KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/július
POSTA
• Tamás Krisztina: René Clair Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Nagy Istvánné: Rocco és fivérei Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Veém János: Pergőtűz
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Ha az értelem alszik Cannes
• N. N.: A 34. cannes-i filmfesztivál díjai Cannes

• Marx József: „Én csinálom a magamét, te mondod a magadét” Kritika és filmművészet
ESZMECSERE
• Almási Miklós: Mi a bajom a „közérzet-filmekkel”? Hozzászólás Faragó Vilmos Boldogtalan fil című cikkéhez

• Zsugán István: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
• Tarr Béla: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
VITA
• Boros István: A csendes háború Vita a filmforgalmazásról. Mozi-őrjárat Budapesten
• Nagy Sándor: A mozinak keressünk filmet! Vita a filmforgalmazásról

• Kerényi Grácia: Filmen és prózában A wilkói kisasszonyok
• Matos Lajos: Az orvosok dilemmája Kóma
• Simor András: A meghökkentek Kölykök; Ötvenöt testvér
WESTERN
• Jancsó Miklós: Vallomás a nagypapáról
• N. N.: John Ford hangosfilm-rendezései
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Krimik, mesék és a valóság Vilnius
• Xantus János: Bio-Asszony és az Agglegények Oberhausen

• Todero Frigyes: Az imádság már nem volt elég A chilei film Allende idején
LÁTTUK MÉG
• Kövesdi Rózsa: A játékszer
• Kovács András Bálint: Először férjnél
• Loránd Gábor: Hárman a világ végén
• Lajta Gábor: A túlélés ára
• Zoltán Katalin: Az anyakönyvvezető nem válik
• Márton László: A csend előtt
• Koltai Ágnes: Bolond évek
• Gáti Péter: Puska és bilincs
TELEVÍZÓ
• Jovánovics Miklós: Előbb informálni, aztán kommentálni Beszélgetés Hajdú Jánossal
• Loránd Ferenc: Gyermekműsorok – pedagógiai tükörben Kőszegi Szemle
KÖNYV
• Veress József: Filmtörténeti portyák
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Hölgy kaméliák nélkül
• Karcsai Kulcsár István: Kallódó emberek
• Karcsai Kulcsár István: Isten után az első

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Jacques Audiard: A próféta

Madarat tolláról

Gyenge Zsolt

Jacques Audiard cannes-i nagydíjas börtöndrámájának hőse veszedelmes viszonyok közt próbálja túlélni büntetését.

Félénk arab srác áll a börtönudvar szélén, zsebredugott keze, behúzott válla jelzi: neki senkivel semmi dolga. Nincs benne indulat, csak a szemei fürkészőbbek a szokásosnál. Pedig az udvaron tapintani lehet a feszültséget, egy ilyen intézményben ez azon kevés nyilvános helyek egyike, ahol az identitást és a hierarchiát látványosan ki lehet fejezni. A rendező számára olyan ez a hely, mint a tanárnak a tábla: Audiard rendszeres időközönként – ahogy a pedagógus újra és újra a tábla felé fordul – ide rajzolja fel az egész történetet mozgató, folyamatosan változó viszonyrendszer éppen aktuális állapotát.

Az ő világaiban ugyanis a szokásosnál is nagyobb súlya van a kapcsolatoknak. Jacques Audiard hőseinek sorsa – a nagy modern filmek tépelődőivel ellentétben – nem önmagukba van írva. Figurái – akár ezt, akár az előző nagy port kavart filmjét, a Halálos szívdobbanást vizsgáljuk – nem önmaguktól azok, amik, hanem viszonyaik, mondhatni kapcsolati hálójuk határozza meg őket. Nem belülről fakadó motivációk, tudatos döntések irányítják tetteiket, inkább aszerint alakulnak történeteik, hogy kikkel kerülnek kapcsolatba. Sodródnak ők is, mint az előbb említett, helyüket nem találó modernek, de a kiindulópont, a hozzáállás teljesen más: a francia rendező állandóan lesben álló alakjai nem egzisztenciális kérdésektől űzötten bolyonganak, hanem kiemelkedő kommunikációs képességeiknek köszönhetően másoknál korábban vesznek észre véletlenül adódó lehetőségeket, amelyekre aztán ráhagyatkoznak.

