Női szerepekPaul Feig hősnőiA nő is emberPernecker Dávid
Paul
Feig a filmgyári normával szembeszegülve a férfi-szerepköröket rendre nőkre
osztja, felforgatva a „férfiasnak” tartott zsánereket is.
Hollywood,
mint minden tömegtermelésre berendezkedett nagyüzem, sablonokból építi fel
termékeit. Szabványtörténeteket szabványnarratívával mesélnek el a
szabványosítás folyamatába bedarált, vagy épp abban lubickoló rendezők. Ezzel
pedig semmi baj nincs, a szabványtörténetek is lehetnek jó történetek. Ezeket a
történeteket viszont még manapság is olyan évszázados por lepte férfihősök
népesítik be, melyeket szintúgy formulák építenek fel. Az erős és érzékeny
(vagy érzéketlen), az elegáns és cool, a gyenge és vicces férfiak sémái
– valamint variációik – a filmgyári filmek meghatározó, berögzült, elvártnak
tűnő kliséi.
A
nyilvánvaló hollywoodi férfidominancia nem sok esélyt ad a gyengébb nemnek. A
kortárs álomgyári női szerepek többnyire felületesek, másodlagosak a férfihősökhöz
képest. Az olyan körültekintően felépített karakterek, mint Joss Whedon
sikersorozatainak (Buffy, a vámpírok réme,
Dollhouse, Angel) komplikált „erős női”, vagy épp George Miller Furiosája,
Jason Reitman Junója, és Todd Haynes queer-alakjai csak a szabályt erősítő
kivételek. A kortárs európai moziban a női szerepkör rég túllépett a kliséken:
elegendő Jean-Pierre Jeunet aprólékosan, finoman megmunkált jellemrajzait (Hosszú jegyesség, Amélie csodálatos élete), Pedro Almodóvar sokszínű asszonyait felidézni.
Hollywoodban azonban még ma is ritka az olyan következetesen nőpárti filmes,
mint amilyen Paul Feig.
A
komikus-komédiarendező ugyanis vígjátékszerző kollégáival ellentétben nem a
sablonférfiak közül kiugró érdekes és értékes női mellék- vagy főszereplőivel
próbál kemény állításokat megfogalmazni a nők egyenlőtlenségéről,
elnyomottságáról, alulértékeltségéről. Ellentétben Judd Apatow egyértelműen
feminista törekvéseivel, Feig filmjeinek asszonyai nem rendelik alá komikai
mivoltukat a szent cél érdekében, nem túlbeszélt – gyanúsan
pszeudo-intellektuális – és átlátszó viccekbe bújtatott poszt-feminista
lózungokat szavalnak. Apatow egyetlen színtisztán feminista filmjével szemben
Feig művei pontosan azért válnak fontosabbá, mert ki tudnak bújni a Kész katasztrófa komédiának álcázott
kortárs feminizmusleckéjének átka alól. Feig vígjátékai nem „nőfilmek”, nem „női
filmek”, nem kizárólag nőknek szóló filmek, nem didaktikus és harsányságukban
erejüket vesztő odamondások a férfihatalomnak, nem tézisfilmek. Egyszerűen csak
olyan filmek, melyek szemléletes, első pillantásra mégis szem elől téveszthető
módon támogatják a női egyenjogúságot. Paul Feig a filmjeiben az egyezményes
hollywoodi normával szembeszegülve a férfi-szerepköröket rendre nőkre osztja,
látványosan felforgatva a „férfiasnak” tartott zsánereket.
*
Az
1999-es Különcök és stréberek című
kultikus, önéletrajzi ihletésű sorozatában (melyben Apatow is közreműködött
íróként és rendezőként) Feig tinédzserkori önmagát a béna, elesett,
kirekesztett geekek és a lázadó, de nem kevésbé elesett és kirekesztett különcök
között önmagát kereső tinilánnyal azonosította (Linda Cardellini). A problémás
fiúkkal körbevett Lindsay Weir saját korszellemével azonosulni képtelen
karaktere felnövés- és fejlődésregényekbe illően vált önálló, öntudatos nővé,
aki a vagánynak csak látszó srácoknál jóval tökösebben ment neki az életnek.
Miután
azonban a Különcök és strébereket
elkaszálták, Feig parkolópályára került, míg Apatow csillaga pont ekkor kezdett
el felívelni. Feig készített ugyan két hollywoodi bérmunkát (Dávid vagyok, Reszkessetek, repülők!), de megérdemelt bukásukkal egy időre
sikerült is kizárnia magát a stúdióbirodalomból. Visszatért tehát a tévézéshez,
és színészként, íróként és rendezőként olyan sikeres sorozatokban dolgozott,
mint Az ítélet: család, a Reklámőrültek, a Jackie nővér, a Nancy ül a
fűben, a Városfejlesztési osztály,
vagy A hivatal. Egytől-egyig olyan
szériák, melyekben emlékezetes, összetett, domináns nőfigurák kaptak
főszerepet. Ez az időszak a kutatás, az útkeresés ideje volt. Feig kereste azt
a forgatókönyvet, mellyel végre meghódíthatja a gyöngyvásznat, és elkezdheti
felépíteni azt a tudatosan színésznőközpontú feminista komédiafolyamot, mellyel
felkavarhatja a hollywoodi vígjátékok sekély állóvizét. Ez volt a Kristen Wiig
és Annie Mumolo által jegyzett 2011-es Koszorúslányok.
