Hiroshima árnyaiHiroshima: A Manhattan-tervLidércfényAndorka György
A Manhattan-terv tudósai a béke zálogát látták az atombombában, az apokaliptikus atomháború veszélyére akkor még egyikük sem gondolt. Ha a részecskefizika történetének
arkhimédészi anekdotáját keressük, az utókor számára könnyen felidézhető,
mindent megváltoztató heuréka-pillanatot, az minden bizonnyal Szilárd Leó esete
a láncreakcióval: 1933-ban egy borús londoni délutánon, a fáma szerint a zebrán
átsétálva hasított bele a felismerés, és mire a lámpa pirosra váltott, a
rögeszme nem tágított többet: hogyan nyerjünk két szabad neutront egy
ütközésből... Nem véletlen, hogy maga Richard Rhodes is ezzel a képpel nyitja a
témában megkerülhetetlen alapműnek számító, gigászi monográfiáját. Akár a
politikában, a tudományban is vonzódunk a nagy emberek elbeszéléséhez, a
bizsergető érzéshez, ha ujjunkat a mágikus pillanatra tehetjük: ”Itt fordult ki
a világ a sarkaiból.”
„Azért ne kenjék rám az egészet” – vonja le a
tanulságot az Einsteint játszó színész velős történeti előadása után az 1947-es
The Beginning or the End című film
egyik jelenetében. Persze, ha nem Szilárdnak, akkor rövid időn belül valaki
másnak kattan be a nagy ötlet – az események ekkoriban legalább olyan sebesen
pörögtek a fizikában, akár a világpolitika színpadán. Ironikus módon Szilárd a
magfizikai kutatásokban a kezdetek kezdetén, még félig-meddig kívülállóként, az
emberiség jövőjének kulcsát látta: egy baráti beszélgetés nyomán szöget ütött
fejébe a gondolat, hogy az atomokban rejlő energia talán a csillagközi utazást
lehetővé tévő hajtóerővel kecsegtet, a naprendszeren túli világ felfedezése
pedig a freudi szublimációhoz hasonló pótcselekvést kínálhat az elátkozott
hajlamait vérontások örök körforgásában kiélő faj számára. Néhányan azonban már
a gyerekcipőben járó radioaktív kutatások idején is elgondolkoztak sötétebb
forgatókönyveken – H. G. Wells az 1914-es A
fölszabadult világban (amit később mellesleg maga Szilárd is olvasott)
profetikus módon éppen 1933-ra tette a magenergia hasznosításának felfedezését,
és 1956-ra egy atomfegyverekkel vívott háború kitörését. A neutron-láncreakció
felfedezése után pedig a valóság öles léptekkel közelített a fikcióhoz: egy
1939-ben kelt, Einstein által szignózott, ám Szilárd, Teller és Wigner által
fogalmazott, Rooseveltnek címzett levél a német atomprogram veszélyére
figyelmeztetve már célirányos katonai kutatások megkezdését sürgette. Igaz, a
szövegben ekkor még megjegyzik, ”...egy ilyen bomba minden bizonnyal túl nehéz
lenne, hogy a levegőben szállítsák.”
*
Kevesebb, mint hat évet kell előreugranunk az
időben 1945 nyaráig, ha látni akarjuk, amint hivatalosan nem létező kísérleti
telepeken folytatott két évnyi megfeszített munka után felkerül a pont az i-re,
és a villamos-dilemmaként ismert probléma par excellence empirikus próbájaként
Washingtonban szivarfüst mellett pecsételődik meg japán civilek százezreinek
sorsa. Akkoriban persze még nem használták volna a fenti kifejezést – Philippa
Foot csupán a hatvanas években publikálta híressé vált gondolatkísérletét,
amelyben a kérdés az: átállítanánk-e a váltót egy elszabadult villamos-szerelvény
előtt, amely öt pályamunkás felé rohan, megölve ezzel egyetlen embert, aki a
másik vágányon dolgozik? Ezt valószínűleg sokunk megtenné; a később mások által
felvetett ”nehezített” verzióban azonban éppenséggel le kell löknünk egy épp
arra járó kövér fickót a szerelvény útvonalát keresztező híd tetejéről a
sínekre. Az 1952-es Above and Beyond-ban
a hiroshimai bombát ledobó pilótával a projektbe való bevonása előtt
eljátszatják az hipotetikus szituációt: ha megnyomja a képzeletbeli gombot,
félmillió amerikai életet ment meg, cserébe egy szempillantás alatt végezni fog
százezer másikkal. Bár a tisztán utilitarista érvelés nem lát különbséget, ez
az a pont, ahol intuíció alapján a többségünk nemet mond, és ahol elválik
például az Enigma feltörése, majd a kinyert információk részleges visszatartása
