AnimációRay Harryhausen mozimágiájaZeusz, az animátorVarga Zoltán
A fantasztikus mesevilág
és a stop motion nagymesterének életműve az animátori kéz teremtőerejének
maradandó bizonyítéka.
Aranyba gravírozva
olvasható Ray Harryhausen vezetékneve a zongorán, melyen A halott menyasszony szereplője játszik; a Szörny Rt. zöld egyszeműje pedig a legmenőbb étteremben foglal asztalt
– a Harryhausenben. Egyáltalán nem véletlenek a kortárs animációban ezek a
tisztelgések a nagy példakép és mozimágus előtt. Az idén 92 esztendős korában
elhunyt Ray Harryhausen nélkül ugyanis alighanem ma másként festene a
stop-motion animáció, sőt a jelent eluraló CGI-bűvészkedést is az adósának
tekinthetjük. Filmtörténészek az ősfilm mágusára utalva nevesítették méliès-i
vonulatnak a mozivarázst: a sosemvolt világok, fantasztikus víziók mozgóképi illúziójának
létrehozását. Harryhausen tagadhatatlanul egyike azoknak, akik a legtöbbet
tették azért, hogy a mozgókép feltérképezhesse és beteljesíthesse a szárnyaló
képzeletre építhető lehetőségeit. Bár technikai tudását, újító eljárásait
mindig alázatosan az egyes filmek szolgálatába állította, Harryhausen
attrakciói önálló életre keltek, alkotójukat pedig joggal jegyezhetjük az
animációs film szerzői művészei között – akinek öröksége híres-neves követőinek
munkáiban máig tetten érhető.
Negyven év stop-motion
A Los Angelesben született Ray Harryhausen
életében a fordulópontot a King Kong
megtekintése jelentette 13 évesen: annyira rabul ejtette Willis O’Brien
teremtménye, illetve a címszereplőt létrehozó álomszerű stoptrükkök, hogy a
következő években az ifjú Harryhausen nemcsak kutatott azután, mi zajlott le
O’Brien boszorkánykonyhájában, de maga is próbálkozott, kezdetben hobbiként,
stop-motion animációs etűdök létrehozásával. A családi ház garázsában zajló
felvételeket a szülők is támogatták: az édesapa segített a bábok
elkészítésében, az édesanya pedig ruhákat készített nekik. A szárnypróbálgatás
gyümölcseit az ifjú animátor magának Willis O’Briennek is megmutatta, s a
mester biztatása is hozzájárult Harryhausen pályakezdéséhez; az első
professzionális tapasztalatszerzés azonban egy másik úttörő jelentőségű
bábanimációs rendező, a magyar emigráns George Pal mellett történt. Harryhausen
a Puppetoons című bábfilm-sorozat 13 részének
munkálataiban működött közre, majd a háború után saját bábanimációkat is
készített: 1946 és ’53 között hat mesét dolgozott fel, közülük az utolsó
bábfilmet végül mintegy 50 évvel később (!) fejezte be, rajongói segítségével.
