Macsó mitológiaShane Black buddy-filmjeiComic noirDunai Tamás
Shane Black, a forgatókönyvíró szerzőisége már
azelőtt megkérdőjelezhetetlen volt, hogy filmrendezésre adta volna a fejét.
Shane Black, a Rendes
fickók rendezője közel sem az első, aki a forgatókönyvírásról nyergelt át a
rendezésre, ám egyedi módon már forgatókönyvíróként is erősebb volt a keze
nyoma bármely általa jegyzett alkotáson, mint a rendezőé, aki épp filmre vitte
azt. Ő az élő cáfolata a filmelméletben az 1950-es években feltűnt tézisnek,
mely szerint a film szerzőjeként a rendezőt kell számon tartanunk.
Az, hogy kit tekintünk szerzőnek, médiumonként
eltér. A filmek esetében – hiába kollektív munka a filmkészítés – a rendező kanonizálódott
szerzőként, őt emelte ki a filmelmélet, rá koncentrálnak a kutatások, őt ismeri
a közönség. Ez nem jelenti azt, hogy a forgatókönyvíró ne lenne fontos.
Különböző közegekben és korszakokban mindig is léteztek ismert és elismert
forgatókönyvírók, akik stílusa rendezőtől függetlenül tetten érhető az
elkészült alkotásokon (például Aurenche és Bost a ‘40-es, ‘50-es évek
Franciaországában). A filmes szerzői elméletek azonban nem használják a
kollektív szerzőség koncepcióját és ignorálják a rendezőn (esetleg az
operatőrön vagy a zeneszerzőn) kívüli szereplőket. Persze könnyű helyzetben
vannak a kutatók az olyan alkotók esetében, akik maguk írják és rendezik
műveiket, de a filmiparnak csupán aprócska szeletét teszik ki ezek a szerzők, a
két szerep többnyire szétválik. Ahhoz, hogy árnyaltabban tudjunk gondolkodni a
kérdésről, érdemes más médiumokra is kitekintenünk. A szerzői elméletek ugyanis
a médiatudományban is megjelentek, és a különféle médiumok esetében más alkotók
kanonizálódtak szerzőként.
A tévésorozatok esetében a szerző a
creator/showrunner, aki rendszerint nemcsak producer, hanem forgatókönyvíró is
egyben. A televízió hagyományosan kisebb költségvetéssel dolgozik, mint a mozi,
miközben hosszú, gyakran folytatásos történeteket mutat be. A vizualitásnál
nagyobb szerepet játszik a történet. A ‘90-es évektől kezdve egyre jellemzőbb a
televíziós sorozatokra a narratív komplexitás, a műfaji hibriditás, az újító
elbeszéléstechnikák, a narratív látványosságok (vagy speciális effektusok)
használata, így az író szerepe folyamatosan felértékelődött. A televízió
íróközpontúsága magával hozta, hogy a rendező sokszor másodlagos, felcserélhető
szereplővé vált. A creator/showrunner jórészt több ötletgazdánál és
producernél: általában az írócsapat része, de akár egyedül is írhatja a teljes
sorozatot, ahogy Nic Pizzolatto a True
Detective mindkét évadát. Számos elismert showrunner és író (J. J. Abrams,
Joss Whedon, a Russo-testvérek, Damon Lindelof, Drew Goddard) ma már a mozi
világában is letette a névjegyét.
A képregényeknél is kiemelt szerepe van az írónak,
hiszen ez egy intim médium, a mű kevés – sokszor egyetlen – szerző munkája. A
médium esetében létezik a kollektív szerző koncepciója. Bár az ötlet, a
forgatókönyv az íróé, a rajzoló szerzőisége elvitathatatlan, hiszen a
megjelenítés az ő feladata, így az ő stílusa és szerzői jegyei (is)
érvényesülnek a képeken. Ugyanakkor jól érzékelteti a kettejük közti
hierarchikus viszonyt, hogy az alkotók felsorolásánál (a borítókon vagy a
hivatkozásokban) minden esetben az írót veszik előre. Az ő szerepe nagyobb,
ugyanis nem egyszerű forgatókönyvíró, hanem rendező is egyben (hiszen
utasításokkal látja el a rajzolót, hogy mi és hogyan kerüljön a képre), míg a
rajzoló díszlet- és jelmeztervező, operatőr és színész egyszerre. Ezek a
szerepek persze nem válnak el ilyen élesen (az író nagyobb teret is biztosíthat
a rajzoló számára a történet alakításában), de a filmes analógia nagyjából
érzékelteti, miben is tér el a munkájuk. Sok képregényalkotó író és rajzoló egy
személyben, ami elősegíti a szerző körüli kultusz kialakulását. Frank Miller
ezen szerzők sorát gyarapítja, ráadásul szerzőisége azokban az esetekben is
erős, amikor csak íróként jegyez egy művet (ilyen a Daredevil: The Man Without Fear című minisorozat, ami a Netflixes Daredevil első évadának alapjául
szolgált), vagy csupán rajzolóként vesz részt az alkotásban (erre jó példa az Adósság és Becsület című
Rozsomák-történet, ami a Japánban játszódó The
Wolverine fő ihletforrása volt).
