Új rajMark CousinsMágikus dokumentarizmusSimor Eszter
Az észak-ír származású Mark Cousins rendező-film rajongó-filmkritikus dokumentumfilmjeinek védjegye a személyesség.
Cousins-t legtöbben a 2011-es
Story of Film: An Odyssey rendezőjeként
ismerhetik. Ez egy 915 (!) perces (15 egy órás részre bontott sorozatként
bemutatott) saját könyve alapján készült dokumentumfilm, melynek során a
rendező felkeresi a filmtörténet neves helyszíneit, interjúkat készít a
filmművészet híres alkotóival és narrátorként közreműködve, sajátos struktúra
szerint és teljesen új nézőpontból tárja elénk a film egyetemes történetét.
Cousins személyét éppoly
nehéz kategóriákba sorolni, mint a műveit. Dokumentumfilmjei szerzői filmeknek
is tekinthetők, mert bármiről szóljanak is, mindig az ő különleges
gondolatvilágába tekinthetünk bele. De tekinthetjük őket esszéfilmeknek is,
mivel kedvelt eszköze, hogy megszólít – mintha csak levelet írna hozzájuk – különböző
alkotókat és gondolatban elbeszélget velük. „Szeretem elképzelni azt, hogy
emberekkel beszélgetek. Ha képzeletben Orson Welles-hez, Pier Paolo
Pasolinihez, vagy Eisensteinhez – mindezekhez a filmjeimben megjelenő
művészekhez – beszélek, az írásmódom egyszerűen megváltozik, érzelmesebbé,
intimebbé és merészebbé válik. Ezért is írtam Levelek halott filmművészekhez (Letters
to Dead Filmmakers) címmel egy könyvet.”
Legújabb
dokumentumfilm-trilógiájának (Hibrow-Trilogy)
is jellegzetes eszköze a személyes hangvétel. A trilógia első tagja az Albánia
filmarchívumában kutakodó, 2013-ban készült, Here Be Dragons. Ezt követte a Mania Akbari, iráni rendezőnővel közösen
készített, egymásnak „írt” videó-leveleik sorozatára építő Life May Be 2014-ben. A trilógia befejező része pedig az író D. H. Lawrence
Szardíniához fűződő viszonyát feltérképező 6
Desires: DH Lawrence and Sardinia, szintén 2014-ből. Ezeken a filmeken
keresztül vált a „Cousins-stílus” védjegyévé az egyszerű kis kézikamerával
felvett, személyes hangon megírt filozofáló esszéizmus. Mindhárom hely – Albánia,
Irán és Szardínia – magán hordozza a feltérképezés izgalmát: Mi újat fedezhetek
fel itt? „Ha az életemben soha többet nem megyek Londonba, az nem baj, mert
legalább kétszázszor jártam ott. Ha életemben soha többet nem járok New
Yorkban, az is teljesen rendben van, mert már voltam ott vagy ötvenszer. Ha
soha többet nem hallgatok Beatles dalt, az is oké. Sokkal szívesebben próbálok
ki új dolgokat. Az egyik legjobb tulajdonságom, hogy tudatában vagyok a saját
tudatlanságomnak. Emiatt akarok mindig új dolgokat felfedezni, és emiatt
tanulok. Jeanne Moreau készített egyszer egy interjút a némafilmes
színésznővel, Lillian Gish-sel. Megkérdezte tőle, hogy mi a legfontosabb dolog
az életben, mire ő azt válaszolta: a kíváncsiság. Igaza volt.”
Kíváncsiságát jól
jellemzi, hogy készített filmet például a Holocaust-tagadásról. Egy neo-náci
csoportot elvitt az auschwitzi haláltáborba. Filmjéhez a „légy a falon” megfigyelő
stílust választotta, vagyis egyáltalán nem fűzött a képekhez kommentárt. De készített
filmet Hiroshimáról, amihez kizárólag archív felvételeket használt, a képekhez
pedig bátran társította hozzá a Mogwai skót poszt-rock banda zenéjét. Most Dürerről
tervez egy filmet és a főszerepet Tom Hiddleston-ra bízná. Szeret kísérletezni,
de gyakran visszatér a védjegyévé vált stílushoz, a teljesen low-budget,
esszéista utazófilmekhez.