egy 15 kilotonnás bomba útnak engedésétől. Az egész filozófiai eszmefuttatásnak
ráadásul csak akkor van értelme, ha elfogadjuk a köztudatban meggyökeresedett,
bár erősen vitatott vélekedést, mely szerint számításba véve a japán és az
amerikai oldalt, civileket és frontkatonákat egyaránt, az atomtámadás a
kapituláció gyors kikényszerítésével akár milliós, de legalábbis százezernyi potenciális
áldozatot mentett meg a maga borzalmas módján; továbbá, ha nagyvonalúan
megfeledkezünk a háttérben húzódó valós politikai motivációk összetett
szövedékéről – arról, hogy a szovjeteknek szóló, hosszabb távú geopolitikai
célokat szem előtt tartó demonstráció lett volna az elsődleges indíték, vagy
ami még rosszabb: egyszerűen számlát kellett adni kétmilliárd dollár
elköltéséről. A Manhattan-projektet levezénylő Leslie Groves tábornok szerint
nem arról volt szó, hogy Truman kiadta volna a parancsot a bomba bevetésére –
inkább csak nem gördített akadályt a rég mozgásba lendült, alig megállítható
gépezet elé.
*
Az 1945 július 16-i Trinity-teszt három, 35
mm-es felvevőjének anyagát szemlélve az embert még az alacsony felbontású
internetes videón is megbabonázza a látvány – a Sas talajt éréséhez hasonlóan
csak a közhely konstatálására futja, hogy a hajnali derengést bevilágító
robbanással valóban új korszak virradt ránk. Az új-mexikói senkiföldjén még
csak a kiválasztottak voltak jelen, de pár hétre rá a bombázások híre bejárta a
világot. Truman augusztus 6-i beszédében ”a szervezett tudománynak a
történelemben valaha elért legnagyobb eredményét” emlegette. Hiroshima borzalmas
közelképeire ekkor még senki sem gondolhatott.
Az amerikai stúdiók versenyfutásba kezdtek az
atombombáról szóló film elkészítéséért – a licitkört végül az MGM nyerte,
lekenyerezve többek között a Paramount számára Top Secret címmel hasonló filmtervet előkészítő, majd leállító Hal
Wallis producert. Az azóta többé-kevésbé feledésbe merült The Beginning or the End a kevés amerikai között is kuriózumértékű
darab, az egyetlen film a Manhattan-tervről, amely még a hidegháborút
megelőzően készült el, azelőtt, hogy bárki más atomfegyverrel rendelkezett
volna az USA-n kívül. Még a hiroshimai évforduló előtt megkezdték a film
forgatását, amelyet dokudráma és fikció ötvözeteként képzeltek el: egyfelől
didaktikus narrációval kísérve halad végig a program kulcsfontosságú eseményein
– Groves ipari szervezőmunkája, az 1942-es sikeres láncreakció Chicagóban, a Los
Alamos-i tesztek, végül az Enola Gay bevetése –, miközben két szimpatikus,
fiktív főszereplő (a fiatal fizikus Cochran és a hadsereg megfigyelőjeként
részt vevő Nixon ezredes) valamint a kötelezően hozzáadott romantikus szál
próbálja a művet közönségbarátabbá tenni.
Az emberiség ugyan új kor küszöbére lépett,
de a filmiparban és a politikában az örök mechanizmusok működtek: az egymásnak
feszülő érdekek és a rengeteg módosítás végül zavaros, felejthető darabot
eredményezett, és a film a kezdetekben közreműködő atomtudósok által felvázolt –
többek között Hiroshima romjain megégett testeket ábrázoló – pacifista
kiáltvány eredeti koncepciójához képest végül sokkal inkább tudományos és
katonai sikertörténetté alakult. Cochran kétségeket artikuláló, idealista
figurája ugyan egyes pontokon a tudósok lelkiismereteként szólal fel, az
alkotók azonban mindeközben a valóságtól meglehetősen elrugaszkodott fikciós
elemekkel igyekeztek elvenni a morális dilemmák élét. A legvadabb ezek közül,
hogy eredetileg nem csak a német, de még a képzeletbeli japán atomprojekt
fenyegetését is felhasználták volna a narratívában: a legelső változatban Niels
Bohr hozza a hírt Oppenheimernek, hogy a nácik atomtudósokat küldenek a szövetségeseikhez
(Bohr végül nem adta hozzájárulását, és ki kellett írni a sztoriból); a
következő átírásnál ”Dr. Schmidt”, egy fiktív német tudós érkezik
tengeralattjáróval Tokióba, majd onnan egy hiroshimai(!) laborba, egy másik
jelenetben pedig a Grovest játszó Brian Donlevy közli Trumannal, ha sokáig
késlekednek, a japánok saját atomfegyvereikkel állíthatják meg az inváziót.