A film, amit a meggondolatlan rögtönítélő filmkritika – élén természetesen
férfiakkal – a Másnaposok női
megfelelőjeként billogozott meg. A Koszorúslányok
azonban – nyers és undorító jelenetei ellenére – mégsem öncélú átirata Todd
Philips kétes értékű alkotásának, annál ugyanis sokkal fontosabb és jóval
nagyobb hatású műről van szó. Feig és az írókomikák nem másolják a lealjasodott
férfiak viselkedési-mintáit, nőszereplőik pedig a „koszorúslányság” és a
házasság mélyen feminin kontextusa ellenére sem válnak korábban látott női
archetípusokká. A házasodásra készülő Lillian (Maya Rudoph) az, aki retteg
barátai elvesztésétől, nem a vőlegénye. Annie (Wiig) az, aki fél mindennemű
elkötelezettségtől, nem az udvarlója. A koszorúslányok szembenéznek ugyan
félelmeikkel, reményeikkel, vágyaikkal, de az ellenségeskedés és féltékenység
ugyanúgy szervezi kapcsolatukat, mint az odaadás. A Koszorúslányok a barátságról szól, nem pedig a nőbarátságról. A
hősei közt fennálló versengés nem ribanckodás, nem cicaharc. Mély emberi
bizonytalanságok és feszültségek kerülnek a felszínre, a hasonló nőfigurákhoz
korábban társított hisztériának és picsogásnak hűlt helye. Azáltal, hogy a Koszorúslányok a férfiakat a
mellékszerepekbe száműzte, Feig és az írók fel tudták szabadítani idézőjelbe
tett szereplőiket a mindenkori nőképhez tapadó sztereotípiák nyomása alól. Nem
csak arról van szó, hogy a Koszorúslányok
semmissé tette az évtizedes szexista mendemondát, miszerint a nők nem lehetnek
viccesek, hanem arról is, hogy a film mindenekelőtt embernek, nem pedig nőnek
ábrázolta szereplőit. Anélkül, hogy egy árva szó esne a nők és a férfiak közt
feszülő évezredes egyenlőtlenségekről, vagy a poszt-feminizmus kivételes és
szentesített szupernő-szerepeiről. A Koszorúslányok
azonban nem csak karaktereinek tört új utat, hanem azoknak a női komédiaíróknak
is, akiknek forgatókönyvei évek óta ott rohadtak a női humor létezésében
konokul kételkedő stúdiók pincéiben.
*
Feig
a Koszorúslányok után szabadon
dolgozhatott újabb, hasonló szellemben készülő filmjén. Míg azonban Wiig és
Mumolo története olyan női szívekhez szóló romantikus filmeket forgat ki, mint
az Álljon meg a nászmenet!, a 27 idegen igen, az Oltári nő, A csajok háborúja,
vagy a Szeretném, ha szeretnél, addig
Feig a Katie Dippold által írt 2013-as Női
szervekkel átlépett a férfias zsánerek térfelére. A Halálos fegyver- és a Piszkos
Harry-filmek által inspirált – azok parodizálását viszont ügyesen kerülő –
komédiában a nők közötti barátság motívuma már egy tipikus férfiközegben bomlik
ki. A Koszorúslányok után szárnyakat
növesztett Melissa McCarthy és a komikus szerepekben sokszor megmártózó Sandra
Bullock figurái – akárcsak rendőrfilmek szinte mindegyikében – eleinte
konkurensként másznak egymás arcába, és csak akkor kezdenek el haverkodni,
mikor megismerik egymás gyengeségeit. Feig pedig követi a Koszorúslányok által megkezdett sormintát, tehát ezek a gyengeségek
nem női gyengeségek. Az el nem ismertség, a törtetés, a munkamánia átka kísérti
őket, és noha a rendőrfilmes tematika megköveteli a hangsúlyos
férfi-szereplőket, a Női szervek
egyetlen olyan jelenettel sem sokkol, melyben arról lenne szó, hogy McCarthy
vagy Bullock karaktere azért képtelen elérni a férfiak megbecsültségét, mert
véletlenül nőnek születtek. Mindkét hősnő olyan fergetegesen visszataszító
hülyeségekkel bír, melyek hatására a szakma, és a kollégák egyszerű
embertársukként taszítják őket kispadra. Magányosak, de magányuk nem a szerelem
hiányából ered, hanem abból, hogy nincsenek barátaik. Szerelemről szó sincs a
rendező feminista filmjeiben, Feig számára a nők közötti barátság sokkal
érdekesebbnek és elemezhetőbbnek tűnik – és viccesebbnek is. Érdekes továbbá,
hogy a szinte férfimentes Koszorúslányokkal
szemben a Női szervekben a főszerepet
játszó színésznők remek alakítása sokkal hangsúlyosabbá válik az egyértelműen
férfiak uralta rendőrfilmes zsánerben. Ez azért is lehet, mert a zsaruműfaj
fonákjaként a film hímjei kevésbé kidolgozott, de nagyon szórakoztató
figurákként vannak jelen a Női szervekben.
