Magyar MűhelyTolnai SzabolcsSzéthulló kisvilágok sodrábanStőhr Lóránt
Stőhr Lóránt
Tolnai Szabolcs
meghatározó élménye a délszláv polgárháború, amely a Vajdaság kulturális és
etnikai sokszínűségét is elpusztította.
„S a világ kitér utadból”
– írja Edmond Jabès. A mondat erős képbe sűríti a hátborzongató üresség
megélését, amikor hirtelen elmosódnak a világ körvonalai, amikor nincs kibe és
mibe kapaszkodni, a többi ember elzárkózik előlünk és hagy a magány mélységébe
hullani. Jabès gondolatát az Arccal a földnek idézi mottóként, de a film
írója-rendezője Tolnai Szabolcs összes műve fölé odaírhatnánk e szavakat. A
szabadkai film- és színházrendező meghatározó témája ugyanis az emberi psziché
eltorzulása és a kapcsolatok széthullása a mély, mindent átható politikai-társadalmi
értékválság idején. Tolnai közvetlen, drámai ábrázolás helyett többnyire csak
sejteti, s áttételesen, a hátországban élők lelkében pusztító szorongás felől
értelmezi a nagypolitika szörnyű történéseit. A diktatórikus politikai
berendezkedések és háborúk idején a társadalom kohéziós erőinek meggyengülése
és a közmorál folyamatos leromlása az emberi kapcsolatok szétforgácsolódásához
és a szüntelen nyomás alatt álló lélek hasadásához, zavart viselkedéséhez, az
elme kényszerképzeteihez, lidérces idegenségélményhez vezet – s éppen ez a
tapasztalat Tolnai művészetének eredendő tárgya.
A téma a szerző
meghatározó élményéből, a három nagyjátékfilmjének is hátteret nyújtó délszláv
polgárháborúból ered. Tolnai történeteinek állandó helyszíne a Vajdaság a maga
sajátos multikulturalitásával: magyar, szerb, zsidó kultúra és nyelv keveredik a
közösségben, családban, egyénben, s bár a filmekben nem robbannak a
nagypolitika által szított etnikai konfliktusok, a felfokozott indulatok és
félelmek üledéke belepi az emberi lelkeket. A nemzetiségi alapon zajló
tisztogatások apokalipszisét sem hagyja le vásznáról a szerző: a Fövenyórában
a történet középpontjába állítja mind a zsidó apa folyamatos kiközösítését,
megaláztatását és a vele szembeni brutális agressziót a negyvenes évek – a megszállt
Vajdasággal megnövelt – Magyarországán, mind a szerb-magyar-zsidó-crnagorác családi
örökséget magában hordozó fiú etnikai identitását firtató támadásokat a
hetvenes évek Jugoszláviájában. „Ki kell állnod amellett, hogy a nyelv, amelyen
álmodsz és írsz, a tiéd. Mert ha felharsannak a nacionalizmus trombitái, akkor
világosan nyilatkozni kell, kinek az oldalán állsz” – mondja az íróvá lett fiú,
s ezek a mondatok már a kilencvenes években kitörő polgárháború rossz
előérzeteivel terhesek.
A politikai háttér sejtetése
közeget ad a karakterek világvesztésének. Tolnai hősei olyan tétova útkeresők, az
elszabadult kollektív démonokkal magukban viaskodó érzékeny lelkek, akik nem
tudnak megbékélni az értékek elvesztésével és az elharapózó indulatokkal a
társadalomban. Keresik a háborúban elveszőben levő világukat, az otthont, a
hazát, kutatják az eltűnt apák és fiúk nyomait, akiket meggyilkoltak a népirtások
kataklizmáiban. A háború és az elnyomás elleni lázadásuk aktív ellenállás
helyett belül, önmagukban zajlik, s legfeljebb csak gyermekien naiv
protesztakciókban (a nagynéni házilagos, háborúellenes plakátkampánya az Arccal
a földnek című filmben) és művészi performanszokban (a Minotaurusz
konceptualista művészeinek italozása) ölthet nyilvános formát.