A 6 Desires… a középpontjában D. H. Lawrence Sea and Sardinia című utazókönyve áll, melyet az író egy 1921
januárjában tett Szardíniai kirándulása ihletett. Cousins-t ez a könyv egyszerre
lenyűgözte és taszította. Ez az ambivalens érzelem inspirálta arra, hogy ő is
megtegye a Lawrence által bejárt utat: „Szerintem, ha egy művet nagyon
szeretsz, az nem a legjobb motiváció. Nagyon vonzott ez a könyv, de ugyanakkor taszított
is egy-két következtetése. Így azt gondoltam „Ó, na, ez így izgalmas.” Ez így
tulajdonképpen olyan, mint maga az élet. Egyszerre szereted és gyűlölöd. Élni
is egyszerre tragikus és örömteli. Miközben olvastam a könyvet, éreztem magamban
ezt a feszültséget. Éreztem a szenvedélyt, hogy mennyire szerette ezt a helyet,
de ugyanakkor szörnyű dolgokat is írt róla… Na ettől lesz szaftos egy történet.”
Filmjében Lawrence
segítségével fedezi fel Szardíniát . Az egyszerre fizikai és belső utazás során
a néző nem csak a helyszínről és Lawrence-ről kap képet, de az 1920-as évek
történelmét, kultúráját és meghatározó személyiségeit is megismeri – Cousins
nézőpontjából. A film szerkezetét a címét adó hat különböző vágy bemutatására építi
fel (lehet, hogy a D. a nevedben tulajdonképpen a vágy (angolul: desire)
rövidítése? – teszi fel kérdést képzeletbeli közös sétájukon Lawrence-nek Cousins.
Cousins mindig új
szemmel néz a világra. A dokumentumfilmet nem is műfajként, inkább műfaji
keveredésként értelmezi. „Nagyon nehéz leírni azt, hogy mi is a dokumentumfilm.
Veszel valami manipulálatlan elemet a valós világból és ahhoz teszel hozzá
valamit. Ez a fajta passzív-agresszív kapcsolat szüli a jó dokumentumfilmet. Alapjában
passzív személy vagyok, de egyszerre agresszív is és ez a kombináció pedig jól működik.”
A csapongó gondolatoknak
megfelelően, a rendező nem követette szigorúan Lawrence útvonalát. „Ha valami
ilyesmit csinálsz, nem akarsz túl szolgai lenni. Így mondjuk az utazás hat
napjából csak négy volt Lawrence napja. Virginia Woolf fogalmazta ezt meg
nagyon érdekesen. Azt mondta, hogy távolságot kell tartanod az alanyodtól. Mi is
ezért tértünk le az ösvényről, ugyanezért változik az elbeszélő hangja férfiből
női hanggá…. Olyan ez mintha egymás után használnád egy mikroszkóp lencséjét és
egy teleobjektívet. Ha mindkettőt használod, többet látsz meg.”
Egy korábbi filmjében, a
Mexikóban forgatott What Is This Film
Called Love?-ban (melyben Eisensteint szólítja meg és a boldogság
mibenlétéről filozofál) is volt egy ilyen férfi – nő szerepváltás. Ha csettintenék
egyet az ujjammal és attól nővé változhatnék, valószínűleg megtenném. Nem azért
mert transznemű vagyok, vagy mert nem érzem magamat jól e férfitestben, de az
élet olyan rövid, izgalmas lenne kipróbálni, milyen nőnek lenni. Gyerekkorom
legmeghatározóbb személyei mind nők voltak: a nagymamáim, nagynénéim, anyukám…
A férfiak mindig csak ittak és meg sem szólaltak, a nők viszont kifejezték érzelmeiket.
Ezt tőlük tanultam. Hálám jele a több filmemben is alkalmazott nemi
szerepváltás. Sokak szerint az emberek identitása kőbe vésett, szilárd dolog,
szerintem viszont nagyon is folyékony halmazállapotú.”
Cousins filmjeiben ezen
a fluid identitáson túl, a testiség is nagyon fontos szerepet játszik. „Katolikus
nevelést kaptam. Olaszországban vagy Mexikóban mindig hús-vér Jézust látsz a festményeken,
a test ábrázolása fizikai és leplezetlen. Míg, ha a protestáns vallásra és a
kálvinistákra gondolsz, náluk a test börtön. A test valamiféle szörnyű dolog,
csak a lélek jó. Én pedig egyre inkább arra jövök rá, hogy a test épp, hogy a
legjobb dolog, ha megfelelően működik. A tested teszi lehetővé, hogy érzékileg
felfogd a körülötted lévő világot. Szeretek sétálni, szeretek táncolni, szeretek
éjjel úszni. Szerintem a modern életben nagyon felborult az egyensúly. Egyre
kevesebbet mozgunk, folyton csak a fejünkkel dolgozunk, az interneten minden
elérhető. Én boldog ember vagyok és szerintem ez nagyrészt azért van, mert
test-rajongó vagyok.”
