KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/január
BRIT NOIR
• Kovács Marcell: Fekete szurok Brit noir
• Sepsi László: Férfitársaságban Guy Ritchie gengszterfilmjei
FRED KELEMEN
• Forgách András: Hattyú szénhalmon Fred Kelemen
• Csillag Márton: Az ember árnyéka Beszélgetés Fred Kelemennel
NÉMET ÓLOMIDŐK
• Földényi F. László: Törékeny önismeret A Baader–Meinhof-ügy
IZRAEL MOZIJA
• Kolozsi László: A harag földje Izraeli filmek
• Gorácz Anikó: Filmterápia Libanoni keringő
TRUFFAUT ÉS TATI
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 4. rész
• Bikácsy Gergely: Hulot úr évszázada Jacques Tati, a marslakó
FORGATÓKÖNYV
• Krigler Gábor: Sorvezetők A filmírás oktatása
• Baski Sándor: Adaptáció Hogyan írjunk közönségfilmet?
MOBILTÉVÉ, NETMOZI
• Deák Dániel: Tévézzünk a hálóban! Net-tévé
• Schreiber András: A kalauzhal tudathasadása Maroktévé, mobilmozi
• Gorácz Anikó: Eljövendő e-jövő Net-mozi
KRITIKA
• Hungler Tímea: Anno Domina Báthory
• N. N.: Filmek Báthory Erzsébetről
• Csillag Márton: Az előző rész tartalmából Valami Amerika 2.
MOZI
• Varró Attila: A hercegnő
• Vajda Judit: Mexikói képeslap
• Kolozsi László: Cselek
• Baski Sándor: Veszélyes Bangkok
• Sepsi László: A zsaruk becsülete
• Tüske Zsuzsanna: Nők
• Fekete Tamás: A törvény gyilkosa
• Pápai Zsolt: Transsiberia
• Klág Dávid: Rec
• Kárpáti György: Halálos közellenség 1-2
• Forgács Nóra Kinga: Frost/Nixon
• Nevelős Zoltán: Sukiyaki Western Django
• Géczi Zoltán: Vexille
DVD
• Pápai Zsolt: A tolvaj
• Alföldi Nóra: Áramlat
• Varga Zoltán: Psycho II, Psycho III
• Varró Attila: A repülő guillotine

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Mexikói képeslap

Vajda Judit

Lake Tahoe – mexikói, 2008. Rendezte: Fernando Eimbcke. Írta: Fernando Eimbcke és Paula Markovitch. Kép: Alexis Zabe. Szereplők: Diego Catano (Juan), Héctor Herrera (Don Heber), Daniela Valentine (Lucía), Juan Carlos Lara (David), Yemil Sefami (Joaquín). Gyártó: Cine Pantera / Fidecine / IMCINE. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 85 perc.

 

Fernando Eimbcke bemutatkozó nagyjátékfilmje, a 2004-es, meglepően üresre sikerült Kacsaszezon blöffjét sokan bevették: a mű 24 díjat nyert mexikói és nemzetközi fesztiválokon. A rendező új alkotása első ránézésre szintén a nihilt próbálja megragadni, ezúttal azonban tartalmat is sikerült a látszólag eseménytelen képsorok mögé csempészni. A Mexikói képeslap főhőse, a 17 körüli Juan elsőre mintha csak egy lenne a Kacsaszezon céltalan, tengő-lengő figurái közül: mivel autójával kisebb karambolt szenved, sürgősen új alkatrészre van szüksége, nekilát hát felhajtani egyet a poros külvárosi környéken.

A küldetés azonban nehezebbnek bizonyul, mint elsőre gondolná(nk): a fiú mini road movie-ja során találkozik egy mogorva, kutyás öregemberrel, egy wannabe énekesnő/kamasz anyával, egy kung-fu rajongó fiatal szerelővel; újabb és újabb apró kalandjai adódnak, gyerekmegőrzést, kutyasétáltatást vállal, bizonyos helyszínekre vissza-visszatér. Jókora kanyarokat tesz tehát, útja sokáig kifejezetten esetlegesnek tűnik: lelép, ha egy idős hölgy meg akarja téríteni, és újra felbukkan, ha elmúlt a veszély.

Fokozatosan kiderül azonban, hogy Juan útkeresése ha tudat alatt is, de szándékos, és egyáltalán nem olyan véletlenszerű, mint elsőre tűnt. A fiú menekülésének nagyon is van oka (sőt egészen pontosan definálható), ahogy annak is, miért nem jött anyja az első jelenetben a telefonhoz, miért nem hajlandó kijönni a fürdőszobából, vagy hogy a kisöcs miért gubbaszt képeket vagdosva egy sátorban. A főhős kisszerű kálváriája így valami többet jelentő útkereséssé magasztosul. Mindennek fényében ezek a mozdulatlan, kitartott életképek (ezúttal kifejezetten találó a magyar cím) már nem is annyira mulatságosak, inkább keserédessé válnak. Eimbcke-nek most sem voltak nagyratörő céljai, ám ezúttal egyértelműen sikerült teljesítenie azokat.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/01 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9630