Bármennyire ellentmondásként is hangozzék e szóösszetétel (Franciaországban nem az), Audiard-t általában „igényes tömegfilmek” szerzőjeként tartják számon. Mivel kitűnően ismeri a műfaji filmek hatásmechanizmusait, bármikor képes azokat a legmagasabb fokon reprodukálni. A próféta ugyanis első pillantásra nem más, mint egy különösen okosan megírt börtöndráma, a szubjektív élmények megragadására koncentráló fényképezéssel és rendkívül hiteles alakításokkal. Malik (Tahar Rahim) egy tisztázatlanul maradó bűntény miatt hat évre börtönbe kerül, ám ott az első pillanatban kiszúrja a korzikai maffia feje, mivel éppen egy arab bentlakót kellene kinyírni. A némi habozás után és egy kis lelkiismeret-furdalás árán sikeresen elvégzett feladat valójában egy újabb kapcsolatrendszer kialakításának esélyét kínálja fel Maliknak. Az udvarra rajzolt „ábrában” azonnal láthatóvá is válik az új szituáció, azonban az erőviszonyok és a szemben álló csoportok megismerése Malik számára nem az otthonra („családra”) lelést, hanem újabb kapcsolatok lehetőségeit jelenti. A rengeteg kiszámíthatatlan fordulat során a fiatal srác véletlenszerűen botlik bele az újabb barátokba, üzlettársakba és ellenfelekbe, és közöttük lavírozgatva próbál a felszínen maradni. A véletlenszerűség egyébként már a ravasz címadásban is tetten érhető: a főhősre aggatott „próféta” jelző nem egy a tulajdonságaiból levezetett beszélő név, hanem az egyik rosszfiú öntudatlan beszólása, amikor meglepődik azon, hogy hősünk egy fura déja vu élmény révén előre tudja, hogy állatok fognak az útra szaladni.

A próféta időnként húsba vágóan hiteles, feszültséggel teli, de az átlagosnál hosszabb, széttördeltebb dramaturgiájú mozi. Audiard ugyanis megpróbálta ábrázolni ezt a sodródó életérzést, amelynek szabálytalan, pillanatokra leülő, majd hirtelen lendületbe jövő ritmusa mindig váratlan fordulatokat eredményez. A rendező műfaji tudatosságát jelzi, hogy a zsánernek megfelelően a történetben van jellemfejlődés is, azonban ezt is valami különös esetlegesség lengi be. Az életet biliárdasztalként elképzelő Malik gátlástalanul pattan egyik golyótól a másikig, és mivel a vele történteket nem a maga döntéseiből eredőnek gondolja, ezért furcsa módon teljesen hiányzik belőle az etikai érzék. Eltávolodva (felülemelkedve?) mindentől, nem tud és nem is akar erkölcsi kérdést csinálni az életében adódó döntési szituációkból. Amint azt a gyönyörű, egyszerre megnyugtató és elbizonytalanító befejezés tökéletesen mutatja, Malik tettei és viselkedése következményeire nem gondolva végletesen a jelenbe, éppen működő viszonyaiba és az azokból fakadó értékrendbe lapítva él, anélkül, hogy megkérdőjelezésük egy pillanatra is felmerülne benne. Ezek egy következő impulzus hatására amúgy is azonnal lecserélhetővé válnak. Vajon ez lenne a posztmodern utáni, 21. századi egzisztencializmus? Ha Sartre ezt megélte volna…


A PRÓFÉTA (Un prophete) – francia, 2009. Rendezte: Jacques Audiard. Írta: Jacques Audiard, Thomas Bidegain és Abdel Raouf Dafri. Kép: Stéphane Fontaine. Zene: Alexandre Desplat. Szereplők:Tahar Rahim (Malik El Djebena), Niels Arestrup (César Luciani), Adel Bencherif (Ryad), Gilles Cohen (Prof), Antoine Basler (Pilicci). Gyártó: France 2 Cinéma / UGC / France 2 / Canal+. Forgalmazó: Szuez Film. Feliratos. 154 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/12 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9999