Utóbbira már Groves is felvonta a szemöldökét, végül pedig az egész szál
kikerült a filmből. Azonban így is számos, a valóságot szabadon kezelő momentum
rombolja az összképet: a sikeres chicagói kísérlet után kvéker tudósok
csoportja lelkiismereti okokból lelécel, de csak hogy Fermi elszavalhassa a
propaganda-üzenetet Cochran felé: ”néha nagyobb bátorságra vall maradni, mint
menni”; egy utólag forgatott jelenet azt hangsúlyozza, hogy Truman álmatlan
éjszakák hosszú sora után hozta meg a döntését; végül az akár felháborítónak is
nevezhető torzítás, nevezetesen, hogy a bombázás előtt tíz nappal kezdődően
folyamatosan röpcédulákkal tájékoztatták a lakosságot – utóbbi nem más, mint
egyszerű hazugság.
Az MGM láthatóan meg volt győződve róla, hogy
a projekttel történelmet ír, lásd a nyitójelenetet, amelyben a főszereplők a vásznon
látott filmet mint a 25. századnak címzett, időkapszulába zárt alkotást ássák
el, vagy a furcsa előzetest, amelyben egy filmszínház előcsarnokában a
tesztvetítésről távozó közönség tagjai (persze instruált statiszták) az
alákérdező riporternek szolgaian mondják fel a reakciókat (”a legfontosabb
mozgókép, amit valaha láttam” és hasonlók). A jegypénztáraknál azonban bukás
következett, a langyos kritikákat kapó bemutató egész egyszerűen nem sok vizet
zavart. Szilárd Leó később úgy nyilatkozott, ha a tudósok bűne az volt, hogy
megépítették a bombát, a büntetésük minden bizonnyal az, hogy végig kellett
nézniük az elkészült filmet.
*
Miután pár éven belül az első szovjet bomba
is megépült, majd az ”A-bombák” helyét az ötvenes évek közepére mindkét oldalon
átvették a sokszoros hatóerejű termonukleáris robbanófejek, a féktelen
fegyverkezési verseny árnyékában a világ fokozatosan ráeszmélt, miféle szellem
szabadult ki a palackból. Az egész civilizációt elsöprő háború réme
beszivárgott a tömegkultúrába, de a poszt-apokaliptikus túlélőfilmek (A parton), a mutáns szörnyek ciklusa (Pánik New Yorkban, Ők!), és a kubai rakétaválság nyomán hasonló forgatókönyvekkel
eljátszó alkotások (Bombabiztos, Dr. Strangelove) mellett az ”ősbűn”
Hollywood számára a továbbiakban többé-kevésbé kényelmetlen tabutéma maradt.
Míg a japán film folyamatosan fajsúlyos alkotásokban dolgozta és dolgozza fel a
nemzeti tragédiát, a The Beginning or the
End-del együtt a mai napig mindössze három hollywoodi nagyjátékfilm
készült, ami szorosan a Manhattan-terv és/vagy a hiroshimai bombázás köré építi
a cselekményét (a tévéfilmek összeszámolásához is elég egyik kezünk). Ezek
ráadásul, amennyiben fel is vetnek morális kérdéseket – más-más mértékben és
érvényességgel –, jellemzően a bomba létrehozására és bevetésére mint ketyegő
óra mellett véghezvitt nagy vállalkozásra, valamint a résztvevők személyes
áldozataira koncentrálnak.