A művészet ugyan nem
válik az aktív ellenállás terepévé, mégis a cselekvés reményét ajándékozza a
cselekvésképtelenné vált hősök számára. A radikális semmittevés érvényes emberi
és művészi gesztus egy felbomlóban levő világban. A művészetben keresett félig
komolyan vett, félig önironikusan ábrázolt lázadáshoz a vajdasági neoavantgarde
művészet performanszkultúrája nyújt matériát. (A rendező apja, Tolnai Ottó a
vajdasági neoavantgarde irodalom egyik legjelentősebb költője, akivel közösen
írták A romlás virágai című bolondosan szabad, performansz jellegű
kisfilm forgatókönyvét.) A Nyári mozi főhőse, Ernő úgy tud hazatérni a magyarországi
száműzetésből a vajdasági elveszett hazába, hogy filmet akar forgatni otthon a
barátaival. „Csak úgy elindulsz sörrel a kezedben filmet csinálni?” – kérdezi a
narrátor ironikusan barátját-főhősét, s Ernő valóban kezében egy üveg itallal
vág neki a forgatás nagy kalandjának, hogy értelmet adjon az őt uraló zavarnak
és szétesettségnek. Önmaguk fájdalmas történetét, a menekülést Pestre és a
hazatérést szeretné Ernő filmre venni, de a teljes történetből Tolnai csak a
visszatérés reményteli mozzanatát mutatja meg, a távolban töltött ötéves
semmittevés és szétcsúszás tapasztalata nem jelenik meg, a néző dolga
odaképzelni a jelenbeli bolondozások hátterébe. Az Arccal a földnek című
filmben a színház az utolsó menedék a világban dúló káosz elől. A színházi
társulat részének lenni az együvé tartozás védettségével ruházza fel a polgárháború
elől menekülő fiatalokat. A főhős a katonaságtól leszerelése után rögtön a
színházban talál menedéket, ott keresi korábbi szerelmét, barátját, a kulisszák
között leli meg az otthonosság közegét, nem pedig darabjaira hullott családja
körében. A színház művészetként viszont nélkülözi a megváltás erejét. Tolnai egyetlen
előadás részleteibe enged betekinteni, melyben madártollakba öltözött ember
tart profetikus beszédet a tóparton a gyér közönség számára, míg
villámsújtottan a vízbe nem zuhan. A Fövenyóra írója számára az írás a
traumák feldolgozásának, a múlt megértésének kitüntetett terepe, ugyanakkor a
magát bohém közegként megélő jugoszláv művésztársadalom a főhőssel szemben
irigy és gyanakvó kört alkot. Az összes hős – a Nyári mozi Ernőjét leszámítva
– a művészkörökhöz vonzódva, azokban otthont remélve, mégis magányosan bolyong
az idegenné lett világban.
*
Tolnai stílusát
lehetetlen egy-egy jól meghatározott jelzővel leírni annál is inkább, mert a
gazdasági-filmipari lehetőségek változása jelentősen hatott magukra a művekre. Másodéves
főiskolás korában, egy magyar kulturális alapítvány támogatásával, rossz
minőségű, olcsó fekete-fehér 16 mm-es nyersanyagra, többnyire önmagukat alakító
barátaival, csupa amatőr szereplővel forgatta le a kilencvenes évek első
vajdasági filmjét, a Nyári mozit (1999, újravágott változat 2010). A
koszos, szemcsés, s éppen ezért élményszerű, tapintható textúrával rendelkező
debütáló alkotás után nagy ugrás a már MMK támogatásból megvalósult, színes 35
mm-es nyersanyagra elegánsan fényképezett Arccal a földnek (2001), majd újabb
előrelépés a Fövenyóra (2007), Danilo Kią egyik főművének esztétizálóan
szép fekete-fehér képsorokban megfogalmazott, jelentős színészekkel
megelevenített adaptációja. A professzionalizálódás felé haladó pálya mégsem érkezett
be a magyar art-house filmkultúra fősodrába, így a 2010 utáni durva
filmpolitikai váltás és az új finanszírozási csatornák szűkössége Tolnait is
mellőzötté tette. Hosszú kihagyás után saját finanszírozásban, nagyrészt saját
operatőri munkában forgatta le a bontás alatt álló helyi műtrágyatárgyban a –
magyarországi viszonyokra is reflektáló - korrupt hatalmaskodást kifigurázó
burleszkszerű kisfilmjét, A romlás virágait (2014). Magyar pénz nélkül, szerbiai
forrásokból született meg Az erdő
(2014) című nagyjátékfilm, majd annak részben saját pénzből újrafogalmazott
kisjátékfilmes változata, a Minotaurusz (2015).