A Life May Be-nek is a test az egyik központi témája. A filmet közösen
rendezte Mania Akbari iráni rendezőnővel, egymáshoz írt videóleveleiknek sorozata.
„Mania iráni nőként hatalmas dolgot vitt azzal végbe, hogy mert meztelenül
szerepelni a filmben. Én is szerepeltem a filmben meztelenül, de neki tényleg
valódi oka is volt rá. Olyan kultúrából származik, ahol a nőknek még azt sem
engedik meg, hogy levágassák a hajukat. A filmben azt is elmondja, hogy mellrák
miatt mindkét mellét eltávolították. Még egy oka volt tehát arra, hogy a testét
megmutassa. „Nézzétek, sebek vannak rajtam, de ezzel nincs semmi baj. A
kultúrám tiltja, hogy ezt tegyem, de mégis megteszem.” Nagyon meghatott a
vakmerősége. Szerintem a testről alkotott tabuink káros hatással vannak ránk.
Nyitottabbnak és őszintébbnek kellene lennünk.”
A trilógiát követően,
2015-ben Cousins a szülővárosáról, az észak-írországi Belfastról forgatott
filmet, melyben a várost egy 10 000 éves asszony személyesíti meg. Cousins
szemében Belfast – az életét meghatározó női családtagok miatt – nőies város,
míg sokan inkább a háborúval azonosítják, és emiatt férfiasnak tartják. Az is
inspirálta, hogy Belfast városával kapcsolatban mindig vegyül egy kis félelem
is az emberek gondolatába. „Már sok városról készítettem filmet, de pont a
szülőhazámról, Belfastról még nem. Mauritániában voltam, amikor hallottam egy
történetet a „griot” nevezetű mesemondókról. Ők a történetmesélők archetípusai,
akik nem csak a jelen, hanem a múlt nagy történeteit is ismerik. De
Ausztráliában is van hasonló kultúra. Ezek hatására képzeltem el, hogy mi
lenne, ha lenne egy 10 000 éves nő megszólítana: „én vagyok Belfast, elmesélem
neked e hosszú távú történetet, nem csak a háborút, hanem az egészet az
elejéről.”
Az I Am Belfast, melynek Christopher Doyle az operatőre, megint egy
utazós film, amiben a rendező a város összes utcáját végigsétálta. „Felkeresett
Christopher Doyle, tudod az a remek operatőr, aki a Wong Kar-wai filmeket
fényképezte, és nagyon kedvesen azt mondta, hogy szeretne velem együtt
dolgozni. Így ő vette fel azt, ahogy Belfastban az összes utcát végigjártam.
Minden egyes utcát nagyjából másfél éven keresztül, egy kis kamerával. Az I am Belfast nem hagyományos film. Ez is
egyfajta esszé, amiben keveredik a dokumentarizmus a mágikus realizmussal.”
A séta Cousins filmjeiben
nem esetleges motívum. „Csaknem az összes filmem sétáló vagy utazó film.
Rengeteg érdekes könyvet írtak a sétálásról. Az egyik legizgalmasabb például a
Wanderlust Rebecca Solnit-tól, ami a sétálás kultúrtörténetét vizsgálja. De ha
például James Joyce Ulysses-ére gondolsz, az is egy sétálós könyv. Szerintem
Hitchcock egyik méltatlanul kevéssé elismert filmje a Meggyónom, amiben
Montgomery Clift sétál rengeteget. A séta és a mozi kapcsolata szerintem nagyon
érdekes kapcsolat.”
Cousins művészetét nehéz
a személyiségétől idegen fogalmakkal leírni. Van rá egy jó kifejezés angolul: „He thinks outside the box”. Sajátos szemszöge, sajátos
látásmódja segít nekünk is meglátni azt, hogy lehet a dolgokat másként is
nézni. Még egy olyan egyszerű emberi tevékenység is lehet érdekes, mint a séta.
A
riportázs az Edinburgh-i Filmfesztiválon készült.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 57 átlag: 5.84 |
|
|