Az írók könnyen mozognak a médiumok között. Nemcsak
a képregények (Miller) és a televízió írói (Abrams, Whedon), hanem a regényírók
is gyakran fordulnak a film felé (J. K. Rowling jelenleg a Legendás állatok és megfigyelésük filmet írja, amely esetében
elvitathatatlan a szerzőisége). Ők azonban más médiumokban váltak elismert
szerzővé, nem filmes közegben. A tévés és a képregényes szerzői kredit jó
belépő a filmek világába, szerzőként való elismertségük miatt sokan nem is
íróként, hanem rendezőként kapnak lehetőséget a bizonyításra. A már említetteken
túl ilyen például Marjane Satrapi iráni származású képregényalkotó is, akinek
egyes önéletrajzi ihletésű képregényei (Persepolis,
Asszonybeszéd) magyarul is
olvashatók. Satrapi a saját művéből készült Persepolis
című animációs film társrendezése után a méltatlanul alulértékelt, tonális
inkonzisztenciája miatt zseniálisan zavarba ejtő A hangok rendezésével vívott ki magának elismerést.
Médiumonként tehát más és más szereplők
intézményesültek szerzőként. A szerzői elméletek azonban egyetértenek abban, hogy
egy alkotás akkor szerzői, ha az alkotó személyes, felismerhető kézjegyét
hordozza magán. A mozi esetében az 1950-es, ‘60-as évek óta él az elképzelés,
hogy mivel a rendezőnek van a legnagyobb esélye rajta hagyni a keze nyomát az
elkészült művön, őt tekinthetjük a film szerzőjének. De mi van akkor, ha a mű
nem a rendező, hanem a forgatókönyvíró felismerhető kézjegyét (is) hordozza?
Ez a jelenség nem is olyan ritka, mint gondolnánk.
Tarantino filmográfiájából nem lóg ki a Tiszta
románc, Joss Whedonéból a Ház az erdő
mélyén vagy Tim Burtonéből a Karácsonyi
lidércnyomás, miközben más rendezők vitték azokat vászonra. Ők azonban mind
rendeztek korábban filmet, így elismert szerzőnek számítottak (Tarantino és
Whedon a rendezés mellett írja is a filmjeit), a szerzőiség kérdése így az ő
esetükben nem problémás (ráadásul Whedon és Burton producerként is részt vettek
az alkotási folyamatban). A forgatókönyvírók többsége azonban nem élvez szerzői
státuszt, általában megrendelésre dolgozik. Gyakori, hogy több más író (illetve
a producerek) kezén is átmegy a szövege, majd a rendező a saját szájíze szerint
alakít még rajta. Nagyon erős egyéni látásmódra van szükség ahhoz, hogy egy
ilyen rendszerben megmaradhasson a felismerhető stílusa. Shane Black ilyen író.
Ahhoz, hogy a forgatókönyvíró szerzőisége
egyáltalán felmerülhessen, az elbeszélés egyes elemeit szét kell választani. A
forgatókönyvírónak nagy befolyása lehet bizonyos részletekre (karakterek,
cselekményvilág, történet, párbeszédek, hangulat, stílus, helyszínek, szituációk,
zsáner, stb.), de a vizuális megjelenésre aligha. Az író szerzői jegyeit nem a
vizualitásban kell keresni.
A
Shane Black-stílus
Ahogy láttuk, a legtöbb szerzőként kanonizálódott
író először nem filmesként, hanem más médium(ok)ban ért el sikereket, és innen
lépett át a filmek világába – vagy először rendezett, így később íróként is
elismerték szerzőként. Shane Black azonban kivétel: a szerzőisége már azelőtt
megkérdőjelezhetetlen volt, hogy filmrendezésre adta volna a fejét. 2005 óta (Durr, durr és csók) rendez, ám Hollywood
legjobban kereső forgatókönyvírójaként már korábban is elismert szerzőnek
számított.