Harryhausen mégsem a
tiszta bábanimációs filmkészítés területén horgonyzott le, a ’40-es évek végén
ugyanis megkapta azt a lehetőséget, amire a King
Kong óta vágyott: mentora és példaképe, O’Brien alkalmazásában dolgozhatott
a King Kong nyomdokaiban járó Joe, az óriásgorilla (1949) speciális
effektusain – s bár a mester vehetett át a filmért Oscar-díjat, a munka
oroszlánrésze tanítványa érdeme. A következő években Harryhausen megtalálja a
maga útját, amely az élőszereplős film és a stop-motion animáció újszerű
ötvözésében rejlik. Az ’50-es éveket előbb a korszak népszerű műfajkevercse
jegyében a sci-fi horrorhoz tartozó óriásszörnyes filmek fémjelzik (Pánik New Yorkban,1953; It Came from Beneath the Sea, 1955; Űrszörny, 1957); e sikerek közül több már Charles H. Schneer
producer bábáskodásával készül a Columbia számára – Harryhausen és Schneer
barátsága és együttműködése a következő évtizedeket is végigkíséri. Műfaji
váltást és a harryhauseni felvételek további kifinomodását hozzák az évtized
végétől jellemző fantasy-filmek, amelyek az eddigi fekete-fehér
szorongásvíziókat felváltják színpompás, vágyteljesítő mesékre; legyen szó az
arab mesevilág (Szindbád hetedik utazása,
1958) és a görög mitológia megidézéséről (Az
aranygyapjú legendája, 1963), vagy irodalmi klasszikusok adaptációjáról (Gulliver utazásai, 1960; Rejtelmes sziget, 1961). Ekkoriban
bontakozik ki egy felettébb jelentős alkotói kollaboráció is: Harryhausen
fantasy-filmjeinek visszatérő zeneszerzője Bernard Herrmann, akinek muzsikája
jelentősen hozzájárul e művek varázslatos hangvételéhez. Az Emberek a Holdban (1964) sci-fije után
az évtized második felében Harryhausen az angol Hammer Films-nek is dolgozik:
az Egymillió évvel Krisztus előtt (1966)
őshüllőket vonultat fel, miként később A
tiltott völgy (1969) is. A ’70-es években folytatódnak Szindbád kalandjai (Szindbád arany utazása, 1974; Szindbád és a tigris szeme, 1977), s ezt
a fantasy-vonulatot tetőzi be a Titánok
harca (1981). Az MGM-nek készített, a korábbi munkákhoz képest nagyobb
költségvetésből gazdálkodó film egyúttal a pálya lezárása is – ezt követően
Harryhausen visszavonult, idegennek érezte az általa képviselt értékeket a
’80-as években, illetve a speciális effektusok terén is forradalmi változások
vették kezdetüket, melyek hosszabb távon a stop-motion felvételek digitális
leváltását eredményezték.
Egyszemélyes teremtés
Kis túlzással,
Harryhausen egyszemélyes komplett filmstáb volt, de mindenesetre a nevével
fémjelzett filmekben a legkevésbé sem csak az animációt tartalmazó szekvenciák fűződnek
hozzá. Harryhausen ugyanis – kiváltképpen a Schneerrel együtt készített
alkotások esetében – a filmek előkészítésében és megvalósításának több
munkafázisában is részt vett: a forgatókönyv kialakításán át különösen a storyboard kidolgozásában, vagy éppen
helyszíni felvételek levezénylésében; egyszóval kezdettől fogva felügyelte,
hogy az általa elképzelt animáció kombinálható legyen valamennyi élőszereplős
felvétellel. Több filmet társproducerként is jegyzett. Szembeszökő ekként, hogy
filmjei mennyi hasonlóságot mutatnak, függetlenül attól, hogy éppen Nathan
Juran, Don Chaffey vagy mások vannak feltüntetve rendezőként; az igazi kreatív
elme ezen művek mögött Harryhausené. A valódi kézjegy – alkalmasint a szó
legszorosabb értelmében! – persze óhatatlanul az animációs szekvenciákban
érhető tetten. Míg a későbbi (azaz a kortárs) fantasztikus filmek animált
effektusait gyakran egész hadseregek valósítják meg (például egy CGI-figurán
más-más animátor hozza mozgásba az arcot, a kezet, teremti a járást és így
tovább), Ray Harryhausen egyszemélyes „alkotócsoportként” jegyezte az animált
szekvenciákat: ő állította be a világítást, mozgatta a figurákat, szervezte meg
az időzítést (a képkockák és a mozdulatok összehangolását). Csak az exponálást
végezte egy segéd – de minden érdemi feladat Harryhausent dicséri. Ez a tény
nemcsak a költségkímélést biztosította, hanem az alkotói kontroll maximumát is
lehetővé tette számára.
