KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/március
OLASZ POLIP
• Nevelős Zoltán: Szemben az erőszakkal Olaszország ólomévei
• Bikácsy Gergely: Maffia-átvilágítás Francesco Rosi (1922-2015)
• Csiger Ádám: Minden maffiózó rohadék Gomorra-sorozat
• Soós Tamás Dénes: „A pisztoly marad, hozd a cannolit!” A maffia Amerikában
U.S. ARMY VS. DJIHAD
• Géczi Zoltán: Aszimmetrikus hadviselés Amerika terrorellenes háborúja
FRANCIA MULTICOLOR
• Barkóczi Janka: Meseváros végzete Timbuktu
• Szatmári Zsófia: Kirepülni szabad Party Girl, Csajkor, Küzdők
• Ádám Péter: A humor mártírjai Charlie Hebdo-per
MAGYAR MŰHELY
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 –3. rész
OROSZ HISTÓRIA
• Geréb Anna: Az utolsó orosz zsidó nemes Eisenstein tabui
• Veress József: „A múltat be kell vallani” Egy orosz szöveggyűjteményről
SVÉDKESERŰ
• Vincze Teréz: „Nézd legott komédiának…” Roy Andersson: Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről
• Varró Attila: Álomjáték Julia kisasszony-adaptációk
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Szigorúan ellenőrzött gyönyör E. L. James: A szürke ötven árnyalata
• Vajda Judit: Gyógyíthatatlanul romantikus Sam Taylor-Johnson: A szürke ötven árnyalata
KRITIKA
• Kovács Bálint: Dinnyeleves újhagymával Ujj Mészáros Károly: Liza, a rókatündér
• Fáber András: Filmet rendezni Alain Resnais: Szeretni, inni és énekelni
• Kránicz Bence: A simlis és a szende Tim Burton: Nagy szemek
MOZI
• Árva Márton: Rio, szeretlek!
• Forgács Nóra Kinga: Csodák
• Roboz Gábor: Fácángyilkosok
• Varró Attila: Kéjlak
• Tüske Zsuzsanna: Elemi szerelem
• Baski Sándor: Az új barátnő
• Kovács Kata: Ahol a szivárvány véget ér
• Kolozsi László: Őrült szerelem
• Sepsi László: Jupiter felemelkedése
• Kránicz Bence: Kingsman: A titkos szolgálat
• Huber Zoltán: Csocsó-Sztori
• Simor Eszter: Shaun, a bárány – a film
DVD
• Fekete Martin: Foto Háber
• Gelencsér Gábor: Vörös föld
• Pápai Zsolt: Az Élet Könyve
• Lakatos Gabriella: Ez történt Budapesten
KÖNYV+DVD
• Murai András: Örömtankönyv Varga Balázs: Final Cut – A tankönyv
• Gelencsér Gábor: Puszták képe Szekfü András: „Magánkalóz a filmdzsungelben”
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Rövid leltár az új szezon előtt

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Az új barátnő

Baski Sándor

Une nouvelle amie – francia, 2015. Írta és rendezte: François Ozon. Kép: Pascal Marti. Zene: Philippe Rombi. Szereplő: Romain Duris (David / Virginia), Anais Demoustier (Claire), Raphaël Personnaz (Gilles), Isild Le Besco (Laura). Gyártó: Mandarin Films / FOZ. Forgalmazó: ADS Service Kft. Szinkronizált. 105 perc.

Az európai szerzői film Tarantinójának bízvást nevezhető François Ozon nemcsak a különféle műfajokkal szeret flörtölni – úgymint: krimi, thriller, musical, fekete komédia, romantikus dráma –, de szívesen kirándul a neves rendezőelődök világába is. A leglátványosabban eleddig John Waters (Szappanoperett) és Fassbinder (Vízcseppek a forró kövön) előtt tisztelgett, új filmje pedig szinte minden pillanatában Almodóvart idézi. A hasonló rendezői érzékenységen túl Ruth Rendell személye is összeköti a két alkotót: az Eleven hús és Az új barátnő egyaránt a brit krimiszerző egyik regényén alapul, de az izgalmas alapsztorit a spanyol és a francia direktor is csak ugródeszkaként használja.

Az Almodóvarra oly jellemző, egyszerre frivol és drámai tónust Ozon már a legelső jelenetben megteremti: a szuperközeliken egy fiatal nőt öltöztetnek mennyasszonyi díszekbe, de kiderül, hogy az „ünnepelt” koporsóban fekszik – nem esküvő, hanem temetés készülődik. Az elhunyt legjobb barátnője, Claire nem sokkal később felfedezi, hogy a megözvegyült férj, David odahaza női ruhákban jár. A kezdeti averzió kíváncsisággá oldódik, a nő egyre többet és egyre szívesebben időzik Virginia, vagyis David alteregójának társaságában. Kölcsönösen segítik egymást a gyászmunkában, de közben kapcsolatuk természetét eltitkolják Claire férje elől.

A négyszereplős felállás eszményi keretet biztosít Ozonnak arra, hogy azt tegye, amit a legjobban szeret: a vígjátéki és (melo)drámai szituációk végigzongorázása során megkérdőjelez minden lehetséges szexuális konvenciót, és eljátszik a berögzült genderszerepekkel. Noha férfi főhőse „csak” transzvesztita, nem homoszexuális, Az új barátnő ugyanúgy a nemi identitás megválasztásának és megélésének szabadságát ünnepli, mint a klasszikus queer mozik. Egyedül a giccsbe forduló fináléért kár – ha az nincs, Ozonnak sikerül a Pedro Almodóvar-menetet is hiba nélkül abszolválnia.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12114