Black zsánerfilmekben utazik. Négy műfaj határmezsgyéjén
mozog: ezek a (neo-)noir, az akciófilm, a vígjáték és a buddy movie. Bár egyik vagy másik összetevő néha kimarad,
elsősorban ezeket vegyíti filmjeiben. A szerzői elméletek korai változatainak
elitizmusa felől nehezen lenne megragadható Black: az elmúlt évtizedekben
azonban leomlott a határ a szerzői és a műfaji filmek között, egyre többen
készítenek szerzői zsánerfilmeket (mint például Christopher Nolan, Guillermo
Del Toro, Edgar Wright, Judd Apatow – és még hosszan sorolhatnánk). Black
szerzői jegyei túlmutatnak az általa preferált zsáneren, stílusa és világlátása
annyira markáns, hogy nincs az a rendező, aki ki tudta (vagy akarta) volna
irtani a forgatókönyve alapján készült műből Black ismertetőjegyeit. Mindegy,
hogy Richard Donner (Halálos fegyver),
Tony Scott (Az utolsó cserkész), John
McTiernan (Az utolsó akcióhős) vagy
épp Renny Harlin (Utánunk a tűzözön)
forgatott filmet a szkriptjéből, minden egyes művön átütött Black személyisége.
Ez persze annak is köszönhető, hogy Blackre eleve jellemző az alkotói attitűd,
mivel általában nem megbízásra dolgozik, hanem a saját munkáival házal, egyedi
módon – bő lére eresztve, a jeleneteket érzékletesen illusztrálva – ír, illetve
már a rendezői debütálását megelőzően is gyakran volt jelen a forgatásokon.
Mégis melyek a jellegzetességei Black filmjeinek? A
noir hangulat, a lecsúszott, kiégett, cinikus hősök, a (fekete) humor, a laza
szövegek és pörgő egysorosok, a haverfilmes kémia, a karakterek közti verbális
adok-kapok, a nyers, ám kreatív akciójelenetek, a bénázó, nagyon is emberi
hősök, illetve a váratlan helyzetek, abszurd szituációk mind jellemzőek a
műveire. Mindemellett Black filmjeinek gyakori ismérvük a posztmodern
önreflexió és játékosság. A skála a karakterek önreflexiójától egészen a
negyedik fal átlépéséig (és akár a metafikcióig) terjed. Ezt Az utolsó akcióhősben és a Durr, durr és csók-ban járatta csúcsra.
Emellett játékos és izgalmas módon vegyíti a zsánereket: egyesek egyenesen
comic noirként írják le az általa teremtett szubzsánert, aminek legtisztább
képviselői a Durr, durr és csók,
illetve a Rendes fickók. Egyedi
műfaji hibridjei mellett bravúrosan forgatja ki a műfaji elvárásokat is: a Durr, durr és csók a noir és a hard
boiled krimik dekonstrukciója, paródiája és posztmodern képviselője egyben.
Black mindezek mellett rendkívül szentimentális: az
erőszakot, illetve a csípős és olykor fekete humort gyakran érzelmességgel (és
nem kevés macsó giccsel) vegyíti. A karakterei közt kialakuló (férfi)barátság,
a gyakori karácsonyi közeg, a hősökhöz társuló koraérett gyerekalakok mind-mind
erről tanúskodnak. Mindezeknek köszönhetően azonnal felismerhető a keze nyoma
azokon a filmeken is, amiket nem ő rendezett.
Rendes
fickók?
A Rendes
fickók-nál tipikusabb Shane Black-mozi már nem is lehetne. A film egy
1970-es évek Los Angeles-ében játszódó neo-noir haver-akcióvígjáték laza
dumákkal, sokat bénázó, mégis menő hősökkel. A Rendes fickók a Halálos
fegyver (ez fektette le a Black-féle műfaji hibrid alapjait), Az utolsó cserkész (ahol a két főhőshöz
csatlakozott egy talpraesett tinédzser, aki az egyikük lánya) és a Durr, durr és csók (stílusában, hangulatában,
szellemiségében, sőt konkrét motívumaiban egyaránt idézi) nyomvonalán halad.