Ami közös ezekben a
sokféle esztétikai minőséget képviselő filmekben, hogy Tolnai fő témáját, az
anómia, a lebomló társadalmi keretek és széteső személyiségek ábrázolását erős,
célirányos elbeszélés, drámai összecsapások és nagyjelenetek helyett
állóképszerű jelenetekre bízza, lírai módon, a széthulló vagy eszmélődő
személyiség szűrőjén keresztül megteremtett atmoszférikus filmszövetben idézi
meg a társadalmi közhangulatot. A szerző elbeszélésmódja, a lassú tempó, a
klasszikus plánozás és kamerakezelés, a leromlott (poszt)szocialista
tárgykultúra távolról a hetvenes évek magyar közérzetfilmjeire emlékeztetnek.
Akár a megállt idő kádári Magyarországának elveszett generációi, úgy lézengenek
Tolnai hősei az államszocializmus nagy kelet-európai összeomlását nacionalista
hőzöngéssel túlélő Milosevics-diktatúra hosszúra nyúlt árnyékában. A
neoavantgarde hatásokat magába szívó rendező ugyanakkor a társadalmi és lelki
állapotok ábrázolását elmozdítja a hétköznapi valószerűségtől. Kettős művészi impulzus
közti billegés jellemzi Tolnai művészetét: egyrészt a játékos szituációteremtés,
a lírai képalkotás és atmoszférateremtés, a szürreális-szorongató tudatállapotrajzok
iránti vonzalom, másfelől a valószerű színészi játék, a kiegyensúlyozott
komponálás, a realista környezet- és társadalomkép szükséglete. A kettős
impulzust nem játssza ki egymás ellen, mint a némileg Tolnaival rokon Buharovok
teszik, az eltérő minőségek egymás mellé rendeléséből teremtve
szürrealizmusukat. A vajdasági rendezőnél az elemelés, a logikai bukfencek, az
álomszerű mozzanatok megmaradnak egy idegen, többnyire szorongató világ
betörésének, nem járják át hallucinogén anyagként az elbeszélés realisztikus
alapszövetét. A Nyári mozi végén a három fiatalembert a szirének hangjai
csábítják a tóba, valóra váltva a főhős filmszinopszisát, ám ez az élmény
legfeljebb részeg, hajnali látomásként aposztrofálódik. Az erdőben a sűrű
fák közt vezető végtelen zöld alagút visszatérő képe a bezártság és
elveszettség szorongásos álma, míg a főhősnő sötétben ezüstösen ragyogó bőre
már a fantasztikumba tett utazás. A Fövenyóra a szorongásképek egész
arzenálját vonultatja fel, amilyen a metafizikai rettenetet
megszólaltató spiritiszta szeánsz, a feltámadt halott katona vasúti utasokhoz
intézett szózata. A szorongató belső képeket és a
külvilág által keltett testi érzéseket Tolnai filmjeiben az elbeszélés lassú
tempója erősíti fel. Az anyagi minőségek, zajok, szagok érzéki hatásai,
mindenekelőtt tapintásérzetek legfőképpen a sűrű közelképekben, a tárgyakat lassú
kameramozgásokban letapogató Fövenyórában fokozódnak fel és válnak a mű
legfontosabb hatáselemévé. A felerősített zörejek, a „hangnagyközelik”
és a disszonáns hanghatásokból építkező, éteri zene is a kiélezett érzékelést
húzza alá. A gyerekkori emlékeit
felelevenítő író alakján keresztül a Fövenyóra
abba az irodalmi és filmes vonulatba illeszkedik (Nádas Péter: Egy családregény vége, Tarkovszkij: Tükör), amelyben a világ anyagi-érzéki
oldalának tapasztalata a gyerekszereplők érzékelésmódjához kötődik.
