KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/július
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A képmutatás kora Dokumentumfilm és kreativitás
DROGFILMEK
• Géczi Zoltán: Fehér por Kokainkrónikák 1912–2010
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Háztájiból nagyüzem Beszélgetés Grunwalsky Ferenccel
• Zalán Vince: A játékból születhetnek jó filmek Beszélgetés Szoboszlay Péterrel
• Muhi Klára: Értő bámészkodás Aniráma
MAGYAR FILM
• Mátyás Péter: Hírös képek Dizseri Eszter: A kecskeméti rajzfilmstúdió
OROSZ SCI-FI
• Wostry Ferenc: Moszkva nem hisz a könnyeknek Timur Bekmambetov fantasztikus filmjei
• Pintér Judit Nóra: Nosztalgia és trauma Tarkovszkij Solarisa
• Roboz Gábor: Na’vik mindenütt Az Avatar mintái
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Beregi Tamás: Konzolhuszárok A videojáték és a film
• Csordás Attila: Végtelen történetek Trailer és pixel
DROGFILMEK
• Jankovics Márton: A megvilágosodás rabszolgái Drogfilmek
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Sepsi László: Digitális öröklét A kortárs fantasy és a CGI
SPORTMOZI
• Schreiber András: Virtuális testmozgás Sport a számítógépen
• Baski Sándor: Fociláz Futball és film II.
TELEVÍZÓ
• Kemenes Tamás: A dobozember Tévé a köztereken
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Amikor a vörös farok csóválja Udine
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Amerikások Hunky Blues
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Foglalkozása: elbeszélő Robert Harris: A szellemíró
MOZI
• Vajda Judit: Szarul állnak a dolgok
• Klág Dávid: I Love You Philip Morris
• Kolozsi László: Semmit magamról
• Zalán Márk: Egy másik ember
• Forgács Nóra Kinga: Mediterrán finomságok
• Pápai Zsolt: Mártírok
• Tüske Zsuzsanna: Újrakezdők
• Alföldi Nóra: Szex és New York 2
• Varró Attila: Marmaduke
• Baski Sándor: Shrek 3D
• Roboz Gábor: Toy Story 3
• Sepsi László: Drágán add a rétedet
DVD
• Alföldi Nóra: A szív bajnokai
• Teszár Dávid: Szentjánosbogarak sírja
• Pápai Zsolt: Délutáni szerelem
• Nevelős Zoltán: Invictus – A legyőzhetetlen
DROGFILMEK
• Varró Attila: Filmkémia LSD és drugsploitation

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

I Love You Philip Morris

Klág Dávid

I Love You Philip Morris – amerikai-francia, 2009. Rendezte és írta: John Requa, Glenn Ficarra. Kép: Xavier Pérez Grobet. Zene: Nick Urata. Szereplők: Jim Carrey (Steven Russell), Ewan McGregor (Phillip Morris), Leslie Mann (Debbie), Rodrigo Santoro (Jimmy). Gyártó: Europa Corp. / Mad Chance. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 102 perc.

Hiába kezdődik az I Love You Phillip Morris azzal a felirattal, hogy mindez bizony megtörtént, nehéz neki hinni. Pedig tényleg, Steve Russell életének nagy részét azzal töltötte, hogy ügyvédeket, orvosokat, milliomosokat személyesített meg, hogy kijusson a börtönből egy előző csalása miatt, vagy pedig hogy szerelmét, Phillip Morrist juttassa ki onnan. Ez az ember képes volt arra, hogy egy texasi orvosszövetségbe behazudja magát és felvegyék, mint pénzügyi igazgató. Abban a pozícióba persze több százezer dollárt sikkasztott. A film utolsó harmadában láthatjuk az egyik legpofátlanabb húzását is, egy olyan szökést, aminek során legalább öt lépéssel a hatóságok előtt jár. A Fűrész-sorozat főgonoszától vagy a Sötét lovag Jokerétől láttunk ilyen tervezést utoljára moziban, nem egy romantikus csalótól.

Glen Ficcara és John Requa filmje nagyon hasonlít Steven Soderbergh Informátorára, még a megvalósítás is mindkettő esetében a dilis komédiákra emlékeztet. Matt Damon súlyosan zavarodott karakteréről kiderül az igazság, Russell csalássorozatának viszont a kényszeres hazudozásnál sokkal bonyolultabb oka van: a szerelem. Ficcara és Requa viszont meglepő módon nem úgy tekint a homoszexuális viszonyra, mint egy vígjátéki díszítőelemre, hanem képesek a történetük gravitációjának a középpontjába helyezni. Az, hogy ez a középpont a helyén is marad, nagyban köszönhető Jim Carrey-nek és Ewan McGregornak, akikből elnagyoltnak és közhelyesnek ható figuráik ellenére (előbbi, mint a zseni csaló, utóbbi, mint az angyalarcú tündérbogár) hiányzik minden camp és minden kikacsintás. Lehet, hogy ez az egyenes megközelítés miatt sínylődött az I Love You Phillip Morris amerikai forgalmazó nélkül annyi hónapig: elviekben a Túl a barátságon kinyitotta a kaput az A-listás sztárok számára a meleg szerelmespárok világába, de egyelőre nem mindenki hajlandó átlépni a küszöbét.

Az I Love You Phillip Morris habkönnyű szatíra, ami a két férfi szerelmén túl beszél a kilencvenes évek laza üzleti világáról is, ahol a Russellhez hasonló csalók tömkelege tevékenykedhetett. Ahol és amikor elég volt egy telefon, hogy az ember kiadja magát nagy hatalmú pozíciók birtokosának és az ölébe pottyanjanak bizalmas információk vagy akár milliók is. Russellt nem csak azért sínylődik a börtönben jelenleg a 144-éves büntetését töltve, mert főbenjáró bűnöket követett el, hanem mert felfedezte a repedéseket a rendszerben. Ő csak beslisszolt a repedéseken. És végig rettenetesen élvezte.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/07 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10298