KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/július
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Jugoszláv filmnapok
• Koltai Ágnes: Szovjet filmnapok a Győzelem Napja alkalmából
• N. N.: Hibaigazítás

• Dés Mihály: Spanyolország messzire van A spanyol film Franco nélkül
• Kornis Mihály: Zongorista a háztetőn Ragtime
• Zalán Vince: Csak a filmvásznon létezett Nicholas Ray és a Johnny Guitar
• Szilágyi Ákos: Milarepaverzió Kerekasztal-beszélgetés
• Szilágyi Ákos: Az elmesélt én Az „új érzékenység” határai
• Forgács Éva: Festészet, film, fényképrealizmus Kállai Ernő és a vizualitás
• Kállai Ernő: Optikai demokrácia
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: A megkésett álmodozások kora Sanremo
• Bikácsy Gergely: Brazilok a Beaubourg-ban Párizs
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Kovács András Bálint: Az etnográfus filmrendező Jean Rouch
LÁTTUK MÉG
• Mátyás Péter: Éden boldog-boldogtalannak
• Bérczes László: A szavanna fia
• Koltai Ágnes: Józan őrület
• Ardai Zoltán: A hamiskártyások fejedelme
• Gáti Péter: Bűvös vászon
• Szántó Péter: Kínos történetek
• Glauziusz Péter: A zsaru nem tágít
• Hirsch Tibor: Szivélyes üdvözlet a Földről
• Magyar Judit: Sárkányölő
• Kapecz Zsuzsa: A Nap lánya
TELEVÍZÓ
• Popper Péter: Szabad asszociációk a gyerekekről és a művészetről
• Koltai Ágnes: A tekintélytisztelő televízió Kőszeg
• Faragó Vilmos: Aréna Begurul a labda a szobába
KÖNYV
• Zsombolyai János: Így készül a film?

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Bűvös vászon

Gáti Péter

 

Gianfranco Mingozzi olasz rendező neve elsősorban dokumentumfilmes berkekben hangzik ismerősen. 1965-ben készített, Szicília nyitott szívében című munkája elnyerte a Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlán díját. Hozzánk most eljutott játékfilmje szembetűnő bizonyítéka annak, hogy a pályája elején Fellini asszisztenseként eltöltött évek mennyire kitörölhetetlen nyomot hagytak a rendező művészi látásmódján, alkotói módszerén. Helyenként a korai, neorealista Fellini-filmek valóságábrázolásával mutat közeli rokonságot Mingozzi poétikusan szép alkotása, melyben két vándormozis hangsúlyozottan szürke életének epizódjai mögött felvillan a harmincas évek falusi-vidéki Olaszországa. Az országot járó, a mozi hőskorának bűvöletében élő két ifjú – miközben a vetítőgép kurbliját forgatja, vagy harmonikán kísérve kommentálja a némafilmeket – jobb sorsot, különb életet álmodik magának a csodás és rémes történeteivel egyaránt megigéző fehér vászon előtt.

Mingozzi részletező dramaturgiájú, körültekintő aprólékossággal építkező módszere látszólag nagyszerűen megfelel annak a céljának, hogy egy sajátos, „falusi perspektívából” láttassa az akkori olasz társadalmat. Ráérősen szemlélődő kamerája előtt felvonulnak mindazok, akik a két mutatványossal kapcsolatba kerülnek – a falu úri „krémje” és a szocialista eszmékkel felvértezett elnyomottak. Csakhogy ennek, a rendezői szándék szerint nagy formátumú realista körképnek a hitelességét jórészt megkérdőjelezi az a neorealizmustól is idegen békés hangulat, amely – feloldva a még csak kibontakozó konfliktusokat – átitatja az egész filmet. Mingozzi tagadhatatlan művészi ihlete nem elég ahhoz, hogy kritikai hangsúlyok nélküli „realizmusa” megrendítő élményt nyújtson a film nézőjének.

Helyette marad egy míves, de érdektelen történet széplelkű, varázsütésre öntudatra ébredő vándormozisokról, fasisztákról, akik nem is annyira fasiszták, és felforgató eszméket dédelgető napszámosokról, akik, ki tudja miért és hogyan, szocialistává lettek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1985/07 51-52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6078