KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/március
• Zoltai Dénes: A bartóki ihletés Motívumok, témák, modell
• Gombár József: A magyar filmforgalmazás egy évtizede és távlatai
• Létay Vera: Nem minden remekmű elsőfilm Ballagás
• Lázár István: Éljen a budapesti Yard A svéd, akinek nyoma veszett
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (2.)

• Elbert János: Pókláb erdő lovasai A véres trón
• Takács Ferenc: Érosz és Sátán Canterbury mesék
• Tancsik Mária: Elsőfilmesek, 1981
• Boros István: A rózsaszínű Párduc esete
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (2.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (2.)
• Hámori András: Amerikai századforduló Londoni beszélgetés Miloš Formannal
LÁTTUK MÉG
• Ambrus Katalin: Tigriscsapáson
• Grawátsch Péter: Tévúton
• Kemény György: Münchhausen báró csodálatos kalandjai
• Kovács András Bálint: Ess, eső, ess!
• Schéry András: A macska rejtélyes halála
• Bende Monika: Rally
• Róna-Tas Ákos: Menedékhely
• Csala Károly: Minden rendben
• Loránd Gábor: Trófea
TELEVÍZÓ
• Fekete Sándor: A Szabadság tér Petőfije
• Veress József: Köszönöm, rosszul vagyunk Védtelen utazók
• Pánczél György: Színész-vallomások Tíz dráma –hatvan percben
• Simor András: Kordokumentum
• Nógrádi Gábor: Képmagnósok, figyelem!
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Az Ambersonok tündöklése
• Karcsai Kulcsár István: Van, aki forrón szereti
KÖNYV
• Nemeskürty István: Tóbiás Áron: Korda Sándor
• Gellért Gyöngyi: A film Fekete-Afrikában
POSTA
• Gummer Jenő: Januári szám Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Minden rendben

Csala Károly

Arra gyanakodhatunk, hogy szatírát láttunk. Csak éppen Armando Jabór, a rendező, akinek régebben volt némi köze a brazil filmművészet föllendüléséhez is (cinema nôvo) a köznapiságot, filmjének közegét nem kitartó megfigyelésekből származtatta, hanem csak úgy kiagyalta (a forgatókönyv is részben az övé). A filmbeli polgárcsalád hihetetlen dolgokat művel „köznapi élet” címén.

Néha funkciótlan, realizálásában „elfogadhatatlan burleszkszerűségbe csapnak át a szájbarágóan komolykodó, önleleplezőnek szánt megnyilatkozásokból. Ennyi volna a szatíra. Közhelyes beállítások sorjáznak, amelyeket nagylátószögű optikával próbálnak „érdekessé” tenni. Csekélyke jószándék, társadalombírálat fölsejlik az opuszból, ám ez nem menti dilettantizmusát. Lám, lám, felejteni is lehet, amit pedig egyszer már megtanult valaki – például a filmcsinálást.

Kifestenek egy lakást – nagyjából ennyi a történet. A végén egy becsiccsenített munkás agyonüti egyik társát. Hulla a cselédszobában; parti az összes termekben. Ugye, minden rendben? – kérdezgeti a háziasszony a vendégektől.

„Latinos” verbalizmus, magyarán véget nem érő locsogás és néha már alig elviselhető ripacskodás jellemzi a filmet. Az egyetlen elfogadható alakítás a neves – és csakugyan jó színésznő – Zézé Mottáé, aki a filmben sarki kurva létére, mert pillanatnyilag pang az üzlete, beáll a konyhába munkálkodni.

A többit felejtsük el; Dib Lufti operatőri munkájával együtt, aki pedig... no, de ez már ismétlés: ő is a cinema nôvo majdnem-remekműveiben működött közre hajdanán, a hatvanas években...


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/03 47. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7532