Kritika45 évArcok a párnánKovács Kata
A nyugdíjaskori válság gyakori téma a mai angol filmben.
Két, ugyancsak
időkeretre komponált nagyjátékfilm, a meleg témájú Hétvége és a Greek Pete
után Andrew Haigh ezúttal egy heteroszexuális pár negyvenötödik házassági
évfordulóhoz vezető hetét örökíti meg ebben a David Constantine
novella-adaptációban. Az alkotóra jellemző, közelikre épített, dialógus- és
színészközpontú filmezés ezúttal nem csak a stilisztikai visszafogottság, hanem
a kimagasló színészi teljesítmények miatt is sikerült kiemelkedőre.
A nyugdíjaskori válság egyébként
sem ritka téma a jelenkori angol filmben, legyen szó könnyedebb sikerdarabokról
– Kvartett – A nagy négyes, Keleti nyugalom – Marigold Hotel (1-2.) –
vagy a szerzői filmről (Még egy év). Az
igen hálás esküvői- és évfordulós témára szintén nem csak műfaji, de számos
független- vagy művészfilmes képlet létezik (Jóban-rosszban, Margot az
esküvőn). A recept fő eleme az a felfokozott, drámai szituáció, ami csak
egyszer jön létre minden párkapcsolat történetében: az életre szóló fogadalom,
és mindaz az idegfeszültség, ami ezzel járhat. Az évfordulós téma még mélyebbre
visz, hiszen ha nincs is szó (az angolszász szokás szerinti) fogadalom megújításáról,
mindenképp arra hívja a szereplőket, hogy reflektáljanak kapcsolatuk
történetére, sőt, értelmére. Haigh filmje valahol mindezek keresztmetszetében
áll. Hősei az évforduló kapujában váratlanul feltépett múltbéli titokkal még
inkább nehezített pályára kerülnek, a mögöttük lévő negyvenöt év, és annak
terhe, hogy már megették a kenyerük javát pedig tovább növeli a melodrámai
súlyát. Olyannyira, hogy filmes kapcsolatok után kutatva Haneke Szerelme, vagy Bergman párkapcsolati
filmjei (főként a Saraband) sem
tűnnek elérhetetlenül messzinek.
Kate és Geoff Mercer (Charlotte
Rampling és Tom Courtenay – a filmért idén mindketten a legjobb alakítás díját
vették át Berlinben) pragmatikus és kissé elszigetelt vidéki angol életet él, a
nő termetes farkaskutyájukkal sétál a vad tájban, a férfi időnként előveszi
Kierkegaardot. Tartják a kapcsolatot a helyi közösséggel, eljárnak kávézókba,
vásárolnak, politizálnak, egyszóval látszólag minden rendben. Első pillantásra
csendes, szikár, szeretettel teli életet élnek együtt, a gyermektelenség sem
teszi őket boldogtalanná, ugyan Kate szárazan megemlíti, hogy otthonukban ezért
nincsenek kitéve családi képek (bár a gyermekpótlék kutyákról azért el tudna
képzelni pár fotót). A film központi eseménye hamar bekövetkezik: a férfi
értesítést kap, hogy előkerült korábbi nagy szerelmének ötven éve gleccserbe
fagyott holtteste. Ez persze erős kataklizma, s kiváló alkalom, hogy
megkérdőjelezzék kapcsolatuk értelmét, ugyanakkor a grandiózus, – ám lássuk be,
tolakodóan metaforikus – force majeure csupán kirobbantója, de nem valódi
okozója a házaspár konfliktusának. Hogy valami, talán maguk számára sem
megfogalmazott megoldatlan probléma feszül közöttük, ez hamar érzékelhetővé
válik, ám a film során ezt a feszültséget sem artikulálni, sem megoldani nem
sikerül igazán. Mintha maguk sem éreznének valódi összetartozást, nem hiába a
bizonytalankodás az öt évvel korábban, súlyos betegség miatt elmaradt, s most
pótolt ünneplés körül: végig ott lebeg fejük felett a kérdés, mire való ez a
felhajtás, hiszen a mindennapokban láthatóan ódzkodnak a látványos gesztusoktól
és váratlan fordulatoktól. Ugyanakkor a filmben megszólaló zeneszámok (a
nappaliban széttáncolt Stagger Lee
(Lloyd Price), vagy az esküvői nyitószám Smoke
Gets In Your Eyes (The Platters)) szinte elementáris erővel hatnak rájuk,
és egy élettel teli, romantikusabb múltról árulkodnak. A film központi motívuma
az idő, az órabolt kirakatát szemlélő Kate visszatérő képe nem győzi ezt a
szánkba rágni, és Geoff évfordulós beszéde sem szól másról, mint az életreszóló
döntésekről és az idő múlásáról. A film azonban nem annyira a nagy
párkapcsolati- és létkérdésektől, sokkal inkább az apró gesztusoktól, a két párnán
nyugvó arc rezzenéseitől, az ünnepi beszéd közben elcsukló hangtól visszhangos.
Nyugtalanító voltát csak fokozza, hogy a jégbefagyott ifjúkori szerelem metaforája
mellett átjárják a finom kísértetfilmes utalások, mint a háttérben folyton
süvítő szél és a hátborzongató, titkokat rejtő padlás motívuma.
A 45 év alapvetően női szemszöget képvisel, a kamera kettejük közül
mindvégig az asszonyt követi, a párkapcsolat története is főként az övé, ám a
film erejét kettejük összjátéka adja. A tartózkodó, szigorú, de érzelmekkel
teli Kate és a kissé feminin, – egészségi állapotából fakadóan is – törékeny,
mégis szenvedélyes Geoff figuráját mindössze egy jól megkomponált
nyitójelenetből értjük, a párkapcsolat enigmatikus megjelenítése pedig
elsősorban a két színész rendkívüli teljesítménye.
45 év (45 years) – brit,
2015. Rendezte: Andrew Haigh. Írta: David Constantine. Kép: Lol Crawley.
Szereplők: Chalotte Rampling (Kate), Tom Courtenay (Geoff), Geraldine James
(Lena). Gyártó: The Bureau. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 95 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 64 átlag: 5.8 |
|
|