KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/január
BRIT NOIR
• Kovács Marcell: Fekete szurok Brit noir
• Sepsi László: Férfitársaságban Guy Ritchie gengszterfilmjei
FRED KELEMEN
• Forgách András: Hattyú szénhalmon Fred Kelemen
• Csillag Márton: Az ember árnyéka Beszélgetés Fred Kelemennel
NÉMET ÓLOMIDŐK
• Földényi F. László: Törékeny önismeret A Baader–Meinhof-ügy
IZRAEL MOZIJA
• Kolozsi László: A harag földje Izraeli filmek
• Gorácz Anikó: Filmterápia Libanoni keringő
TRUFFAUT ÉS TATI
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 4. rész
• Bikácsy Gergely: Hulot úr évszázada Jacques Tati, a marslakó
FORGATÓKÖNYV
• Krigler Gábor: Sorvezetők A filmírás oktatása
• Baski Sándor: Adaptáció Hogyan írjunk közönségfilmet?
MOBILTÉVÉ, NETMOZI
• Deák Dániel: Tévézzünk a hálóban! Net-tévé
• Schreiber András: A kalauzhal tudathasadása Maroktévé, mobilmozi
• Gorácz Anikó: Eljövendő e-jövő Net-mozi
KRITIKA
• Hungler Tímea: Anno Domina Báthory
• N. N.: Filmek Báthory Erzsébetről
• Csillag Márton: Az előző rész tartalmából Valami Amerika 2.
MOZI
• Varró Attila: A hercegnő
• Vajda Judit: Mexikói képeslap
• Kolozsi László: Cselek
• Baski Sándor: Veszélyes Bangkok
• Sepsi László: A zsaruk becsülete
• Tüske Zsuzsanna: Nők
• Fekete Tamás: A törvény gyilkosa
• Pápai Zsolt: Transsiberia
• Klág Dávid: Rec
• Kárpáti György: Halálos közellenség 1-2
• Forgács Nóra Kinga: Frost/Nixon
• Nevelős Zoltán: Sukiyaki Western Django
• Géczi Zoltán: Vexille
DVD
• Pápai Zsolt: A tolvaj
• Alföldi Nóra: Áramlat
• Varga Zoltán: Psycho II, Psycho III
• Varró Attila: A repülő guillotine

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A repülő guillotine

Varró Attila

Xuedi zhi – hongkongi, 1974. Rendezte: Ho Meng-hwa. Szereplők: Chen Kuan-tai, Wai Wang, Kong Yeung, Ai Ti. Forgalmazó: Black Mirror. 104 perc.

 

Egy rendhagyó fegyver gyakorta kulcsszerepet játszhat egy film kult-státuszának létrejöttében (jedi lézerkardtól texasi láncfűrészen át Chigurh marhataglózójáig), de hogy legfőbb záloga legyen, arra még a gyilkos eszközök terén igen kreatív kínai akciófilmnél is csupán egy példa akad. A Csing-dinasztia idején használt legendás repülő guillotine a modern wuhszia tematikus válasza a korszak ugróvágásos, rapid zoomos premier plánjaira: miként az objektív egyetlen pillanat alatt totálképből arcközelire redukálja alanyát, úgy szabadítja meg testétől a kiszemelt áldozatot ez a fejre dobható kosárka lamellás pengerendszerével.

Hála az ötletes halálnemnek, a Shaw Brothers stúdió fantasztikum felé tett kitérőiről ismert Ho Meng-hwa (A hatalmas pekingi ember) első repülő guillotine-filmje egész kis ciklust indított a hetvenes években, amelyből olyan gyöngyszemek is születtek, mint a Tarantino-fétis A repülő guillotine mestere – az alapmű azonban korabeli sikere ellenére sem érte el a Chang Che-opuszok rangját. Ennek legfőbb oka, hogy a császári bérgyilkos-gárdából dezertáló főhős éveken átnyúló története merészen szakít a Shaw-féle Shaolin-filmek variációs cselekményével: noha akciói nem nélkülözik az elvárt kreatív túlkapásokat (mint a gyermekszülés snittjeivel ellenpontozott kézitusa vagy az „esernyőváz a guillotine-nal szemben” harci jelenet), a műfaji elvárásokhoz képest csak szórványos kötőanyagok egy alapvetően belső lefolyású megváltástörténetben. Mi tagadás, Jackie Chan többet kihozna egy tölgyfaszékből, mint az Iron Monkey-bajnok Chen Kuan-tai, és csupán minden harmadik véres lefejezésre jut egy tisztességes összecsapás, de Ho wuhsziája épp nyers brutalitása és a normarendszer drámai felülírása miatt kiemelkedő mű: A repülő guillotine egyfajta revizionista kung-fu eposz, mintha csak a Pat Garrett és Billy, a Kölyök robbanó fejű kakasai ihlették volna.

Extrák: Előzetesek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/01 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9645