KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/május
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Afrikai filmhét

• A szerkesztőség : BBS
• Báron György: Kor-körképek Jegyzetek a Balázs Béla Stúdió új filmjeiről
• Tábor Ádám: Egy fény-érzékeny film Ex-kódex
• Kovács András Bálint: Utazás a filmképben Timár Péter etűdjeiről
• Szilágyi Ákos: Szentimentális archeológia „Sír. lobog a szeretet...”
• Koltai Tamás: Akárhol Európában Sortűz egy fekete bivalyért
• Zsugán István: Kőbánya, Montparnasse, Budapest Beszélgetés Szabó Lászlóval
• Székely Gabriella: Házikabát és tornacipő Uramisten
• Ardai Zoltán: Háttér, arcképpel Eszterlánc
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Csala Károly: Profán próféta Tengiz Abuladze

• Barna Imre: Alex a Paradicsomban Flashdance
• Fáber András: Lassan, énekelve Merguerite Duras és a filmpróza
• N. N.: Marguerite Duras filmjei
LÁTTUK MÉG
• Bérczes László: Lebegés
• Boros József: A föld fia
• Gáti Péter: Madonna, milyen csendes az este
• Hegyi Gyula: Tudom, hogy tudod, hogy tudom
• Koltai Ágnes: Kizökkent világ
• Schreiber László: A tej színe
• Harmat György: Maraton életre-halálra
• Sneé Péter: Menekülés a győzelembe
• Kapecz Zsuzsa: Anna Pavlova
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: A történelem dramaturgiája Széchenyi napjai
• Reményi József Tamás: Tizenkét kérdőjel A Fiatal Művészek Stúdiójának filmjeiről
KÖNYV
• Koltai Ágnes: Így filmeztek ti

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Afrikai filmhét

Koltai Ágnes

 

A Filmglóbusz ’85 keretében Afrikai filmhetet rendezett a MOKÉP. Fekete Afrika filmművészete jószerivel teljesen ismeretlen nálunk, mindössze a szenegáli Sembène Ousmane három filmjét, az Emitait (1971), a Xalát (1974) és a Ceddót (1977) vetítették mozijainkban, pedig nemzetközi fesztiválok díjai is jelzik az afrikai filmművészet előretörését. Ousmane mellett a szenegáli Safi Faye, a nigériai Med Hondo, Ola Balogun és Oumarou Ganda, a guineai Dikongué Pipa, a mali Souleymane Cissé, a Felső-Volta-i Gaston Kaboré, az elefántcsontparti Fadika Kramo Lanciné és Gnoan M’bala nevét ismerte meg a filmvilág. A tavalyi lipcsei dokumentum- és rövidfilmfesztiválon bemutatott Afrikai kamera című dokumentumfilm (rendező: Férid Boughedir) az afrikai filmművészet húsz évét, szakmai rangját, nemzetközi tekintélyét mutatja be. A filmben többek között Sembène Ousmane, Dokongué Pipa, Safi Faye, Oumarou Ganda, Ola Balogun szólal meg.

Sajnos a mindössze öt filmből álló filmösszeállítás sem hozta közelebb hozzánk Fekete-Afrika filmművészetét. Az öt filmből kettőt, a marokkói Ámok!-ot (rendező: Souheil Ben Barka) és a líbiai A tagrifti csatát (rendező: Khalek Mustafa Khusaim) már vetítették mozijainkban, a Filmvilág 1983/10. és 1984/9-es számában közöltünk róla kritikákat. A programban Jamie Uys Hóbortos népség (1976), Farida Bourquia Tüzes éjszaka (1982) és Tateb Louhichi A föld árnyéka (1983) című filmje szerepelt.

A dél-afrikai származású Jamie Uys két filmjét, a Sivatagi show-t (1981) és Az istenek a fejükre esteket (1978) láthattuk. A Hóbortos népséget egy évig forgatta, a szereplők nem tudtak róla, hogy Uys rejtett kamerával filmre veszi minden mozdulatukat. A filmhét legérdekesebb bemutatója a tuniszi Tateb Louhichi filmje, A Föld árnyéka volt. Louhichi korábbi filmje, a belga–tuniszi koprodukcióban készült Átkelés nagy sikert aratott külföldön is. A film az 1982-es Taskenti Fesztiválon is szerepelt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1985/05 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6110