KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/július
• Schubert Gusztáv: A szakma mikroklímája Vita a filmgyártásról – Kovács András
• Schubert Gusztáv: Kalandra fel! Vita a filmgyártásról – Makk Károly
• Schubert Gusztáv: Dinamikus esélyegyenlőséget! Vita a filmgyártásról – Jancsó Miklós
• Bikácsy Gergely: A kukkoltatók Egészséges erotika
• Ardai Zoltán: Düh és textúra Beszélgetés Timár Péterrel
• Barna Imre: Popreál Popeye
• György Péter: Az álomgiccs vidámparkja A képregényről
FESZTIVÁL
• Koltai Ágnes: Lidércek háborúja Belgrád
• Zsugán István: Új szerzők, régi mesék Sanremo

• Antal István: Jean Genet föld alatt Egy nem látható film története
• Kovács András Bálint: Új hullámok Európában
• Marx József: Az ellopott bicikli Jegyzetek a neorealizmusról
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Varjas Endre: Igazságvadászat Vagyim Abdrasitov

• Pörös Géza: Váljanak a filmkultúra igazi műhelyeivé Megalakult a Magyar Filmklubok Szövetsége
LÁTTUK MÉG
• Bársony Éva: Indiana Jones és a végzet temploma
• Báron György: Egy maréknyi dollárért
• Kovács András Bálint: Egy bolond százat csinál
• Vida János: Szamurájháború
• Nóvé Béla: Zsaroló zsaruk
• Kabai József: Kacor, a detektív
• Tóth Péter Pál: Mire megyek az apámmal?
• Upor László: Balkán Expressz
• Faragó Zsuzsa: Veszélyes repülés
• Kapecz Zsuzsa: Tarts még, tarts még, bűvölet!
VIDEÓ
• Beke László: A kép csábítása avagy a csábítás képei Bódy Gábor videóinak elemzése helyett
• N. N.: Marler-díj
• Peternák Miklós: Építők
• Preisich Gábor: Építők Bódy Gábor videó-tervezetének egyik fejezetéből – Beszélgetés Preisich Gáborral
• Bódy Gábor: Építők Bódy Gábor videó-tervezetének egyik fejezetéből – Beszélgetés Preisich Gáborral
KÖNYV
• Balassa Péter: „Ki látogatott meg bennünket?”
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: NDK rajz- és animációs filmhét

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Egy bolond százat csinál

Kovács András Bálint

 

Gemütlich pesti kabarétréfák sorozatával indul az Egy bolond százat csinál című, egykor nagy sikert aratott Latabár Kálmán-komédia, mely 1942-ben készült, Martonffy Emil rendezésében. Ahogy azonban a cselekmény tovább bonyolódik, a szerepek, legalábbis Latabár Kálmán, az ál-oroszlánvadász gróf szerepe koinplikálódik. Egyre mulatságosabb helyzetek adódnak, és több lehetősége lesz Latabárnak komikai tehetségét csillogtatni, melynek apropója itt az, hogy egyszerre két szerepet kell alakítania: önmagát, mint svihák főpincért és úri hasonmását, az oroszlán vadász grófot, akihez megtévesztésig hasonlít.

A komikai alaphelyzet persze ősrégi, de felfigyelhetünk ennek kapcsán ezeknek a színészi helyzeteknek bizonyos konvenciójára. Arra ugyanis, hogy az alsóbb rétegekből származó linkóci hasonmás mindig életrevalóbban játssza el arisztokrata eredetijének szerepét, míg amaz rendszerint degenerált idióta. Érdemes összehasonlítani ezt a filmet a nálunk legutóbb bemutatott Bud Spencer – Terence Hill darabbal, a Nincsen kettő négy nélküllel, melynek alaphelyzete szinte szorul szóra megegyezik a Latabár-filmével, és ebben is megtalálható az a vonás, hogy az arisztokratát idiótaként ábrázolják, aki az élet bizonyos helyzeteit már nem tudja megoldani, de az életrevaló hasonmás, szerepét átvéve, megoldja helyette. (Ez esetben gróf hősünk összeboronálódik ellenkező nemű csodálójával.) Latabár ezt a képletet időnként megfejeli azzal, hogy ő, mint hasonmás eljátssza eredetijének idiotizmusát is, mely játékának legszórakoztatóbb pillanatait adja. A filmben láthatjuk ifjú charmeurként Benkő Gyulát is, és a kitűnő Mály Gerőt, aki méltó partnere Latabár komédiázásának.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/07 46. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5766