KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/május
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Ez egy enigma” Beszélgetés Csuja Lászlóval és Nemes Annával
• Nemes Z. Márió: Az anatómiai térkép eksztázisa Csuja László – Nemes Anna: Szelíd
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 2. rész
• Lakatos Gabriella: A szerelmi szkepticizmus történetei Szerelemtől házasságig - 2. rész
• Bárdos Judit: Egy szorgos zseni Alan K. Rode: Kertész Mihály. Egy filmes élet
EMBEREK ÉS ANDROIDOK
• Pintér Judit Nóra: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
• Stőhr Lóránt: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
• Orosdy Dániel: Robotok a teljes idegösszeomlás szélén Frank Miller: Hard Boiled
• Zalán Márk: Emberek és replikánsok Szárnyas fejvadász
VÍCTOR ERICE
• Bácsvári Kornélia: Vissza az első káprázatig Víctor Erice
LINA WERTMÜLLER
• Csantavéri Júlia: Olasz macsók Lina Wertmüller (1928-2021)
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy tudatfilmes a tévében Josephine Decker
UKRÁN APOKALIPSZIS
• Baski Sándor: Végtelen háború Ukrán filmek
• Benke Attila: Apokalipszis akkor és most Az orosz-ukrán háború filmdokumentumai
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Művészet a terítéken Berlin
• Gerencsér Péter: Go West! Cseh Filmkarnevál 2022
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Soha, sehol, senkinek Vitézy László: Az énekesnő
• Déri Zsolt: Warhol utolsó szerelmei Andy Warhol naplói
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A másik örvénye Paticia Highsmith / Adrian Lyne: Mélyvíz
KRITIKA
• Varró Attila: Panelsztorik Jacques Audiard: Ahol a Nap felkel Párizsban
• Kolozsi László: Kitty a Naplóból Ari Folman: Hol van Anne Frank?
• Huber Zoltán: Minden, mindenhol, mindenkor Van remény
MOZI
• Sándor Anna: Cyrano
• Pazár Sarolta: Kivándorlók
• Bonyhecz Vera: The Lost City – Az elveszett város
• Baski Sándor: Oltári tévedések
• Rudas Dóra: Katonafeleségek
• Déri Zsolt: Prince And The Revolution: Live
• Fekete Tamás: Rohammentő
• Kovács Patrik: Morbius
STREAMLINE MOZI
• Nagy V. Gergő: Disznó
• Jordi Leila: Az én tavam
• Tüske Zsuzsanna: Féltékenység
• Kránicz Bence: Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor
• Varró Attila: Színpadra született
• Vajda Judit: Veronika Voss vágyakozása
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Dimenzióközi kalandok a mágusdoktorral

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Féltékenység

Tüske Zsuzsanna


Heartburn – amerikai, 1986. Rendezte: Mike Nichols. Írta: Nora Ephron. Kép: Nestor Almendros. Zene: Carly Simon. Szereplők: Meryl Streep (Rachel), Jack Nicholson (Mark), Stockard Channing (Julie), Jeff Daniels (Richard). Gyártó: Paramount Pictures. Forgalmazó: HBO Max. Szinkronizált. 108 perc.

 

Hollywood egyik legizgalmasabb, ezerarcú alkotója, a 2014-ben elhunyt Mike Nichols filmjein nem fog az idő. A férfi-nő játszmákban jeleskedő mester (Nem félünk a farkastól, Testi kapcsolatok, Közelebb) képes volt különös érzékkel vegyíteni a drámát a komédiával, az érzelmeket a fanyarsággal, így keze alatt olyan egyedülálló alkotások születtek, amelyek közel 40 év távlatában is üdítő stílusú, örök darabokként működnek. Ilyen az 1986-os Féltékenység is, amelyhez a romantikus komédiák szerző-nagyasszonya, Nora Ephron önéletrajzi regénye szolgált alapul, és az író-rendezőnő Carl Bernsteinnel, a Watergate-ügy egyik újságírójával való házasságának és válásának történetét dolgozza fel – aki célpontjához, Nixonhoz hasonlóan maga is lelepleződött és megbukott, igaz mindössze házasságtörő férjként.

A sztori szerint Rachel, az elvált New York-i gasztronómiai szakíró és Mark, a szoknyapecér washingtoni publicista egy esküvői partin első látásra egymásba szeretnek és – Rachel vonakodása ellenére – hamarosan össze is házasodnak. Idillüket a soha véget nem érő, traumatikus lakásfelújítás nehézségei sem törik meg, sőt, a gyermekáldással látszólag fokozódik is, ám Rachelnek idővel mégis szembe kell néznie az örök ténnyel, hogy nőcsábász kutyából nem lesz hűséges szalonna. A Féltékenységet már a Nichols két kabalaszínész-sztárja, Meryl Streep és Jack Nicholson közti kémia kellő spiritusszal tölti fel, ehhez jön még a rendezőre jellemző finom irónia, és az olykor megcsillanó abszurditás, amelyek a keserédes házassági melodrámát megmentik a teljes elnehezüléstől és a feloldhatatlanságba is képesek meglepő játékosságot vinni: annyit, ami segít elviselni az eredeti cím szerint gyomorégésként megjelölt érzelmi terhet, az örökös gyanakvást, és a társban való sokadik csalódás fájdalmát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/05 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15353