*
Az első nagyjátékfilm, a
Nyári mozi a fiatalos életvidámságot és a felszabadultságot szegezi a
szülőhazát, a Vajdaságot beárnyékoló délszláv polgárháború embernyomorító kísértetével
szembe. Az erőszakos besorozások elől magyarországi emigrációba menekülő
vajdasági fiatalemberek köztes léte, a lakozás a „sem itt, sem ott”-ban, a
várakozásban telik. Leesik, nem vagy nem esik? – kérdezi a film narrátora, a főhős
barátja, aki csak hangjával jelenik meg az elbeszélésben. Az ötéves őrjítő
várakozásból tör ki Ernő, a film főhőse, elindul a közös budapesti albérletből,
megindul Vajdaság felé. S bár a narrátor félelme nem ül el, hogy Ernővel együtt
örökké tartó mozgásban marad, maga Tolnai a filmkészítéssel mégis hazatért. Az
otthon újrafelvállalásának gesztusává érett az utazás. A film hősei pár nap erejéig
újraélik kamaszkorukat, amihez rációt és sorvezetőt a filmezéshez történő
helyszínelés és anyaggyűjtés biztosít. A lézengés, a nyári lazulás, a
sörözések, a fürdőzés a tóban és az állatok itatására szolgáló kútban, a film
tervezgetése túl azon, hogy regresszió a kamaszkorba, egyúttal az újrakezdéshez
szükséges erőgyűjtés átmeneti, áldott ideje.
Az Arccal a földnek
a délszláv polgárháború idején ad lírai-groteszk betekintést a kínos félmúlt és
a kilátástalan jövő elől elmenekülő a vajdasági társadalom életébe. A katonaságtól
visszaérkező főhősnek senki sem örül, sem a rokonok, sem a barátok, sem a
hajdani szerelmek. Nincs hova hazaérkezni, mert nincs otthon, még annyi sem
maradt belőle, mint a Nyári moziban.
A szülői ház idegenné lett: az apa megvetéssel fogadja fiát, amiért őrültnek
tettetve magát szabadult a háború poklából. Az idősödő cukorbeteg férfi halálra
vártan tömi magába a fagylaltot, az inzulininjekció beadása után azonnal cigarettára
gyújt. A szülők egész nemzedéke az önpusztításba menekül a szorongató külvilág
elől. A megözvegyült vagy megkeseredett házasságban élő apák és anyák groteszk
karneválban ropják haláltáncukat a helyi lokálban. Az egyetlen, aki örül a
hazaérkező Kornélnak, és aki szembenéz a háború és az etnikai elnyomás
rettenetével, az a bolondos-kedves nagynéni, akit viszont saját gyűlöletébe
belecsavarodott férje őrjít meg viselkedésével és kerget a halálba (a Minotaurusz
története előlegeződik meg itt). Tóth Zsolt operatőr betörő fénypászmákkal
varázslatossá tett, lírai-lebegő képekkel festi meg a szobabelsőket, finom
kameramozgásokkal rajzolja meg a fiatalok sétáit, a bizonytalan együttlétet. Az
Arccal a földnek emblematikus képe mégsem valamelyik lírai kompozíció, hanem
az, amelyen az apró nagynéni egy hatalmas Krisztus-festmény mögött döcögve,
annak takarásában találkozik a félmeztelenül harckocsiján pihenő szerb
katonával. Tolnai groteszk iránti érzéke ebben a filmben mutatkozik meg a
legerőteljesebben, amelyben az erények leértékelődnek, az emberek kivetkőznek
önmagukból. Míg az idősebbek számára elveszett a múltjuk és kicsúszott lábuk
alól a jelen, a fiatalok még reménykedhetnek a jövőben, miközben önmagukat
keresik a tétova szerelemben, a színházban, s – mindenféle csalódásért kárpótlásként
– a sivár, lealjasító alkalmi szexben. A nyári napok derűje hamis illúziót kelt,
mert otthonosan boldognak lenni nem, csak menekülni lehet e groteszk világból.
A záróképen a főhős elbiciklizik a mezőn, elszökik a megaláztatások elől – ha
volna hová.