„Szerelmi történet a milliárd dolláros titok
mögött” – hirdette a következő film, az Above
and Beyond (1952) előzetese, amely az Enola Gay parancsnokát, Paul
Tibbetset léptette elő főszereplővé, és melynek készítésébe Tibbets és a
hadsereg közvetlenül is be lett vonva. Ne feledjük, ekkor már mélyen a
McCarthy-érában, a koreai háború kellős közepén járunk – a megváltozott légkör
pedig tapintható a film még óvatosabb hangvételén. Itt már nem fértek el a
szereplők között a tudósok, és a The
Beginning…-et még jellemző minimális ambivalencia sem: Tibbets súlyos
pszichés és erkölcsi terhet magára vállaló hazafi, áldozatának szükségessége és
eredménye azonban végső soron egy percig sem kérdőjeleződik meg. Miután
vállalkozik rá, hogy az atombombák szállítására átalakítandó B-29-esekkel
folytatott tesztek és a majdani támadás vezetője legyen, Tibbets nehéz döntést
hoz, és hátrahagyja családját – felesége azonban később, újdonsült gyermekük
születése után mégis követi a támaszpontra. A hétpecsétes katonai titkot őrző,
hatalmas nyomás alatt lévő pilóta és a magára utalt asszony között persze egyre
nő a feszültség, mígnem egy veszekedést követően ismét elválnak egymástól. Azonban
eljön a bevetés napja, és Tibbets végül Tinian szigetéről a levegőbe emelkedve
megcselekszi, amit megkövetel a haza és a kötelességtudat: a visszatérő
egységet ünneplik, és a fináléban a megtépázott család újraegyesül. A
történetet az elejétől fogva a feleség belső narrációja kíséri, a katonai
epizódokat is egy-egy pillanatra a hátországban maradtak szépia tónusú szűrőjén
keresztül, álomszerűen távolinak láttatva, alig leplezve az eredetileg a
légierő moráljavító filmjeként elképzelt darab propagandisztikus törekvéseit.
Mindezek fényében értékelendő az a kijelentés, hogy a film csöppet sem rossz
háborús dráma, a korabeli kritikák által is dicsért alakításokkal és érzelmi
töltettel.
A Reagan-korszak az atom-tematika felé újult
érdeklődéssel forduló zsánerfilmjeit és nyomasztó nukleáris-holocaust drámáit (Másnap, Testamentum) megelőzően elkészült többek között az Above and Beyond televíziós remake-je is
Enola Gay: The Men, the Mission, the
Atomic Bomb címmel (1980), Tibbets szerepében az akkor már Dallas-sztár Patrick Duffy-val, amely azonban
elődjéhez hasonlóan hazafias hangvételben fogant, és nem sokat tett hozzá a
hivatalos narratívához. (”A bomba békét hozott, de csak rajtunk múlik, hogy
fenntartjuk-e a békét” – foglalja össze a film zárómondata.) Az évtized végén
nem várt fordulat történt, a pattanásig feszült korai évek után a leszerelési
tárgyalások végül eredményre vezettek, a gorbacsovi reformokkal és az 1987-es
INF szerződés tető alá hozásával a hidegháború gyakorlatilag lecsengett. Ebben
a visszatekintésre és revízióra egyaránt alkalmat adó átmeneti érában készült
el a Roland Joffé rendezte 1989-es Fat
Man és Little Boy (amely jelen állás szerint Hollywood utolsó megszólalását
jelenti a témában), valamint az azonos évben bemutatott Emmy-díjas tévéfilm, A nap (Day One), amelyek, többek között az időközben nyilvánosságra került
anyagokra is támaszkodva, már árnyaltabb módon próbálták feldolgozni a
történetet és feltérképezni a bomba ledobásához vezető döntések sorozatát.
A két film egyaránt a Manhattan-terv katonai
és tudományos vezetői, Leslie Groves tábornok és Robert Oppenheimer közötti dinamikát
állítják a középpontba, mintegy a projekt mögötti Mefisztó-Faust párosként ábrázolva
őket. Groves egyszerű gondolkodású hazafi, aki úgy gondolja, a bombával megszerezhetik
”a legnagyobb botot a játszótéren”; a tesztrobbantás közeledtével, amikor már
nyílt titok, hogy a japánok puhatolóznak a megadást illetően, Groves ambíciója,
hogy tálcán nyújthassa át az országot, invázió, egyezkedések nélkül. A Fat Man és Little Boy-ban (a cím
egyébiránt nem a két főszereplőre, hanem a Nagasakira ledobott ”implóziós”,
valamint az ”ágyús” megoldású, karcsúbb hiroshimai bombára utal) a film saját ívét
tekintve némileg elliptikus, hogy a németek kapitulációja után súlyos kétségekkel
teli, mindaddig csak egy áldozatokkal nem járó demonstráció ötletét támogató
Oppenheimer végül is miért áll Washingtonban Groves mellé. Úgy tűnik, ahogyan
Groves számára fokozatosan rögeszmévé válik a projekt, Oppenheimer tudós-énje hasonlóképpen
bizarr vágyat érez, hogy elvigye több éves munkáját a konklúzióig. A nap, melyben az Oppenheimerre
fizikailag is nagyban hasonló David Strathairn meggyőző alakításával mellesleg
lejátssza a mozifilmben szereplő Dwight Schultzot, egy hajszálnyival sötétebb
képet fest a tudósról – még annak a csupán 1985-ben napvilágra került
információnak is szentel egy epizódot, mely szerint Oppenheimer és Fermi
félmillió civil radioaktív megmérgezésének módszerén is gondolkoztak a bombával
folytatott kísérletek alternatívájaként.
