KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

           
             
             
             
             
             
   2015/január
KÉZDI-KOVÁCS ZSOLT
• Gelencsér Gábor: Director doctus Kézdi-Kovács Zsolt (1936−2014)
• Kézdi-Kovács Zsolt: Nulladik, kiindulási pont Erdély leírása a XX. század végén
• Bilsiczky Balázs: Feledhetetlen múlt Erdély leírása a XX. század végén
VIDÉKI MAGYARORSZÁG
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 – 1. rész
MAGYAR BÖRTÖNFILMEK
• Soós Tamás Dénes: „Nincs feloldozás” Beszélgetés Gerő Marcellel és Monory-Mész Andrással
• Horeczky Krisztina: Kibukottak Gerő Marcell: Káin gyermekei
• Kolozsi László: Fiatalkorú és bűnöző Magyar börtönfilmek
ZSENIMOZI
• Andorka György: Agyak a tartályban A mindenség elmélete; Kódjátszma
• Huber Zoltán: Az évszázad embere Einstein moziba megy
MIKE NICHOLS
• Baski Sándor: A szerző, aki ott se volt Mike Nichols (1931 – 2014)
• Varró Attila: Két Robinson között Diploma előtt
VETERÁN AKCIÓHŐSÖK
• Szabó Ádám: Halálközelben Az akció öregkora
ANIMÁCIÓ
• Orosz Anna Ida: Rajzceruza és digitális ecset Anilogue 2014
• Varga Zoltán: A jegesmedvéket lelövik, ugye? Bucsi Réka: Symphony No. 42
ÚJ RAJ
• Kránicz Bence: Téli mesék Magyar Filmhét: Generációk
• Sipos Júlia: A távollét elviselhetetlen könnyűsége Menjek/maradjak
• Margitházi Beja: Hozott anyagból Füredi Zoltán: Világpark
KÖNYV
• Kelecsényi László: Vedd könnyedén Makk Károly: Szeretni kell
• Orosdy Dániel: A nevető bohóc szomorúsága Robin Williams
• Kovács Gellért: A világhírű duplőr Itt forgott – Főszerepben Budapest
KRITIKA
• Vajda Judit: Álomlányok Swing
• Vincze Teréz: Csehov Anatóliában Téli álom
MOZI
• Lichter Péter: Shirley – A valóság látomásai
• Jankovics Márton: 20.000 nap a Földön
• Kolozsi László: Sils Maria felhői
• Schreiber András: Keresztút
• Huber Zoltán: Spanyol affér
• Kovács Kata: Büszkeség és bányászélet
• Varró Attila: Hős6os
• Parádi Orsolya: Apropó szerelem
• Vajda Judit: Annie
• Forgács Nóra Kinga: Újrahasznosított szerelem
• Sepsi László: Exodus – Istenek és királyok
• Rusznyák Csaba: A hobbit: Az öt sereg csatája
DVD
• Záhonyi-Ábel Márk: Emberek a havason
• Gelencsér Gábor: Szerelmem, Elektra
• Pápai Zsolt: Az orvosdoktor
• Soós Tamás Dénes: Legénylakás
• Pápai Zsolt: Missouri fejvadász
• Géczi Zoltán: Super
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Exodus – Istenek és királyok

Sepsi László

Exodus: Gods and Kings – amerikai, 2014. Rendezte: Ridley Scott. Írta: Bill Collage, Adam Cooper, Jeffrey Caine, Steven Zaillian. Kép: Dariusz Wolski. Zene: Alberto Iglesias. Szereplők: Christian Bale (Mózes), Joel Edgerton (Ramszesz), Aaron Paul (Józsué), Sigourney Weaver (Tuja). Gyártó: Scott Free / Volcano Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 142 perc.

Kérdéses, hogy Ridley Scott stúdiónyomásra vagy alkotói monománia okán tér vissza minduntalan a gigászi kosztümös kalandfilmek műfajához, viszont az kétségtelen, hogy a Gladiátor sikere óta kísérletezőbb kedvű munkáit (Trükkös fiúk, A jogász) idővel egy újabb felemás hőseposz (Mennyei királyság, Robin Hood) követte. A Mózes történetét feldolgozó Exodus utóbbiak közé tartozik, de a szintén egy korábban már bevált receptet továbbgondoló Prometheus bizarr eredettörténetéhez hasonlóan Scott és forgatókönyvírói ezúttal is próbálták pár szokatlan csavarral feldobni a forrásanyagot. Az Alien-prequel túlhabzó new age-es világképével szemben az Exodus épp a fantasztikumot igyekszik száműzni a bibliai mítoszból, természeti jelenségekkel indokolva a tíz csapást és hallucinációkkal Mózes látomásait. De a természettudomány és a pszichológia bevetése mellett az Exodus mégis az Úr ábrázolásával fordítja ki végképp az alaptörténetet: a Sínai hegyen változásokat szorgalmazó, duzzogó kiskölyök nyíltan rájátszik a Sátán megfestésének tömegfilmes hagyományaira (különös tekintettel az Ómen-filmekre), ezzel megnyitva Mózes történetét egy eddig nagyjából példátlan értelmezés felé. Bár A jogász önparódiába hajló McCarthy-nyomasztása után nem volna meglepő, ha Scott újfent a gonosz uralta világegyetem gondolatát variálná, de az Ószövetség revíziója kimerül a fent leírt, ötletszerű változtatásokban. Az erős színészgárda ellenére is sekélyes karakterábrázolás hamar rövidre zárja a film pszichologizáló felvetéseit, a két és fél órás játékidő végére látványosan kivitelezett Biblia-illusztrációvá laposodó cselekményben pedig csak szétszórt anomáliáknak, nem pedig átgondolt koncepció eredményének tűnnek az Exodus újszerű elemei. Ridley Scott rendezéseiben viszont már jó ideje csak az efféle anomáliák jelentik az elsődleges izgalomforrást.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12079