*
Tolnai a Fövenyóra című filmet
Danilo Kią családi ciklusából (Kert, hamu; Korai bánat; Fövenyóra)
és egyéb írásaiból adaptálta, amelyekben az író Auschwitzban elpusztított apja
emlékével vet számot. A múltat az „az eltűnt apa nyomában” rekonstruáló Kią a hetvenes
évek Jugoszláviájából indul visszafelé a negyvenes évekbe, a regényciklus és a
film főhőse, Andreas Sam gyerekkorába, az 1942-es az újvidéki „hideg napok”
idejére. A több ezer zsidó és szerb áldozatot követelő téboly, amelyet egyetlen
lidérces éjszakai otthonlét elevenít fel, menekülésre készteti a családfőt. A cselekmény nagyobbik része Kerkabarabáson játszódik, a nagyapai
házban, az istállóból kialakított nyomorúságos és büdös szobában, ahová
szívtelen nővére száműzte az Újvidékről elmenekült családot. A korábban munkaszolgálatot is megjárt, megszenvedett apa kálváriája
folytatódik a magyar parasztok és csendőrök, majd egy budapesti vonatút során
az úri népek és hivatalnokok között. A film a fiú emléke és látomása apjáról, a
büszke, bolond, részeges zsidóról, aki beleőrül abba, hogy képtelen megvédeni
családját a történelem pusztításával szemben.
Pohárnok Gergely a negyvenes éveket hol erős,
drámai kontrasztokban, mély sötétekben megelevenítő, hol a részleteket kiemelő,
élesre fényképezett, elegáns kameramozgásokkal a tárgyakat letapogató fekete-fehér
képei az elbeszélőnek tárgyához fűződő lírai viszonyát segítenek megteremteni,
ezzel szemben a hetvenes évekbeli Jugoszlávia dokumentarista szürkeséggel,
kopottasan jelenik meg a vásznon. Míg Kią a Fövenyórában szikáran,
analitikusan és ironikus távolságtartással értelmezi az apa- és múltkeresés
történetét, Tolnai inkább a ciklus korábbi műveinek stílusát követve a fiú
dolgokra rácsodálkozó tekintetén át idézi fel a múltat és az apa alakját. A
gyerekkora való emlékezés részletekben gazdag közelképekben fogalmazódik meg: az
esőben ázó bordázott fatörzs, a földre koppanó, szétbomló gesztenyék, a recés
ajtóüveg vizuális talánnyá változtatott közelképeiben. A közelhajolás a létezőkhöz
a filmet záró jelenetben nyer új jelentést: a látomásaival küzdő író a
pszichológusnál a Rorschach-teszt ábráiba olvassa bele vágyait, szorongásait,
így a saját halál megfoganásának pillanatát is, amit Tolnai a befejező képhez,
a falon végigfutó réshez társít. Mintha a fal előtt ülő kisfiú a hasadáson át
rálátna a halálra, pontosabban ez a hasadás volna maga a halál: talán épp akkor
érti meg, hogy apja nem jön vissza soha többé, s hogy a dolgok széthullanak, a
pillanatok leperegnek, mint a homokszemek a fövenyórán. A lírai filmszövetből
élesen merednek ki a Halál nagyjelenetei: a feltámadott halotté Lars Rudolph
megrázó alakításában, a halott apa szellemének feltűnése és „elszivárgása” a
lefolyón egy abbáziai hotelben, a pokol apát üldöző kutyáinak sejtelmes
suhanása. A képek és hangok líraian felfokozott élménye valósággá teszi Kią
regénybeli apafigurájának szavait: „...az ördögi élesen látás e pillanataiban a
halál az én szememben elnyeri azt a súlyát és jelentőségét, amely in sich
a tulajdona”.
