KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

          
   2022/május
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Ez egy enigma” Beszélgetés Csuja Lászlóval és Nemes Annával
• Nemes Z. Márió: Az anatómiai térkép eksztázisa Csuja László – Nemes Anna: Szelíd
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 2. rész
• Lakatos Gabriella: A szerelmi szkepticizmus történetei Szerelemtől házasságig - 2. rész
• Bárdos Judit: Egy szorgos zseni Alan K. Rode: Kertész Mihály. Egy filmes élet
EMBEREK ÉS ANDROIDOK
• Pintér Judit Nóra: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
• Stőhr Lóránt: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
• Orosdy Dániel: Robotok a teljes idegösszeomlás szélén Frank Miller: Hard Boiled
• Zalán Márk: Emberek és replikánsok Szárnyas fejvadász
VÍCTOR ERICE
• Bácsvári Kornélia: Vissza az első káprázatig Víctor Erice
LINA WERTMÜLLER
• Csantavéri Júlia: Olasz macsók Lina Wertmüller (1928-2021)
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy tudatfilmes a tévében Josephine Decker
UKRÁN APOKALIPSZIS
• Baski Sándor: Végtelen háború Ukrán filmek
• Benke Attila: Apokalipszis akkor és most Az orosz-ukrán háború filmdokumentumai
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Művészet a terítéken Berlin
• Gerencsér Péter: Go West! Cseh Filmkarnevál 2022
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Soha, sehol, senkinek Vitézy László: Az énekesnő
• Déri Zsolt: Warhol utolsó szerelmei Andy Warhol naplói
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A másik örvénye Paticia Highsmith / Adrian Lyne: Mélyvíz
KRITIKA
• Varró Attila: Panelsztorik Jacques Audiard: Ahol a Nap felkel Párizsban
• Kolozsi László: Kitty a Naplóból Ari Folman: Hol van Anne Frank?
• Huber Zoltán: Minden, mindenhol, mindenkor Van remény
MOZI
• Sándor Anna: Cyrano
• Pazár Sarolta: Kivándorlók
• Bonyhecz Vera: The Lost City – Az elveszett város
• Baski Sándor: Oltári tévedések
• Rudas Dóra: Katonafeleségek
• Déri Zsolt: Prince And The Revolution: Live
• Fekete Tamás: Rohammentő
• Kovács Patrik: Morbius
STREAMLINE MOZI
• Nagy V. Gergő: Disznó
• Jordi Leila: Az én tavam
• Tüske Zsuzsanna: Féltékenység
• Kránicz Bence: Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor
• Varró Attila: Színpadra született
• Vajda Judit: Veronika Voss vágyakozása
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Dimenzióközi kalandok a mágusdoktorral

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Oltári tévedések

Baski Sándor


Per tutta la vita – olasz, 2021. Rendezte: Paolo Costella. Írta: Filippo Bologna, Paolo Genovese és Antonella Lattanzi. Kép: Fabrizio Lucci. Zene: Lele Marchitelli. Szereplők: Ambra Angiolini (Sara), Luca Bizzarri (Edo), Carolina Crescentini (Giada), Filippo Nigro (Andrea), Claudia Gerlini (Viola). Gyártó: Lotus Production. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 101 perc.

 

A Teljesen idegenek váratlanul nagy világsikere előtt is készültek párkapcsolati kérdéseket boncolgató dramedyk Olaszországban, azóta viszont szinte önálló alműfajjá váltak ezek a filmek. Közös jellemzőjük, hogy a harmincon és negyvenen túli korosztályra céloznak, főszereplőik már hosszú évek óta stabil kapcsolatban vagy házasságban élnek, amikor arra kényszerülnek, hogy újraértékeljék az életüket.

A Teljesen idegenek írógárdája által jegyezett Oltári tévedések is egy olyan erős alaphelyzettel nyit, amely alkalmat kínál az önvizsgálatra. Négy házaspárnak azzal kell szembesülnie, hogy annak idején egy álpap adta össze őket, így a házasságuk jogilag érvénytelen. Vannak köztük olyanok is, akik már korábban elváltak – most a válás és a megítélt tartásdíj is semmissé lesz –, a többieknek viszont fel kell tenniük a kérdést, hogy ott akarják-e folytatni, ahol abbahagyták, vagy inkább kihasználják az alkalmat az újratervezésre.

A már meglévő, de korábban szőnyeg alá söpört problémákat ez a dilemma természetesen felnagyítja, a Teljesen idegenekhez hasonlóan a kapcsolatokat itt is a hűtlenség és a titkok mérgezik meg, miközben a felszínen idillt hazudnak egymásnak a szereplők. A valóban izgalmas konfliktusok kiélezése mellett azonban Paolo Costella rendező sajnos a szappanoperába illő melodrámai fordulatok bevetésétől sem riad vissza. Igazán bizarr élménnyé a filmet az teszi, hogy bár a történet szerint a párok csak néhány éve házasodtak össze, és négyből hárman most érzik úgy, hogy eljött a gyerekvállalás ideje, a színészek már  közelebb vannak az ötvenhez, mint a negyvenhez, amire viszont a forgatókönyv egyáltalán nem reflektál. A zavarba ejtő castingot leszámítva az Oltári tévedések alkotói nem vállalnak felesleges kockázatot, és maradnak abban a sávban, ahol a célközönségük komfortosan érzi magát, a valódi mélyfúrások és felszínes bohóckodás közt félúton.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/05 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15344