Metódusa az élőszereplős
felvételek kombinálását célozta, s ehhez felhasznált trükkasztalon animált
figurákat, háttérvetítést és maszkolt felvételeket egyaránt. Ezt az eljárást
Schneer keresztelte a hangzatos – valójában inkább reklámfogásnak szánt,
semmint a munkamódszerből levezethető – Dynamation névre, a ’dinamikus’ és az
’animáció’ szavak ötvözeteként, s azóta is ezt a fogalmat szokás Harryhausen
művészetéhez asszociálni. A művész úgy tekintette az élőszereplős közeggel
vegyített stop-motiont, hogy általa életszerűbbé, hitelesebbé tehetők a
fantasztikus jelenségek, lévén az élőszereplőket és a háromdimenziós modelleket
közös nevezőre hozza, hogy van kiterjedésük, míg ugyanez nem mondható el –
legyen a keveredésük bármily impozáns is technikailag –, ha hús-vér szereplőket
rajzolt (azaz szükségszerűen kétdimenziós) figurákkal léptetnek fel (mint például
a Mary Poppinsban). Éppen ezért a
harryhauseni mozgókép valahol félúton áll élőszereplős és bábanimációs film
között, olyan álomvilágot hozva létre, amely egyszerre célozza a valószerűség
illúzióját, miközben minden pillanatban tudatosíthatjuk, hogy a mozi által
lehetővé tett mágiára csodálkozhatunk rá. Ez a furcsa kettősség tükröződik
abban is, amire Henry Selick (Coraline és
a titkos ajtó) tapint rá, miszerint Harryhausen bármennyire is törekedett a
tökéletes illúzió létrehozására, az óhatatlanul előálló apró hibák vagy
esetlenségek kölcsönöznek teremtményeinek lelket, teszik emlékezetessé őket. A
harryhauseni életmű az animátori kéz teremtőerejének emlékműveként is
felfogható – mint maga utalt rá, apró modelljeivel úgy rendelkezhet, akár Zeusz
a földi halandókkal (lásd konkrétan ehhez Az
aranygyapjú legendáját vagy a Titánok
harcát).
A Dynamation-jelenetek méltán
váltak tehát a filmek legnépszerűbb és legmaradandóbb szekvenciáivá, melyek bár
fölfoghatók akár önálló attrakcióként, szenzációs látványosságra épített
kisfilmként, mégsem lógnak ki tüntetően a filmek történetszövéséből.
Harryhausennél a cselekményvezetésbe szervesen illeszkednek ezek a részek,
bármennyire az attrakciókra helyeződik is a hangsúly; az alkotó úgy vélte, a
nézők nem azért mennek moziba, hogy speciális effektusokat lássanak, hanem egy
történetre váltanak jegyet. Filmjei ekként sohasem mondtak le a történetmesélés
favorizálásáról, még ha egyes kritikusok elmarasztalása szerint mégiscsak az
attrakciókért van bennük a történet és nem fordítva; igaz ez vagy sem, a
filmjein felnőtt generációk mindenesetre e jelenetek miatt zárták a szívükbe a filmek
egészét is.
A Harryhausen-animációk
persze túlnőttek a konkrét filmeken; kétségtelen, hogy az életmű megannyi telitalálatos
jelenetet és feledhetetlen figurát tartalmaz, amelyek éppúgy önálló életre keltek
– elhagyva vagy fellazítva az eredeti szövegösszefüggéseket –, mint az alkotó
legkülönfélébb teremtményei. Mint pályaívének áttekintése is mutatja,
munkásságának elkülöníthető csoportjai közé tartoznak a science fiction
rémlátomások, az egzotikus vagy történelem előtti közegekbe vezető kalandozások
és a mitikus fantasy-történetek. A Harryhausen sci-fijeiben dúló-fúló
óriásszörnyek ostromolhatták a Nagy Almát (Pánik
New Yorkban), San Franciscót (az It
Came from Beneath the Sea-ben a kevésbé komplikált megvalósítás végett
mindössze hat csápot kapott az óriáspolip, de így is izmos a pusztítási
hányadosa), Rómát (az Űrszörny Ymir
néven emlegetett kreatúrája), Washingtonra pedig a földönkívüliek mérnek
csapást (A Föld a repülő csészealjak
ellen, 1956). A szemben álló felek jelentős méretkülönbsége rendre
visszatér az életműben, legyen szó a Küklopszról (Szindbád hetedik utazása), megelevenedő óriás bronzszoborról (Talos
Az aranygyapjú legendájában), vagy
távoli szigetek lakóiról (Gulliver
utazásai, Rejtelmes sziget). És
persze a dinoszauruszokról. A Harryhausen-életmű vizuális világának szinte
sorvezetője a dinók makacs jelenléte – a garázsmélyi hobbi során dédelgetett Evolúció-kisfilmtől a Tyrannosaurus „befogásának”
képsoráig A tiltott völgyben. Az
őshüllők által uralt közegek Willis O’Brien kincseiig nyúlnak vissza, a King Kongnál is régebbre: az úttörő,
1925-ös Az elveszett világig.