*
A halál szorongató
érzéséből született a negyedik nagyjátékfilm, Az erdő is,
amelyben egy házaspár keresi eltűnt drogfüggő fiukat előbb egy szerzetesek
által vezetett elvonókúrán, aztán egy kábítószerekkel kereskedő maffiózónál,
végül az anya egy kísérteties séta végén az erdőben leli fel túldrogozott fia
holttestét. Az erdőt átszövik a
házaspár életét tönkretevő szorongás képsorai: a villódzó lámpafény,
álmatlanság. A kissé széttartó, a hosszához képest sok motívumot mozgató Erdő helyett párdarabjáról, a Minotauruszról érdemes hosszabban
beszélni. Szokatlan kísérletként ugyanis Tolnai elkészítette az Erdő további jelenetekkel kiegészített
és újravágott változatát, a közel ötvenperces Minotauruszt, amely,
miközben nagyban emlékeztet a nagyjátékfilm történetére, gyökeresen átértelmezi
a karakterek motivációit és az eseményeket. Judita ©algo (Salgó Judit) azonos
című novellájának szoros adaptációja a társadalmat átszövő rossz közérzet, az elszabaduló
indulatok és a tágasabb közösségből a szeretetkapcsolatokba beszivárgó kegyetlenkedés
története. „Rá szokott a gyűlöletre és időbe fog telni, amíg leszokik róla” – mondja
a novella középkorú női főhőse-narrátora, s e mondat alanyába nemcsak az
önmagától undorodó, a növekvő sikertelensége miatt súlyosan frusztrált, a
feleségével szemben durva pszichikai agresszióval élő férj alakját, hanem az
egész jugoszláv társadalmat beleérthetjük. Házasságának rémületes széthullása és
a fiuk elvesztése a kilencvenes évek végi Jugoszlávia háborús légkörébe
ágyazódik. A fiú – szemben az Erdő drogos változatával – katonaként
szolgál a jugoszláv hadseregben a koszovói háború idején, a laktanyai
csínytevések után hetekre eltűnik a szülei elől, ami felerősíti a szülőkben a saját
egzisztenciális lecsúszásuk miatt eluralkodó szorongást. A férj szörnyeteggé
válásában súlyos szerepet kap a posztszocialista idők munkanélkülisége és
gazdasági-kulturális széthullása, az éveken át zajló délszláv polgárháború
nyomán a társadalmi légkör megmérgeződése. A könnyűzenész férfi kiment a
divatból, a feleség alól kiszervezik a napilap kulturális rovatát és általában
a kultúrát. A tempó lassúsága, a rosszul világított terek, a kopott színek komor
erővel jelenítik meg a házastársi válság és a társadalmi közállapot bűzlő posványát.
A narrátor-főszereplő, Erdélyi G. Hermina arcát a megalázottság és a magány
keserűsége facsarja el, csak a paralízises költővel folytatott beszélgetés és a
déli képeslaptájak utópikus világa oldja fel a vonásait összerántó fájdalmat. A
szorongató légkör elől ezt a két menekülési utat veti fel az elbeszélés. A
konceptualista művészek kis csoportja minden nap egy üveg üdítő közös, ráérős
elfogyasztásával tiltakozik a háború ellen. A jelentős vajdasági avantgarde-ot
továbbvivő maroknyi művész kívülálló, a transzcendencia bolondos kutatója. A
másik kiutat a fogyasztói kultúra kínálja fel, menekülést a luxusnyaralásba, a
napsütés, tengerpart, elegáns szállodai szobák, vonzóan üres pihenőterek
ragyogó magazinfotóiba, amelyeknek a világból való kivonulást halálként
megéneklő, fennkölten lassú Gustav Mahler-dallal kísért (Ich bin der Welt
abhanden gekommen) montázsával ér véget a kisfilm. Az osztrák zeneszerző
romantikus eszménye az ironikus montázs értelmezése szerint a tömegkultúra
jóvoltából megvehető ideállá változott, ami az életet átható pusztító
gyűlölettel szemben az otthonosság és a béke ígéretével kecsegtet. Minotaurusz,
a kétes utazási vállalkozás neve, a főhősnő képzeletében megjelenő szállodai
folyosók és apartmanok a vonzó álmainak mélyén lakozó szörnyeteg, ott él a reklámipar
jóvoltából vonzóvá tett kollektív képzeteink takarásában.
Hazatalálás a
hazátlanságba és elmenekülés az otthontalanságból, groteszk realizmus és lebegő
költőiség között ingázik Tolnai Szabolcs a vajdasági magyarok lokális élményeit
világtapasztalattá tágasító életműve. Leesik vagy nem esik? Mindörökre függőben
marad.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 15 átlag: 7.2 |
|
|