Míg a pacifista retorikát a Fat Man-ben a The Beginning or the End Cochranjához hasonlóan több valós
figurából összegyúrt (és a film végén hasonlóképpen sugárfertőzést szenvedő) fiatal
tudós, Merryman karaktere, illetve barátja, az orvos Schoenfield képviseli,
akik a Szilárd által kezdeményezett petíció támogatására igyekeznek rávenni
Oppenheimert, A nap-ban ugyanezt a
funkciót magának Szilárdnak a sztoriban nagyobb hangsúlyt kapó figurája tölti
be. A dokudráma-hagyományokat követő, leginkább zárt térben zajló
kulcsjelenetekre felfűzött film a Fat Man...-nek
a hollywoodi dramaturgia oltárán számos áldozatot hozó narratívájához képest
átfogóbb és pontosabb képet nyújt, az előzményektől kezdve (a Berlinből az
utolsó vonattal távozó Szilárd és a piros lámpás anekdota vezeti fel a filmet),
a washingtoni politikai sakkjátszmák részletesebb kibontásán át egészen a bomba
ledobása utáni reakciókig – az epilógusban még egy rövid jelenet is látható,
ahol a döbbent tudósok szembesülnek a hiroshimai és nagasaki-i pusztítás felvételeivel.
Összességében talán ez a szűk két és fél órás játékidejű, az 1980-as Oppenheimer című BBC-minisorozatból
egyébiránt sokat merítő film jutott az USA-ban készült alkotások közül a legközelebb
ahhoz, hogy objektív tablót adjon az eseménysorozat amerikai oldaláról.
*
A fent említett villamos-dilemmának létezik
egy további variációja is: az ártatlanokra a szerelvényt szándékosan
rászabadító ”kövér gonosztevő” esete. Megkönnyíti a döntést? A Pearl Harbor
elleni orvtámadás után az amerikai lakosság japánokkal szembeni kollektív
gyűlölete a történelem során példátlan, még a németekre irányulóval sem
összehasonlítható mértéket öltött. Ha az ellenfél emberi attribútumaitól
megfosztott ”sárga majom”, akkor a humanizmusra apelláló petíciókat értelmiségi
nyafogás pecsétjével logikusan széfbe zárják, akár A nap Groves tábornoka; nem okoz meglepetést az sem, hogy 1945
szeptemberében a közvélemény több mint 2/3-a értett egyet a bombák lakott
városok elleni alkalmazásával (a bomba ledobását igazoltnak érzők szerényebb
mértékben, de valójában még ma is a többséget képviselik). Mindez nem kisebbíti
a japán oldalon elkövetett brutális kegyetlenségeket; de a pszichénkbe kódolt
félelmetes közönyt, az ”egy halál tragédia, egymillió statisztika” falát nem
törheti át más, csak az, ha Normandia és Ivo Jima fövenye mellé odatesszük a
drezdai, tokiói, a hiroshimai és nagasaki-i hekatombát is. Hetven év telt el,
de a lebombázott Hiroshimát testközelből is bemutató amerikai produkció
egyetlen tévéfilm, az 1990-es Hiroshima:
Out of the Ashes kivételével máig nem készült. James Cameron korábbi
filmterve, a The Last Train From
Hiroshima című könyv adaptációja lehetett volna az első alkotás, amely
megtöri a nagyvászon csendjét, de a projekt végül sajnálatos módon talonba
került – a rendezőt ismerve valószínűsíthetjük, ha populárisan is fogalmazva,
de érzékenyen nyúlt volna a számára sokat jelentő témához, jókora kavicsot
hajítva a tudatlanság és közöny állóvízébe. A szembenézéshez azonban sosem késő
– a vonat nem ment el, csak a következő jelöltre vár. Lehet karosszékből is
moralizálni, de addig nem látjuk a teljes képet, amíg az elátkozott város
felett az Enola Gay legénységével együtt minduntalan éles fordulatot veszünk,
és a gombafelhőre visszapillantva elmormolunk egy szűzanyámat.
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 81 átlag: 5.32 |
|
|