KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/július
POSTA
• Tamás Krisztina: René Clair Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Nagy Istvánné: Rocco és fivérei Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Veém János: Pergőtűz
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Ha az értelem alszik Cannes
• N. N.: A 34. cannes-i filmfesztivál díjai Cannes

• Marx József: „Én csinálom a magamét, te mondod a magadét” Kritika és filmművészet
ESZMECSERE
• Almási Miklós: Mi a bajom a „közérzet-filmekkel”? Hozzászólás Faragó Vilmos Boldogtalan fil című cikkéhez

• Zsugán István: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
• Tarr Béla: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
VITA
• Boros István: A csendes háború Vita a filmforgalmazásról. Mozi-őrjárat Budapesten
• Nagy Sándor: A mozinak keressünk filmet! Vita a filmforgalmazásról

• Kerényi Grácia: Filmen és prózában A wilkói kisasszonyok
• Matos Lajos: Az orvosok dilemmája Kóma
• Simor András: A meghökkentek Kölykök; Ötvenöt testvér
WESTERN
• Jancsó Miklós: Vallomás a nagypapáról
• N. N.: John Ford hangosfilm-rendezései
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Krimik, mesék és a valóság Vilnius
• Xantus János: Bio-Asszony és az Agglegények Oberhausen

• Todero Frigyes: Az imádság már nem volt elég A chilei film Allende idején
LÁTTUK MÉG
• Kövesdi Rózsa: A játékszer
• Kovács András Bálint: Először férjnél
• Loránd Gábor: Hárman a világ végén
• Lajta Gábor: A túlélés ára
• Zoltán Katalin: Az anyakönyvvezető nem válik
• Márton László: A csend előtt
• Koltai Ágnes: Bolond évek
• Gáti Péter: Puska és bilincs
TELEVÍZÓ
• Jovánovics Miklós: Előbb informálni, aztán kommentálni Beszélgetés Hajdú Jánossal
• Loránd Ferenc: Gyermekműsorok – pedagógiai tükörben Kőszegi Szemle
KÖNYV
• Veress József: Filmtörténeti portyák
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Hölgy kaméliák nélkül
• Karcsai Kulcsár István: Kallódó emberek
• Karcsai Kulcsár István: Isten után az első

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Másfélmillió lépés Magyarországon

Czirják Pál

Magyar, 1979. Rendezte: Rockenbauer Pál. Szereplők: Rockenbauer Pál, Sinkó László, Juhász Árpád, Dercsényi Balázs. Forgalmazó: MTVA. 544 perc.

 

Mindig a nosztalgia érzése kerít hatalmába, valahányszor újranézem a Másfélmillió lépés Magyarországon egy-egy epizódját. Rockenbauer Pál tizennégy részes természetjáró, ismeretterjesztő sorozata a hazai televíziózás egyik legjobb periódusát képviseli. Azt a korszakot, amikor a tévéműsoroknak még nem pusztán annyi volt a céljuk, hogy így-úgy eltöltsük az időt a készülék előtt. Rockenbauer és lelkes túracsapata pedig még azt a – valljuk be, mai szemmel már kissé utópisztikusnak tűnő – küldetést is felvállalta, hogy kifejezetten mozgósítsa nézőit: hogy arra késztesse őket, tévénézés helyett inkább induljanak útnak, barangolják be az ország tájait maguk is.

A vadregényes erdőkön, gyönyörű réteken, eldugott falvakon keresztülvezető túra felvételeit nézve persze nemcsak a tartalmas, valódi értékeket közvetítő műsorok iránt érezhetünk nosztalgiát, hanem a turistamozgalom virágkora iránt is. A forgatócsoport mindazt felkutatta és megmutatta, amiért érdemes volt végigjárni az országos Kék-túra útvonalát. Kamerájuk rejtett építészeti, kultúrtörténeti és természeti kincseket, kevesek által ismert műemlékeket, várromokat, apró templomokat, ritka geológiai jelenségeket és növényfajokat, kihalófélben lévő mesterségeket örökített meg. És nem utolsó sorban magát a túrázást is népszerűsítette. Mindezt nagyon egyszerű, közvetlen formában tette, élményszerűen adva át egy életforma szépségeit, örömeit és esetleges apró bosszúságait. Igaz, a sorozat olyan időszakban született, amikor a túrázás egyébként is úgyszólván tömegmozgalom volt: családok és baráti társaságok, iskolai osztályok, üzemi kollektívák kerekedtek fel, hogy gyalogosan, hátizsákkal és sátorral felszerelkezve járják az ország hegyeit-völgyeit.

Ezen a ponton ütközik ki Rockenbauerék munkájának egy további aspektusa, amiért ugyancsak érdekes lehet a mából újranézni az epizódokat: a sorozat a természeti és kultúrtörténeti értékeken túl saját keletkezésének korszakát is önkéntelenül dokumentálta. A hetvenes-nyolcvanas évek Magyarországának lenyomatát kapjuk a hétköznapi szokásoktól a közérdekű kérdésekig. A falvak elnéptelenedése, a turistaházak állapota, az erdőszéleken itt-ott felbukkanó szemét, a változó ízléssel felépített hétvégi házak elburjánzása ugyanúgy előkerül, mint például a Dunakanyart érintő részek során a tervezett Bős–Nagymarosi Vízlépcső vagy a Makovecz Imre által megálmodott erdei iskola.

Már csak ezért is érdemes lehet ismét nyomon követni a stáb egykori országjárását, amire a sorozat újrakiadása jó lehetőséget nyújt. A Mokép által gondozott korábbi megjelenés óta nem sok minden változott. Ezúttal is három lemezre oszlik a sorozat; legfeljebb az előző verzión szereplő – egyébként már ott is inkább csak jelképes – egyetlen extra maradt le. A kép- és a hangminőség elfogadható, előbbi helyenként kifejezetten szépnek mondható. Tökéletesen megtisztított képet vagy újrakevert hangsávot ne várjunk; de talán jobban is igazodik emlékeinkhez a kópia, amely így hamisítatlan retrohangulatot biztosít.

Extrák: semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/09 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11713