Feig így végleg világossá teszi: aki vicces, az vicces, a nemeknek pedig a
filmműfajokban – és főleg a vígjátékokban – nincs kizárólagos jelentősége.
A
nemek közti falak lebontását Feig a 2015-ös A
kémmel folytatta, immáron íróként (Dippolddal közösen) és rendezőként. A Női szervek után egy újabb férfiműfajt
tesz helyre, feltehetően a legszexistábbat, a kémfilmet. Már maga a gesztus,
hogy a túlsúlyos, negyvenen túllépett önmagában egyáltalán nem biztos
Moneypenny-jellegű Susan Cooper (ismét McCarthy) válik az ügynökség világmentő
kémjévé, megér egy kalapemelést. Míg azonban előző filmje mondhatni megkímélte
az „erősebb” nemet, addig A kémben
Feig sokkal keményebben fogalmaz, vitriolos macsókritikája pedig a maga nemében
páratlan. A kémzsáner nőket rendre kihasználó és lenéző talmi szuperférfiai
parodisztikus és karikatúraszerű idiótákká esnek össze. A Jude Law által
megformált Bradley Fine James Bond-replikája önelégült debilségében is
rendkívül összetett figura, hiszen tisztában van vele, hogy az őt segítő Susan
nélkül nem lehet sikeres szuperügynök. Annak ellenére, hogy orbitális sármjával
manipulálja, Feig a sztárkémet mégis inkább Susan élősdijévé redukálja. Viszont
Fine nem azért használja ki Susant, mert az nő, hanem azért, mert profi a
munkájában. Gyökér ahhoz, hogy észrevegye: Susan odavan érte. A Roger Moore-t
idéző szívdöglesztő bájgúnár mellett ott van még a Jason Statham felemelően
önironikus és önreflexív alakításában emlékezetes karakterré váló Rick Ford,
aki viszont képtelen megbirkózni a gondolattal, hogy egy pufók asszony mentheti
meg helyette a világot. Feig a karakter határtalan mizogün butaságával és
kontrollálatlan macsóságával állítja szembe a McCarthy által érzékenyen
megformált, önmagában kételkedő, trágár, esetlen, de alapvetően bátor Susant,
aki – Feig korábbi feminista filmjeitől eltérően – érezhetően megtört már
párszor a patriarchális kémbiznisz nyomása alatt. Ugyan A kém a Női szervekkel
szemben több domináns és merőben vicces nőalakot is megvillant (Miranda Hart
kolleginája, Allison Jenney ügynökségvezetője, és Rose Byrne antagonistája),
mégis a film igazi erejét a megbecsülését kivívó, bénaságain túllendülő Susan
és a semmiből fel-felbukkanó Ford nagyszerű ellentétezése adja. Statham
tesztoszterontól bódult szuperférfia ugyanis nem más, mint az a hollywoodi
férfi-centrikus világkép, ami ellen Feig a Koszorúslányok
óta küzd. Ahogy a beképzelt kémkirály nem látja meg a botcsinálta dagi kémnő
hőstetteiben a szép új világot, úgy az álomgyár is képtelen felfogni, hogy egy
komika, vagy egy írónő is lehet jó a szakmájában. Márpedig erre a legjobb
bizonyíték ott van az orruk előtt. Susan Cooper szitkozódva, esve-kelve, nagy
ütésváltások közepette megmenti az emberiséget, Melissa McCarthy pedig
percenként érkező verbális- vagy fizikai poénjaival nevetteti a nézőket.
Meglehet, a hollywoodi macsók túlhatalma Feig munkásságának hála megváltozóban
van, és a jövőben sok Susan Cooperhez hasonló nő fogja benépesíteni a
filmműfajok úri klubjait.
Rick
Ford rohadék viselkedése mindemellett tökéletes analógia az internet plebszének
reakciójára is, hiszen a kommentharcosok Ford nőalázó szövegeinél sokkal
mocskosabban támadták Feiget, mikor kiderült, hogy a rendező elkészíti a Szellemirtók női verzióját. A közelgő
filmet leírhatatlan modorban gyalázó nőgyűlölőket a kimértségéről és
udvariasságáról híres Feig azonban néhány észérv után csak simán elküldte a
halálba. Ha pedig egy kicsit belegondolunk, ez így a legtisztább.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 24 átlag: 5.71 |
|
|