KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Égető bizonyíték

Nevelős Zoltán

Burn After Reading – amerikai, 2008. Rendezte és írta: Joel Coen és Ethan Coen. Kép: Emmanuel Lubezki. Zene: Carter Burwell. Szereplők: Brad Pitt (Chad Feldheimer), George Clooney (Harry Pfarrer), John Malkovich (Osborne Cox), Frances McDormand (Linda Litzke), Tilda Swinton (Katie Cox), Richard Jenkins (Ted Treffon). Gyártó: Mike Zoss Productions / Relativity Media / Studio Canal / Working Title. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 96 perc.

 

„Lúzer… lúzer… lúzer…” – mondja a Frances McDormand által alakított férjvadász, amint villámgyorsan végigszáguld a párkereső internetes oldalon arcképpel jelentkező férfiak listáján. A Coen fivérek az Oscar-díjas, vérfagyasztó Nem vénnek való vidék után nem egészen egy évvel bemutatott komédiájukban pontosan ugyanezt a címkét osztogatják zseniálisan megfogott figuráikra, akiket a kémfikció útvesztőiben zavarnak indítanak észvesztő ámokfutásra. Ehhez képest a cselekmény bámulatosan hétköznapian indul, két eleinte különálló szálon: az elsőben két középkorú pár házassága omladozik, a másikban egy magányos nő keresi önmagát és leendő hitvesét. A főszerepeket játszó színészek, John Malkovich, George Clooney, illetve Frances McDormand és Brad Pitt a tőlük megszokottnál szélesebb gesztusokkal komédiáznak – előbbiek mint vérprofi hírszerzők, utóbbiak mint ügyeskedő civilek. A sztárok kellemetlenebbnél kellemetlenebb helyzetekben bizonyíthatják figuráik balfácánságát és demonstrálhatják rendkívül mulatságosan jellemük defektjeit, de az igazi muri csak akkor kezdődik, amikor a két cselekményszál egymásba bonyolódik bizonyos rossz kezekbe jutott információk miatt. Az edzőteremben elhagyott, titkos adatokkal teli CD olyan MacGuffin, amiről elejétől fogva tudni lehet, hogy értéktelen, mégis képes egyre katasztrofálisabb helyzeteket előidézni, ahogy a becsületes megtalálók először jutalomra számítanak visszaszolgáltatásáért, majd zsarolással próbálkoznak, később pedig nemzetközi kémkedésre adják fejüket, míg végül mindenki nagyon rosszul jár. Mindez „napjaink idiotizmusát” illusztrálja – ahogy John Malkovich figurája fogalmaz az egyik jelenetben –, és pontosan ez az, amivel több az Égető bizonyíték profin megírt vígjátéknál. Vidám kis tablójuk csupa olyan alakot vonultat fel, akik saját boldogulásuk iránti eszeveszett buzgalmukban nem veszik észre, hogy saját sírjukat ássák. Ki a pénztől, ki a partnercserétől, ki a plasztikai műtéttől várja a boldogságot, de alapvetően senki nem bízik a másikban. Szomorú ügy, úgyhogy legjobb nevetni rajta.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9597