KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/november
KUBRICK
• Békés Márton: Renitensek A lázadás inflációja
• Simonyi Balázs: Lolita fotelje Kubrick Párizsban
• Hubai Gergely: Strauss az űrben A Kubrick-kotta
FEKETE AMERIKA
• Boros Gábor: Forradalom családi vállalkozásban Melvin és Mario Van Peebles
• Géczi Zoltán: Gyászbeszéd egy virgonc halott sírja felett Kortárs blaxploitation cinema
LATIN MOZI: ARGENTÍNA
• Lénárt András: A Harmadik Film országa A mai argentin mozi
• Ardai Zoltán: Nagy lófrálás délelőtt Cortázar–Antonioni
• Sepsi László: A bűn diktatúrája Argentin bűnügyi filmek
BUDAPEST NOIR
• Kolozsi László: Pesten lehetett este korzózni Beszélgetés Kondor Vilmossal
• Schubert Gusztáv: Bűnös Budapest? Noir Posthumus
RÉMREMAKE
• Varga Zoltán: Ne szemétkedj az eredetivel! Rémremake-ek
• Varró Attila: Vérfrissítés
TATSUMI
• Bayer Antal: A manga felnőttkora Yoshihiro Tatsumi
• Teszár Dávid: Condition humaine Tatsumi
FILMZENE
• Képes Gábor: A borzongás húrjai Riz Ortolani és kortársai
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Csak gépelés Kathryn Stockett: A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
KRITIKA
• Kovács Kata: Botlások négy negyedben A halálba táncoltatott leány
• Kovács Kata: Kultúrturizmus Éjfélkor Párizsban
MOZI
• Vajda Judit: Apró kis hazugságok
• Schubert Gusztáv: Kaland
• Kolozsi László: Tengerre, franciák!
• Kovács Marcell: Álmok otthona
• Forgács Nóra Kinga: Tomboy
• Baski Sándor: Az adósság
• Sepsi László: Santiago '73
• Pálos Máté: Room 304
KRITIKA
• Kovács Kata: Egy nap
MOZI
• Tüske Zsuzsanna: Finánc a pácban
• Roboz Gábor: Testcsere
• Varró Attila: Delfines kaland
DVD
• Pápai Zsolt: Aranypolgár
KRITIKA
• Varga Zoltán: Gyilkossághoz öltözve; Halál a hídon
DVD
• Bata Norbert: Bombasiker
• Kardulesz Rita: Éjszakai nap
• Vincze Árpád: Temple Grandin
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Finánc a pácban

Tüske Zsuzsanna

Rien á declare – francia, 2010. Rendezte és írta: Dany Boon. Kép: Zene: Philippe Rombi. Szereplők: Benoît Poelvoorde (Ruben), Dany Boon (Mathias), Julie Bernard (Louise), Karin Viard (Iréne). Gyártó: Scope Pictures / Pathé / TF1 / Canal+. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 96 perc.

Ha hatósági vígjátékról van szó, a megfelelõen adagolt jellemkomikum mellé a „furcsa pár” történetek szolgálnak a legjobb alapanyagként, bujtassák a hõsöket bármely nemzet egyenruhájába. Legyen szó a brit Vaskabátok skatulyából elõhúzott városi hõsérõl és lomha, ám hûséges helyi partnerérõl, az ír A guardista szõrös tökû, rasszista járõrfigurájáról és a mellé sorsolt, szofisztikált, fekete ügynökrõl (vagy akár két örök rivális méregzsákról, a balfék St.Tropez-i csendõrcsapat vezetõirõl), a hatás nem marad el: az ellentétek nem csak egymást, de a közönséget is vonzzák. A bevált receptre építi fel legújabb alkotását a francia író-rendezõ-komikus, Dany Boon is, akinek stílusában és színészvezetésében leginkább az örökzöld csendõrfilmek iránt táplált szeretete és nosztalgiája mutatkozik meg.

Az idõpont a 90-es évek eleje, az Európai Unió és a mobiltelefon hajnala, helyszíne egy Franciország és Belgium határán álló kisváros. A választóvonal két felérõl vívja egymással mindennapos csatáit a hithû franciagyûlölõ vámtiszt, Vandevoorde és sötét oldalon álló kollégája, a francia Ducatel, akit egyenruhás Rómeóként titkos szerelem fûz legfõbb ellensége bájos húgához. A határ eltörlésének hírével nem csak a zrikáló, rasszista viccek, de a pofonok is sûrûbben kezdenek röpködni a levegõben, míg világossá nem válik, hogy a két csapatnak, de fõleg a két dísztisztnek össze kell fognia, hogy kézre keríthessék az új módszerekkel próbálkotó drogcsempészeket. Apparátusként kapnak féltéglányi telefont, pudli-inkognitójú drogkutyát, valamint egy szétesõfélben lévõ, hatósági jármûnek álcázott kartondobozt - így aztán az akciók során nem csak egymásét, de a szemtelen civilek és eltökélt csempészek tiszteletét is ki kell vívniuk.

A jó adag spiritusszal megáldott Dany Boon legutóbbi sikere, az északra (és ugyancsak nem kívánt kiküldetésbe) számûzött postás fõhõst mozgató Isten hozott az Isten háta mögött után ismét bebizonyította, hogy a takaros, kisvárosi közeg továbbra is zöld legelõként szolgálhat egy kiadós közalkalmazotti vígjátékhoz – fõleg, ha olyan osztag kerül szolgálatba, amelynek tagjai fizimiskájukkal és tehetségükkel egyaránt képesek megidézni a hõskor nagy komédiásait.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/11 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10864