Meglepő módon a közel 30 éves Black-recept még ma is frissnek hat, nem kis
mértékben a részletekre (különösen a korrajzra, a karakterekre, a szövegekre, a
meghökkentő szituációkra és a sokrétű humorra) fordított figyelem miatt. A film
– frissessége ellenére – mégis igazi mozidinoszaurusz, szembemegy az aktuális
akciófilmes trendekkel – főként a szuperhősfilmes dömpinggel, amiből Black is
kivette a részét a Vasember 3-mal.
Két antihősünk, az alkoholista, pitiáner,
megözvegyült és lányát egyedül nevelő magánnyomozó, Holland March (Ryan
Gosling), illetve a kiégett, mégis erős belső tartással rendelkező verőember,
Jackson Healey (Russel Crowe) Black eddigi legerősebb, legkiegyensúlyozottabb
filmes párosa. Black nagy gonddal varázsolja szerethetővé a két – legkevésbé
sem rendes – fickót, miközben kitolja színészei határait: Crowe és Gosling
láthatóan lubickolnak a szerepükben, és korábbi imázsukra rácáfolva mindketten
kiváló komikusnak bizonyulnak. A mellékkarakterek is jól kitaláltak, bár jóval
skiccszerűbbek. Kivétel ez alól March tinédzser lánya, aki a Black-filmekhez
hűen (Az utolsó cserkész, Az utolsó
akcióhős, Vasember 3.) sokszor élelmesebbnek bizonyul a főhősöknél.
Black rá jellemző módon a karakterekre és a
párbeszédekre építi filmjét, a sztori inkább csak alibi. Hősei egy lányt
akarnak megtalálni, ám egy rakás hullába, valamint egy – a Los Angeles-i
pornófilmezést és a detroiti autóipart is érintő – összeesküvésre bukkannak. A
mozi szórakoztató, a sztori is kellemes, mégis mellékes. A film ugyanezekkel a
figurákkal, ám más történettel ugyanúgy működne, amivel Black is tisztában van,
így meg is ágyaz a folytatásnak. Black-mozi sosem volt még ennyire stílusos: a
kor, a környezet, a díszletek és a jelmezek mind rendkívül autentikusak, így
kiváló hátteret biztosítanak hőseink kálváriájához.
A felnőtt humor és témák mellett Black a Durr, durr és csókban megismert könnyed
oldalát hozza. Ezúttal sem veszi komolyan magát, és nagyfokú játékosság
jellemzi: gyakori a látványos akció és a karakterek kicsinyessége/kisstílűsége
közt feszülő kontraszt. Két dolog különíti el élesen 2005-ös rendezésétől: az
egyik az, hogy a Robert Downey Jr. Harry Lockhart-jának narrációjából fakadó metaszint
eltűnt. Narráció ezúttal csak a film elején kapott helyet, Black ezzel teremti
meg a film alaphangulatát, illetve expozícióra használja, hogy kicsit közelebb
hozza hozzánk hőseit. Ez magyarázható a másik nagy eltéréssel: Black korábbi
rendezéseiben (így a Vasember 3-ban
is) a partnereket alárendelte Downey Jr. figuráinak, míg ezúttal egyenrangú
társakat alkotott, így furcsán venné ki magát, ha azok párhuzamosan narrálnák
végig a filmet.
Blacknek ismét sikerült kiemelkedőt alkotnia a maga
által teremtett komikus vagy buddy noir
szubzsáneren belül, ám úgy tűnik, egy időre elbúcsúzik tőle, hogy a
közeljövőben más projekteken dolgozzon. A Doc
Savage révén a kalandfilmbe, míg az új Predator-mozi
révén (aminek nemcsak szerepelt az első részében, hanem script doctorként is
kivette a részét az alkotásból) a sci-fibe is belekóstol. Az viszont szinte
biztosra vehető, hogy a zsánerváltás ellenére ezek is jól felismerhető
Black-mozik lesznek.
RENDES FICKÓK (The Nice Guys) –
amerikai, 2016. Rendezte: Shane Black. Írta: Anthony Bagarozzi és Shane Black.
Kép: Philippe Rousselot. Zene: John Ottman és David Buckley. Szereplők: Ryan
Gosling (March), Russell Crowe (Healy), Angourie Rice (Holly), Margaret Qualley
(Amelia), Kim Basinger (Kuttner). Gyártó: Silver Pictures / Misty Mountains /
Bloom / Waypoint Entertainment. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 116 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 4.43 |
|
|