KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/május
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Ez egy enigma” Beszélgetés Csuja Lászlóval és Nemes Annával
• Nemes Z. Márió: Az anatómiai térkép eksztázisa Csuja László – Nemes Anna: Szelíd
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 2. rész
• Lakatos Gabriella: A szerelmi szkepticizmus történetei Szerelemtől házasságig - 2. rész
• Bárdos Judit: Egy szorgos zseni Alan K. Rode: Kertész Mihály. Egy filmes élet
EMBEREK ÉS ANDROIDOK
• Pintér Judit Nóra: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
• Stőhr Lóránt: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
• Orosdy Dániel: Robotok a teljes idegösszeomlás szélén Frank Miller: Hard Boiled
• Zalán Márk: Emberek és replikánsok Szárnyas fejvadász
VÍCTOR ERICE
• Bácsvári Kornélia: Vissza az első káprázatig Víctor Erice
LINA WERTMÜLLER
• Csantavéri Júlia: Olasz macsók Lina Wertmüller (1928-2021)
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy tudatfilmes a tévében Josephine Decker
UKRÁN APOKALIPSZIS
• Baski Sándor: Végtelen háború Ukrán filmek
• Benke Attila: Apokalipszis akkor és most Az orosz-ukrán háború filmdokumentumai
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Művészet a terítéken Berlin
• Gerencsér Péter: Go West! Cseh Filmkarnevál 2022
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Soha, sehol, senkinek Vitézy László: Az énekesnő
• Déri Zsolt: Warhol utolsó szerelmei Andy Warhol naplói
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A másik örvénye Paticia Highsmith / Adrian Lyne: Mélyvíz
KRITIKA
• Varró Attila: Panelsztorik Jacques Audiard: Ahol a Nap felkel Párizsban
• Kolozsi László: Kitty a Naplóból Ari Folman: Hol van Anne Frank?
• Huber Zoltán: Minden, mindenhol, mindenkor Van remény
MOZI
• Sándor Anna: Cyrano
• Pazár Sarolta: Kivándorlók
• Bonyhecz Vera: The Lost City – Az elveszett város
• Baski Sándor: Oltári tévedések
• Rudas Dóra: Katonafeleségek
• Déri Zsolt: Prince And The Revolution: Live
• Fekete Tamás: Rohammentő
• Kovács Patrik: Morbius
STREAMLINE MOZI
• Nagy V. Gergő: Disznó
• Jordi Leila: Az én tavam
• Tüske Zsuzsanna: Féltékenység
• Kránicz Bence: Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor
• Varró Attila: Színpadra született
• Vajda Judit: Veronika Voss vágyakozása
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Dimenzióközi kalandok a mágusdoktorral

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Veronika Voss vágyakozása

Vajda Judit


Die Sehnsucht der Veronika Voss – német, 1982. Rendezte és írta: Rainer Werner Fassbinder. Kép: Xaver Schwarzenberger. Zene: Peer Raben. Szereplők: Rosel Zech (Veronika), Hilmar Thate (Robert), Cornelia Froboess (Henriette), Annemaria Düringer (Marianne). Gyártó: Laura Film / Tango Film. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 104 perc.

 

A Netflix tartalomdömpingjének egyik legkellemesebb mellékhatása, hogy lassan a legkülönfélébb klasszikusokat is utoléri. Ez történt most a német új film prominens képviselője, Rainer Werner Fassbinder 1982-es alkotásával is. A Harmadik Birodalom évei alatt folyamatosan forgató, majd a háború után lecsúszó Sybille Schmitz utolsó éveinek feldolgozása annak az NSZK-trilógiának a záródarabja, amely a Maria Braun házasságával és a Lolával kezdve olyan allegorikus nőalakokat vezetett be, akik egymaguk kifejezték Németország történelmi változásait a II. világháborút követően.

A filmre vett színház hatását keltő korai művektől eltérően a Veronika Voss vágyakozása technikailag csodálatosan megvalósított melodráma, amely egyszerre hajt fejet Fassbinder több példaképe előtt. A két főhős, a címbeli színésznő és a beleszerető sportriporter első találkozása a német expresszionizmus egyik jeles alkotója, Murnau Amerikában készült némafilmjét, a Virradatot idézi meg, miközben a fekete-fehér képek szemkápráztató csillogása a negyvenes-ötvenes évekbeli UFA-filmek hamis világának hatását mutatják.

A melodrámai fordulatok Fassbinder kedvencét, Douglas Sirköt juttathatják a néző eszébe, a sztori leginkább mégis az Alkony sugárút noir cselekményét eleveníti fel. Az elkeseredett vágy a címszereplő részéről a nagy visszatérésre, egyúttal az életbe való visszatérésre, és ahogy mindezt egy másik emberre rátelepedve próbálja elérni, egyaránt Norma Desmonddal rokonítják a figurát, a Wilder-film baljós hangulatától eltérően azonban itt hátborzongatóan hétköznapi minden. A páros jelenetek intim sötétjével és a filmforgatások glamúrjával éles ellentétet alkot a magán-idegklinikán játszódó jelenetek hideg, steril hófehérje, ami elkerülhetetlenül kíséri hősnőnket a sorsa, a nézőt pedig a kiábrándító tanulság felé.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/05 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15354