Harryhausen még O’Briennel együttműködve is gyarapította a dinoszauruszos
stop-motion listáját: közösen készítették Irwin Allen természetfilmjének (Állatvilág, 1956) nyolcperces nyitó
részletét az imádott őshüllőkről.
A leggazdagabb
karakterkészletet persze kétségkívül a mitológiai-mesei filmekben találjuk meg;
a valós és az animációval létrehozott figurák egymásra hatása is sokszor itt hat
a legtermészetesebbnek (a radikális méretkülönbség híján). A már említett
figurákon kívül gondoljunk például a táncoló kígyóasszonyra (Szindbád hetedik utazása), hárpiákra és
hétfejű sárkánygyíkra (Az aranygyapjú
legendája), a hatkarú Kálira (Szindbád
arany utazása), vagy a Pegazusra és a Medúzára (Titánok harca). Az életmű két különösen sokat idézett jelenetében
pedig a főhősre támadó, megelevenedett csontvázakkal találkozunk: a Szindbád hetedik utazása csúcspontján
még egyetlen csontvázzal vív kardpárbajt a címszereplő – a remekbe szabott kétperces
szekvencia éke, hogy az összecsapás egy sehova sem vezető csigalépcső
tetőfokain végződik –, Az aranygyapjú
legendája azonban megsokszorozza a tétet, amikor három emberre csap le nem
kevesebb, mint hét (!) csontváz. A bravúros küzdelem az életmű egyik
csúcspontja, egyúttal animációtörténeti mérföldkő: a fáma szerint a négy és fél
perces jelenetet az alkotó több mint négy hónap alatt készítette el, naponta
körülbelül 13 képkockát (azaz alig fél másodpercet) rögzített, s összesen
184.800 (!) apró mozdulat szükségeltetett a létrejöttéhez. Persze nem a számok
az igazán fontosak, hanem az, hogy ez a jelenet egymaga is mutatja, Harryhausen
milyen inspiráló hatást gyakorolt az eljövendő nemzedékek azon filmkészítőire,
akik hozzá hasonlóan a fantázia szárnyalásának szentelik a mozgóképet. Csak a
csontvázharcoknak szekérderéknyi az örököse: gondoljunk James Cameron Terminátorának hideglelős végkifejletére,
A sötétség serege hordájára Sam
Raiminél, illetve a Sommers-féle A múmia
vagy A Karib-tenger kalózai egyes
részleteire. A Harryhausent bevallottan ihletforrásnak tekintő rendezők között
találjuk még Steven Spielberget (Jurassic
Park), George Lucast (Csillagok
háborúja), Joe Dantét (Piranha),
Peter Jacksont (A Gyűrűk Ura), vagy a
mestere művészete nélkül elképzelhetetlen Tim Burtont (a Pee-wee nagy kalandja dinójától a Támad a Mars! repülő csészealjaiig). Harryhausen nem elsősorban
animátorként vagy technikusként tekintett magára, hanem tágabb értelemben:
filmkészítőként. Egészestés opuszainak sora, ha le is zárult 30 éve,
életművének hatása napjaink „képben hívő” rendezőinek törekvéseiben és
munkáiban megkérdőjelezhetetlenül folytatódik.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1543 átlag: 5.36 |
|
|