|
Év
2022/május
|
MAGYAR MŰHELY
Soós Tamás Dénes: „Ez egy enigma” Beszélgetés Csuja Lászlóval és Nemes Annával
Nemes Z. Márió: Az anatómiai térkép eksztázisa Csuja László – Nemes Anna: Szelíd
Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 2. rész
Lakatos Gabriella: A szerelmi szkepticizmus történetei Szerelemtől házasságig - 2. rész
Bárdos Judit: Egy szorgos zseni Alan K. Rode: Kertész Mihály. Egy filmes élet
EMBEREK ÉS ANDROIDOK
Pintér Judit Nóra: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
Stőhr Lóránt: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
Orosdy Dániel: Robotok a teljes idegösszeomlás szélén Frank Miller: Hard Boiled
Zalán Márk: Emberek és replikánsok Szárnyas fejvadász
VÍCTOR ERICE
Bácsvári Kornélia: Vissza az első káprázatig Víctor Erice
LINA WERTMÜLLER
Csantavéri Júlia: Olasz macsók Lina Wertmüller (1928-2021)
ÚJ RAJ
Kovács Kata: Egy tudatfilmes a tévében Josephine Decker
UKRÁN APOKALIPSZIS
Baski Sándor: Végtelen háború Ukrán filmek
Benke Attila: Apokalipszis akkor és most Az orosz-ukrán háború filmdokumentumai
FESZTIVÁL
Csákvári Géza: Művészet a terítéken Berlin
Gerencsér Péter: Go West! Cseh Filmkarnevál 2022
TELEVÍZÓ
Kolozsi László: Soha, sehol, senkinek Vitézy László: Az énekesnő
Déri Zsolt: Warhol utolsó szerelmei Andy Warhol naplói
FILM / REGÉNY
Roboz Gábor: A másik örvénye Paticia Highsmith / Adrian Lyne: Mélyvíz
KRITIKA
Varró Attila: Panelsztorik Jacques Audiard: Ahol a Nap felkel Párizsban
Kolozsi László: Kitty a Naplóból Ari Folman: Hol van Anne Frank?
Huber Zoltán: Minden, mindenhol, mindenkor Van remény
MOZI
Sándor Anna: Cyrano
Pazár Sarolta: Kivándorlók
Bonyhecz Vera: The Lost City – Az elveszett város
Baski Sándor: Oltári tévedések
Rudas Dóra: Katonafeleségek
Déri Zsolt: Prince And The Revolution: Live
Fekete Tamás: Rohammentő
Kovács Patrik: Morbius
STREAMLINE MOZI
Nagy V. Gergő: Disznó
Jordi Leila: Az én tavam
Tüske Zsuzsanna: Féltékenység
Kránicz Bence: Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor
Varró Attila: Színpadra született
Vajda Judit: Veronika Voss vágyakozása
PAPÍRMOZI
Kránicz Bence: Papírmozi Dimenzióközi kalandok a mágusdoktorral
|
|
|
|
|
|
|
MoziRohammentőFekete Tamás
Ambulance – amerikai, 2022. Rendezte: Michael Bay. Írta: Chris Fedak. Kép: Roberto De Angelis. Zene: Lorne Balfe. Szereplők: Jake Gyllenhaal (Danny), Yahya Abdul-Mateen (Will), Elza González (Cam), Garrett Dillahunt (Monroe). Gyártó: Universal Pictures / New Republic Pictures / Bay Films. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 136 perc. Egy testvérpár – hogy halálos beteg anyjukat megmenthessék – végső elkeseredésében bankrablásra adja fejét. Amatőr és átgondolatlan akciójuk nem csupán az elkerülni vágyott fegyverhasználatot vonja maga után, de a menekülés sem sikerül terv szerint. Saját járművük helyett végül egy közelben parkoló mentőautót használnak a lelépéshez, ám a kocsiban ott van egy újonc medika, valamint egy szívrohamot kapott, élet és halál között lebegő férfi is. A két fivérnek tehát a menekülés mellett azt is el kell döntenie, mit is kezdjenek a kényszerű utasokkal, és mérlegelniük kell emberéletek között is. A dán Laurits Munch-Petersen 2005-ben bemutatott debütfilmje kisebb-nagyobb hibái ellenére is figyelemreméltó darab: nem csupán a történet elemeiben, de helyenként az ábrázolásban is bátran át mert lépni a műfaj sablonjain – például azzal, hogy a filmet nyitó bankrablás alatt a kamera végig az utcaképet mutatja. Ebből az anyagból az a rendező készített remake-et, aki óriás, alakváltó robotokról és az amerikai történelem fontos hadieseményeiről egyaránt forgatott már, így aztán ezúttal is a méret a lényeg. Kezdve a játékidővel: a takarékos, 80 perces hosszt Michael Bay megkétszerezte, ám 40 perc is eltelik, mire elérünk az eredeti történet kezdetéig. A többi összetevőt viszont már nem is duplázza, inkább százszorozza: míg Munch-Petersen eredetijének összes szereplője bőven elfér egy mentőkocsi belső terében, és háromnál több lövés nem is dördül el, a hollywoodi feldolgozás szereplőit meg sem lehet számolni, és egy kisebb hadseregnek elég fegyverarzenált vonultat fel. Kamerája ráadásul szokásához híven egyetlen másodpercre sem tud stabil maradni, kényszeresen mozog és köröz, miközben nincs két azonos nagyságú plán egymás után. Bay ráadásul úgy gondolja, ideje megvillantani humorát, (ön) iróniáját és önreflexivitását, csakhogy ebben éppen olyan zabolátlan, mint vizualitásában, ezzel pedig a stílus éppen olyan fárasztó és zavaros lesz, mint ennek vizuális leképezése.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|