KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/június
NEKROLÓG
• Schubert Gusztáv: Létay Vera (1935-2020)
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „A mozikkal együtt sírunk, együtt nevetünk”
• P. Szabó Dénes: A viszály magvai Jancsó-filmek a rendszerváltásról – 2. rész
• Báron György: Kortársunk, Voltaire Candide
• Morsányi Bernadett: Idő van Beszélgetés Hajdu Szabolccsal
• Stőhr Lóránt: Harcmodor hidegháborúban Békeidő
ÚJ RAJ
• Teszár Dávid: Családban marad Hirokazu Kore-eda
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Sóhajok és sikolyok Dario Argento-portré – 2. rész
• Nemes Z. Márió: A lehetetlen film filozófiája A horror filozófiája
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Varró Attila: Barbárok a tudatküszöbön Richard Corben: Neverwhere
• Baski Sándor: Pszichedelikus mélyfúrások Az éjféli evangélium
LATIN PANORÁMA
• Lénárt András: A Disney-küldetés Amerika-közi filmpolitika
• Barkóczi Janka: Távoli hangok Kleber Mendonça Filho és az új brazil film
• Bácsvári Kornélia: Síkváltások Karanténnapló
NÉMET PANTEON
• Schreiber András: A lefejezett próféta Friedrich Wilhelm Murnau
• Martin Ferenc: Tájba vetített érzelmek Murnau és a miliő
KÖNYV
• Kránicz Bence: Jelmezes rajongók A képregényfilm
VIDEÓJÁTÉK
• Herpai Gergely: Apokalipszis itt és most? Világjárvány a videójátékokban
TELEVÍZÓ
• Kránicz Bence: A történelemnek nincs vége Homeland
• Pernecker Dávid: Se isten, se sors Devs
• Kovács Gellért: Megcselekedte, amit megkövetelt Romlott oktatás
• (X) : Rejtett kincsek Az HBO eredeti játékfilmjei
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Batman új arcai Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Romlott oktatás

Megcselekedte, amit megkövetelt

Kovács Gellért

Az HBO nagyvászonra való, remek játékfilmje az Egyesült Államok tán legnagyobb iskolai sikkasztásáról.

Április végi hír, hogy az Oscar-díjakat osztó Amerikai Filmakadémia az élet minden területét befolyásoló járványhelyzet miatt a következő gálát érintő, ideiglenes döntést is hozott: a 2021-es aranyszobrokért olyan filmek is versenybe szállhatnak majd, melyeknek premierjét streaming-felületeken tartották. Nos, bár azt még nem tudhatjuk, mit lesz a moziban, a mozival (is) jövő tavaszig, e szabály értelmében bizony könnyen előfordulhat, hogy Cory Finley (Telivérek) alkotása, a Romlott oktatás komoly esélyese lehet a következő díjszezonnak.

Főként Clint Eastwood szeret mostanság újságcikkek alapján játékfilmet, pontosabban, azoktól bizonyos motívumokkal alaposan elrugaszkodó, kissé demagóg, odamondogatós műfaji darabokat készíteni – de nem ő az egyetlen hollywoodi, aki „rárepült” erre a trendre, és a legtöbben azért a történéseket tekintve szerencsére tartják magukat a napvilágot látott tényekhez.

Finley sztárparádés vállalása utóbbi csoportba tartozik: A Long Island-i Roslyn High School-ban megesett, óriási összegű sikkasztás a tanfelügyelő, Dr. Francis A. Tassone (Hugh Jackman egészen kivételes alakítása) és közvetlen munkatársa, Pamela Gluckin (Allison Janney játéka nem annyira meglepő, de attól még kiváló) felelőssége volt – egészen pontosan ők voltak azok, akik éveken keresztül csippentettek le innen-onnan kisebb, majd egyre jelentősebb összegeket saját jólétük biztosítására: utazásra, sportkocsira, házra, öltönyre, egyebekre. S a botrány kirobbantásában fontos szerephez jutott a helyi diákújság szerzője, Rachel Bhargava (Geraldine Viswanathan). Ő írta ugyanis azt a leleplező cikket az iskola addigi legnagyobb beruházásról, amely aztán elindította a lavinát, s elsodorta a tetteseket. Aztán a New York Magazine is publikálta a saját összegző írását – ezt az oknyomozó munkát kezeli alapként e forgatókönyv.

Finley rendezésének hatásához nagyban hozzájárul a szatirikus stílus, de sokkal gyengédebben bánik (anti)hőseivel, mint mondjuk, a mozgóképes karikatúráival egyre inkább sztárnak számító vígjátékkészítő, Adam McKay (A nagy dobás, Alelnök): a Romlott oktatás nem ábrázolja eredendően kapzsinak Tassone-t és Glucklint, sokkal inkább olyan megkeseredett pedagógusoknak, akik bűnt követtek el, hosszú időn keresztül pancsikoltak a luxusban, lopták a közpénzt, s adományokat – ám mindeközben a munkájukat is elvégezték. Méghozzá igen hatékonyan: A Roslyn-ból jó nevű iskolát építettek, amely jót tett a környék ingatlanpiacának, az odajárók önbecsülésének; diákjaikat sorra vették fel a neves egyetemekre. Sikeremberei voltak ők Amerikának, akik lebukásukat követően a rendszer hibáival, a tanárok alulfizetettségével magyarázták illegális tetteiket. A Romlott oktatás nem menti fel őket: élvezetes filmes eszközökkel mutat rá a karakterekben rejlő izgalmas, s inkább tragikus, mint komikus ellentmondásokra. (E „rámutatás” egyik legdirektebb, ugyanakkor legizgalmasabb része az a jelenet, amelyben láthatjuk, ahogy Tassone a suliújságnak tett első nyilatkozata során épp maga bátorítja Bhargavát, hogy az iskola fejlesztéseit ne tekintse jelentéktelen sztorinak – teljesen őszintének tűnő megjegyzése a lány önbizalmát szeretné fejleszteni, közben fel sem merül benne, hogy ebből baj lehet.)

Cory Finley határozott, érzékeny játékra is teret adó direktori munkát végzett, az operatőr, Lyle Vincent nem kifejezetten képernyős kibontakozásban gondolkodó képei, valamint Michael Abels magabiztosan feszültségkeltő zenéje, s persze a nagyszerű színészgárda együttesen nyújt olyan filmélményt, amely amellett, hogy kötelezően hozza az „igaz történet alapján” pecséttel ellátott produkcióktól „elvárt”, kissé fontoskodó hangnemet, önálló alkotói víziót is mutat, ízlésesen értelmez – s ezáltal válik a Romlott oktatás 2020 eddigi filmtermésének kiemelkedő darabjává. Minden bizonnyal akkor is ez lenne vele a helyzet, ha márciusban nem zártak volna be a mozik. 

ROMLOTT OKTATÁS (Bad Education) – amerikai, 2020. Rendezte: Cory Finley. Írta: Mike Makowsky. Kép: Lyle Vincent. Zene: Michael Abels. Szereplők: Hugh Jackman (Tassone), Allison Janney (Pam), Geraldine Viswanathan (Rachel), Alex Wolff (Nick). Gyártó: HBO. Feliratos. 103 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/06 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14551