• Báron György: A nagy zabálás Mediawave
• Pápai Zsolt: A kép színeváltozásai Brit Filmnapok

• Takács Ferenc: Cloyne püspöke moziba megy Beckett és a Film
KÖNYV
• Kovács István: A vasember kora Andrzej Wajda: A film és más hívságok
• Csantavéri Júlia: Vágtában Dobai Péter: Angyali agresszió
• Kelecsényi László: Barátkozás a káosz démonával Bíró Yvette: Nem tiltott határátlépések
KRITIKA
• Beregi Tamás: Forduljon Smith-hez Mátrix – Újratöltve
• Nyírő András: A promo veled van Mátrix-kampány
• Győrffy Iván: Agyhalál Naqoyqatsi
• Békés Pál: v + f Adaptáció
• Horváth Antal Balázs: Spanyol rulett Intacto
• Ádám Péter: Állat az emberben Véresen komolytalan
DVD
• Pápai Zsolt: Fegyverre feszítve Terrence Malick: Sivár vidék
LÁTTUK MÉG
• Hungler Tímea: A vonzás szabályai
• Takács Ferenc: Birtokviszony
• Köves Gábor: Azonosság
• Dóka Péter: Egy csók és más minden
• Vaskó Péter: Tulipános Fanfan
• Csillag Márton: Londoni csapás
• Tosoki Gyula: Halálosabb iramban
• Csillag Márton: Több a sokknál

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Halálosabb iramban

Tosoki Gyula

 

Az illegális gyorsulási versenyek kilencvenes évek elején New Yorkból induló, és röviddel később az extrém sportok iránti érdeklődés felfutásával párhuzamosan világszerte nagy népszerűségre vergődő divatja gyorsan megihlette Hollywoodot, amit többek között az 1990-ben forgatott Mint a villám című film is példáz. Mint napjaink tömegkultúrájának annyi más területén, itt is retrotrendről van szó: a hasonló műfajú mozik virágkora az ötvenes évek volt, olyan opusokkal, mint a Halálos iramban eredetije, a Dragstrip Girl, a The Cool and the Crazy vagy a Hot Car Girl. A különbség a hőskor és napjaink drag-racing movie-jai között a mára erőteljesen felhizlalt akciószekvenciák és a még erőteljesebben soványkára vett karakterek mellett az, hogy módosult a történetek helyszíne: míg az ötvenes években a versenyek elhagyatott dűlőutakon, gyomok szabdalta makadámokon, azaz a város legkülső peremén folytak, a kilencvenes években már a metropoliszok főútvonalain vagy autópályákon zajlanak.

A Halálos iramban két évvel ezelőtti remake-jében Rob Cohen rendező furmányosan használta ki a gyorsulási versenyek reneszánszát, amikor lemondott az épkézláb sztoriról és figurákról, és minden energiájával az akcióbetétekre koncentrált, e megoldással a számítógépes játékok szerkezetéhez közelítve a dramaturgiát. A folytatásban John Singleton direktor ezt a koncepciót viszi tovább, csöppet markánsabb multikulturális háttérrel, viszont haloványabb akciójelenetekkel dolgozva. Önmagában véve még nem lenne baj, hogy a buddy movie-khoz közelített sztori ezúttal is alig több mint ürügy a vágtajelenetekhez, probléma viszont, hogy a rendező épp a film velejét képező szekvenciákkal boldogul a legnehezebben. Az üldözéses jelenetek erősen digitalizálva, sok közelivel és kevés totállal, szapora vágásokkal kerülnek vászonra, ám Singleton ezekkel a trükkökkel sem képes elleplezni inkompetenciáját. Az akciókon bukik a mozi, nem beszélve arról, hogy hiányzik belőle az első részben feltűnt Vin Dieselhez mérhető karizmatikus sztárpalánta is.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/07 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2314