KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/július
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A képmutatás kora Dokumentumfilm és kreativitás
DROGFILMEK
• Géczi Zoltán: Fehér por Kokainkrónikák 1912–2010
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Háztájiból nagyüzem Beszélgetés Grunwalsky Ferenccel
• Zalán Vince: A játékból születhetnek jó filmek Beszélgetés Szoboszlay Péterrel
• Muhi Klára: Értő bámészkodás Aniráma
MAGYAR FILM
• Mátyás Péter: Hírös képek Dizseri Eszter: A kecskeméti rajzfilmstúdió
OROSZ SCI-FI
• Wostry Ferenc: Moszkva nem hisz a könnyeknek Timur Bekmambetov fantasztikus filmjei
• Pintér Judit Nóra: Nosztalgia és trauma Tarkovszkij Solarisa
• Roboz Gábor: Na’vik mindenütt Az Avatar mintái
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Beregi Tamás: Konzolhuszárok A videojáték és a film
• Csordás Attila: Végtelen történetek Trailer és pixel
DROGFILMEK
• Jankovics Márton: A megvilágosodás rabszolgái Drogfilmek
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Sepsi László: Digitális öröklét A kortárs fantasy és a CGI
SPORTMOZI
• Schreiber András: Virtuális testmozgás Sport a számítógépen
• Baski Sándor: Fociláz Futball és film II.
TELEVÍZÓ
• Kemenes Tamás: A dobozember Tévé a köztereken
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Amikor a vörös farok csóválja Udine
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Amerikások Hunky Blues
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Foglalkozása: elbeszélő Robert Harris: A szellemíró
MOZI
• Vajda Judit: Szarul állnak a dolgok
• Klág Dávid: I Love You Philip Morris
• Kolozsi László: Semmit magamról
• Zalán Márk: Egy másik ember
• Forgács Nóra Kinga: Mediterrán finomságok
• Pápai Zsolt: Mártírok
• Tüske Zsuzsanna: Újrakezdők
• Alföldi Nóra: Szex és New York 2
• Varró Attila: Marmaduke
• Baski Sándor: Shrek 3D
• Roboz Gábor: Toy Story 3
• Sepsi László: Drágán add a rétedet
DVD
• Alföldi Nóra: A szív bajnokai
• Teszár Dávid: Szentjánosbogarak sírja
• Pápai Zsolt: Délutáni szerelem
• Nevelős Zoltán: Invictus – A legyőzhetetlen
DROGFILMEK
• Varró Attila: Filmkémia LSD és drugsploitation

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Invictus – A legyőzhetetlen

Nevelős Zoltán

Invictus – amerikai, 2009. Rendezte: Clint Eastwood. Szereplők: Morgan Freeman, Matt Damon, Tony Kgoroge. Forgalmazó: InterCom. 128 perc.

Clint Eastwood és Morgan Freeman két Oscar-díjas együttműködésük, a Nincs bocsánat és a Millió dolláros bébi után nem kisebb fába vágták a fejszéjüket, mint megragadni egy apró mozzanatában magát a történelmet. Ez a mozzanat pedig nem más, mint az 1995-ös rögbi világbajnokság johannesburgi döntője és az addig vezető út a dél-afrikai apartheid rendszer végétől, illetve Nelson Mandela elnökké választásától kezdve. Freeman átváltozóművészi alakítása meggyőző, Mandelája a realisztikus ábrázoláson túl a bölcs népvezér mintájává emelkedik, ugyanakkor az államférfi gyenge, emberi oldalát is meg tudja mutatni. A John Carlin könyvén alapuló történet Mandelának arról a zseniális döntéséről mesél, hogy egy rögbicsapat, ráadásul a fehér kisebbség kedvence, a feketék által gyűlölt Springboks mögött egyesíteni tudta a demokráciában első bizonytalan lépéseit megtevő nemzetet. A kezdetben kutyaütő csapatnak a világbajnokságig tartó útjával párhuzamosan Mandela fekete és fehér tagokból álló testőrségének egységbe-kovácsolódását is figyelemmel követhetjük. Hasonló dolgokról van szó, mint Eastwood tavalyi remekében, a Gran Torinóban, kiengesztelődésről, önmagunk korlátain való túllépésről, ám míg az előbbi film megrendítő példázattal szolgált, addig az Invictusban a példaértékű cselekedeteket elnyomják az elsöprő erejű szónoklatok és a frappáns beszólások. Politikai sportfilmjében Eastwood a legbanálisabb pillanatoktól sem riad vissza, nem is csak a győzelem utáni egymás nyakába borulásra gondolok, hanem például arra, amikor Francois Pienaar csapatkapitány (Matt Damon) elgondolkodva forgolódik Mandela egykori, ma múzeumként üzemelő börtöncellájában. Egyetemes témája, pozitív kicsengése és kivitelezésének profizmusa révén az Invictus pontosan az a fajta film, ami Oscar-díjat szokott nyerni (végül Freemant és Damont jelölték a díjra) – mégis ez Eastwood legenerváltabb rendezése az elmúlt években.

Extrák: Kisfilm, előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/07 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10284