KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Schubert Gusztáv: Cyd Charisse (1921-2008)
• N. N.: A Lorna csendje nyerte el az EP filmdíját
JAPÁN '68
• Vágvölgyi B. András: Erósz és mészárlás
• Stőhr Lóránt: A fantázia forradalma Oshima, Terayama, Wakamatsu
• Varró Attila: Pandemónium Mozi Art Theatre Guild
PAUL NEWMAN
• Takács Ferenc: A bilincs és a mosoly Paul Newman
CARPENTER
• Varga Zoltán: Szörnytársaságban John Carpenter műfajai
• Dargay Marcell: Miki egér és a minimalizmus Carpenter filmzenéi
VELENCE
• Schubert Gusztáv: A díjbirkózó szíve Velence
TRUFFAUT
• Ádám Péter: François Truffaut – 3. rész A férfi, aki szerette a mozit
EMBER JUDIT
• Fekete Ibolya: A legbetiltottabb Ember Judit
• Bikácsy Gergely: Újmagyar siralmak Ember Judit
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: A talkshow-paradoxon Késő esti beszélgetőműsorok Amerikában
FESZTIVÁL
• Klacsán Csaba: Helyben hagyva Moveast Nemzetközi Filmfesztivál
KRITIKA
• Kolozsi László: Szétfoszlik és elpereg Fövenyóra
• Báron György: Poppy és Scottie autóba ül Hajrá, boldogság!
• Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?
• Vajda Judit: Vétkesek közt cinkos Lorna csendje
• Tüske Zsuzsanna: Női kontroll Kaméleon
MOZI
• Nevelős Zoltán: Égető bizonyíték
• Schreiber András: Vicky Cristina Barcelona
• Kolozsi László: Érzékeny pont
• Parádi Orsolya: Kínzó együttlét
• Forgács Nóra Kinga: Good
• Varró Attila: A quantum csendje
• Tüske Zsuzsanna: Kínzó közelség
• Donáth Mirjam: Szikraváros
• Baski Sándor: Nói Albinói
• Vajda Judit: Csíkos pizsamás fiú
• Klág Dávid: Film Noir
• Sepsi László: Hazugságok hálója
• Csillag Márton: Csereüvegek
• Pápai Zsolt: Jack, Jack
DVD
• Varga Zoltán: David Cronenberg korai filmjei
• Alföldi Nóra: Holtak naplója
• Pápai Zsolt: Az őrület fészke
• Géczi Zoltán: A sógun szamurájai

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

David Cronenberg korai filmjei

Varga Zoltán

Paraziták (Shivers) – kanadai, 1975. Szereplők: Joe Silver, Paul Hampton. Forgalmazó: Navigátor Film Kft. 87 perc; Veszett (Rabid) – kanadai, 1977. Szereplők: Marilyn Chambers, Frank Moore. Forgalmazó: Navigátor Film Kft. 91 perc.

 

Amikor a kanadai parlamentben a közpénzből finanszírozott, obszcénnek bélyegzett, ám busásan jövedelmező Parazitákról vitatkoztak a honatyák, aligha sejtették, hogy a horror műfajának egyik legmarkánsabb szerzőjét, egyszersmind az egyetemes filmművészet egyik legeredetibb alkotóját kárhoztatják David Cronenberg személyében. Mindaz, amire a rendező neve azóta is garancia – az intellektualitás ötvözése a műfaji mintákkal, a szexualitás és a technika merész vizsgálata, s legfőképpen a test és az elme megannyi jelensége, mutációja, „változó állapota” iránti megszállott érdeklődés –, kiforrottan jelentkezik már első munkáiban is, a biohorror alapkőletételének ikerfilmjeiként tisztelhető Paraziták (1975) és Veszett (1977) kettősében. A hatvanas-hetvenes évek fordulóján az avantgárd jegyében készült Cronenberg-filmek, a Sztereó és A jövő bűnei halványan ugyan, de megelőlegezték a közönségbarát zsánerekre is fogékony művészt, akivel némi televíziós gyakorlás után a publikum a Paraziták rémálmának bemutatóján találkozhatott először. Bár a Paraziták erősen kötődik a horrornak mind veretes tradícióihoz – az átváltozás tematikájára épít, és az invázió rémébe torkollik –, mind közelmúltbeli új sikerreceptjéhez – a zombifilmhez –, mégis igen kreatívan áll hozzá a zsánerhez. A film helyszíne egy sokemeletes bérház, ahol különleges élősködők szaporodnak el, s emberről emberre vándorolva önkontrolljukat vesztett szexautomatákká változtatják a gazdatesteket, akik korra, nemre és egyéb szempontokra való tekintet nélkül vetik rá magukat a másikra. A Paraziták azt a folyamatot követi le, ahogyan a ház valamennyi lakója „erotozombivá” válik, míg a Veszett egyenesen arra vállalkozik, hogy a pusztító erőknek az elterjedését – az apokalipszis kezdetét – diagnosztizálja. A Veszett a hagyományos motívumok közül az örökzöld vámpírt ragadja ki és variálja: megbolygatja az anatómiáját és zombijárvány forrásává teszi. A pornólegenda Marilyn Chambers játssza azt a nőt, aki egy rendhagyó plasztikai beavatkozás következtében átváltozik, s egy új, vérszívásra használatos fallikus szerv fejlődik ki a testén. Áldozatai harapáskényszertől hajtott zombik lesznek, s nyomukban az egész emberi társadalom elveszejtésével fenyeget az iszonyatos kór. A Paraziták és a Veszett a horror alaptémáit és motívumkincsét illeszti hozzá a Cronenberget foglalkoztató élettani kérdésekhez – a borzalmak a betegség, a fertőzés, a járvány és a parazitizmus biológiai fogalmaival válnak egyenlővé, s ez a metaforikus gondolkodásmód a kulcsa a cronenbergi specialitásnak, a biohorrornak. Az előtérbe állított szexualitás és az epizodikus elbeszélésmód kombinációja azt bizonyítja, hogy a két film legalább annyira értelmezhető a kortárs mozipornóra adott reflexióként is, mint amennyire levezethető a horror zsáneréből. „A betegség nem más, mint két idegen faj szerelme egymás iránt” – szól a Paraziták krédója, amely az első állomása annak a filozofikus útnak, melynek későbbi mérföldkövei a Porontyok testet öltött negatív érzelmei, a Videodrome külső-belső világot egybemosó átalakulásai, a Két test, egy lélek portréja a mentális széthullás és a fizikai vég összefonódásáról, a Karambol fúziója emberi test és jármű között, s a Gyilkos ígéretek testre vésett sorsrajza.

Extrák: Rendezői audiókommentárok (magyar felirattal); képgalériák; interjúk; előzetesek; a Sztereó és A jövő bűnei című rövidfilmek (magyar felirattal).

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/12 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9717