KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/május
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Ez egy enigma” Beszélgetés Csuja Lászlóval és Nemes Annával
• Nemes Z. Márió: Az anatómiai térkép eksztázisa Csuja László – Nemes Anna: Szelíd
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 2. rész
• Lakatos Gabriella: A szerelmi szkepticizmus történetei Szerelemtől házasságig - 2. rész
• Bárdos Judit: Egy szorgos zseni Alan K. Rode: Kertész Mihály. Egy filmes élet
EMBEREK ÉS ANDROIDOK
• Pintér Judit Nóra: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
• Stőhr Lóránt: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
• Orosdy Dániel: Robotok a teljes idegösszeomlás szélén Frank Miller: Hard Boiled
• Zalán Márk: Emberek és replikánsok Szárnyas fejvadász
VÍCTOR ERICE
• Bácsvári Kornélia: Vissza az első káprázatig Víctor Erice
LINA WERTMÜLLER
• Csantavéri Júlia: Olasz macsók Lina Wertmüller (1928-2021)
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy tudatfilmes a tévében Josephine Decker
UKRÁN APOKALIPSZIS
• Baski Sándor: Végtelen háború Ukrán filmek
• Benke Attila: Apokalipszis akkor és most Az orosz-ukrán háború filmdokumentumai
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Művészet a terítéken Berlin
• Gerencsér Péter: Go West! Cseh Filmkarnevál 2022
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Soha, sehol, senkinek Vitézy László: Az énekesnő
• Déri Zsolt: Warhol utolsó szerelmei Andy Warhol naplói
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A másik örvénye Paticia Highsmith / Adrian Lyne: Mélyvíz
KRITIKA
• Varró Attila: Panelsztorik Jacques Audiard: Ahol a Nap felkel Párizsban
• Kolozsi László: Kitty a Naplóból Ari Folman: Hol van Anne Frank?
• Huber Zoltán: Minden, mindenhol, mindenkor Van remény
MOZI
• Sándor Anna: Cyrano
• Pazár Sarolta: Kivándorlók
• Bonyhecz Vera: The Lost City – Az elveszett város
• Baski Sándor: Oltári tévedések
• Rudas Dóra: Katonafeleségek
• Déri Zsolt: Prince And The Revolution: Live
• Fekete Tamás: Rohammentő
• Kovács Patrik: Morbius
STREAMLINE MOZI
• Nagy V. Gergő: Disznó
• Jordi Leila: Az én tavam
• Tüske Zsuzsanna: Féltékenység
• Kránicz Bence: Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor
• Varró Attila: Színpadra született
• Vajda Judit: Veronika Voss vágyakozása
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Dimenzióközi kalandok a mágusdoktorral

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Rohammentő

Fekete Tamás


Ambulance – amerikai, 2022. Rendezte: Michael Bay. Írta: Chris Fedak. Kép: Roberto De Angelis. Zene: Lorne Balfe. Szereplők: Jake Gyllenhaal (Danny), Yahya Abdul-Mateen (Will), Elza González (Cam), Garrett Dillahunt (Monroe). Gyártó: Universal Pictures / New Republic Pictures / Bay Films. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 136 perc.

 

Egy testvérpár – hogy halálos beteg anyjukat megmenthessék – végső elkeseredésében bankrablásra adja fejét. Amatőr és átgondolatlan akciójuk nem csupán az elkerülni vágyott fegyverhasználatot vonja maga után, de a menekülés sem sikerül terv szerint. Saját járművük helyett végül egy közelben parkoló mentőautót használnak a lelépéshez, ám a kocsiban ott van egy újonc medika, valamint egy szívrohamot kapott, élet és halál között lebegő férfi is. A két fivérnek tehát a menekülés mellett azt is el kell döntenie, mit is kezdjenek a kényszerű utasokkal, és mérlegelniük kell emberéletek között is. A dán Laurits Munch-Petersen 2005-ben bemutatott debütfilmje kisebb-nagyobb hibái ellenére is figyelemreméltó darab: nem csupán a történet elemeiben, de helyenként az ábrázolásban is bátran át mert lépni a műfaj sablonjain – például azzal, hogy a filmet nyitó bankrablás alatt a kamera végig az utcaképet mutatja.

Ebből az anyagból az a rendező készített remake-et, aki óriás, alakváltó robotokról és az amerikai történelem fontos hadieseményeiről egyaránt forgatott már, így aztán ezúttal is a méret a lényeg. Kezdve a játékidővel: a takarékos, 80 perces hosszt Michael Bay megkétszerezte, ám 40 perc is eltelik, mire elérünk az eredeti történet kezdetéig. A többi összetevőt viszont már nem is duplázza, inkább százszorozza: míg Munch-Petersen eredetijének összes szereplője bőven elfér egy mentőkocsi belső terében, és háromnál több lövés nem is dördül el, a hollywoodi feldolgozás szereplőit meg sem lehet számolni, és egy kisebb hadseregnek elég fegyverarzenált vonultat fel. Kamerája ráadásul szokásához híven egyetlen másodpercre sem tud stabil maradni, kényszeresen mozog és köröz, miközben nincs két azonos nagyságú plán egymás után. Bay ráadásul úgy gondolja, ideje megvillantani humorát, (ön) iróniáját és önreflexivitását, csakhogy ebben éppen olyan zabolátlan, mint vizualitásában, ezzel pedig a stílus éppen olyan fárasztó és zavaros lesz, mint ennek vizuális leképezése.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/05 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15347