|
|
MoziAz Eichmann-showAndorka György
The Eichmann Show – brit, 2015. Rendező: Paul Andrew Williams. Írta: Simon Block. Kép: Carlos Catalan. Zene: Laura Rossi. Szereplők: Martin Freeman (Fruchtman), Anthony LaPaglia (Hurwitz), Rebecca Front (Mrs. Landau), Andy Nyman (Landor), Vaidotas Martinaitis (Eichmann). Gyártó: Feelgood Fiction / BBC. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 90 perc.
Az, hogy az 1961-ben
Argentínában elfogott, majd Izraelbe hurcolt Adolf Eichmann négy hónapon át
tartó, világszerte közvetített tárgyalása a médium hőskorában
televízió-történelmet írt, és a náci rémtettek részletei először jutottak el
valóban széles nyilvánossághoz, jórészt egy embernek, az akkor harmincas éveit
taposó Milton Fruchtman producernek köszönhető, akinek az utókor, ha megkésve
is, ezennel igazságot szolgáltat. Az évszázad perének kulisszái mögé bepillantó
Eichmann-show az eseményt tető alá hozó szürke eminenciás, és rendezője, a
gonosz banalitását feldolgozni képtelen Leo Hurwitz közötti dinamikára
koncentrál, aki a közvetítést mindinkább alárendeli rögeszméjének, hogy
kameráival kizárólag Eichmanra fókuszálva behatoljon a letéphetetlen maszk
mögé.
A felállás papíron
izgalmas, azonban a film egyszerűen nem találja a közös nevezőt a párhuzamos
törekvései között: a rendezőnek sem a tárgyalóteremben vibráló feszültséget nem
sikerül átadnia (ezt eleve szabotálja a nézői pozíciónk és a stáb folyamatos
rezonőr-szerepe), sem a címszereplő megértéséhez nem visz közelebb – a filmesek
technikai és emberi problémái viszont egyszerűen súlytalannak érződnek a
lencsék túloldalán elhangzó borzalmak mellett; így pedig eleve nehezen áll
össze a szintézis, a média és a filmkép erejéről szóló intelligens tanulmány. A
játékidő második felében sorra kerülő tanúvallomások és a koncentrációs táborok
archív felvételeinek megrázó montázsszekvenciáit nézve persze nem marad el a
hatás – de ez kevésbé a mű érdeme, mintsem természetes, zsigeri reakció a
részünkről. Az alkotói szándék összességében dícséretes, a végeredmény azonban
legfeljebb a Fruchtmant játszó remek Martin Freeman miatt lehet érdemes a
figyelmünkre – a film máskülönben főműsoridős BBC-történelemleckeként is a
korrekt szintet alulról súroló darab.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 71 átlag: 5.63 |
|
|
|
|