KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/augusztus
MAGYAR MŰHELY
• Czirják Pál: A Tiszánál A Tutajosok jubileuma
ANIMÁCIÓ
• Muhi Klára: Vox animae Kecskemét - KAFF
• Zalán Vince: Hány deka halhatatlanság? Macskássy Gyula-album
• Varga Zoltán: Zeusz, az animátor Ray Harryhausen mozimágiája
SZERZŐI SOROZATOK
• Baski Sándor: Variációk önkizsákmányolásra Szerzői filmes sorozatok
• Ruprech Dániel: Szeretetéhség, boldogságfogyókúra Ulrich Seidl: Paradicsom-trilógia
• Kránicz Bence: Elhull, eliramlik Richard Linklater trilógiája
JAPÁN ZSÁNER
• Csiger Ádám: A túlélés művészete Nindzsafilmek – 2. rész
• Sepsi László: A gyermek odabent Amerikai kaiju
SZOVJET UTÓPIA
• Csóka Máté Oresztész: A csillag kialszik A szovjet sci-fi jövőképe
• Schubert Gusztáv: Mi volt holnap? Szovjet utópiák
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Kiskorúsított hőseink Magyar gyerekfilmek
SZOVJET UTÓPIA
• T. Szepesy Jenő: Halálzóna Andrej Iszkanov
MOZIPEST
• Erdélyi Z. Ágnes: „Lépcsőházfüggő vagyok” Beszélgetés Gárdos Péterrel
• Sipos Júlia: On the Spot – Budapest Beszélgetés S. Takács Andrással
FESZTIVÁL
• Varga Balázs: Szembesítések Wiesbaden: Go East
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: A túlélés szabályai Max Brooks: World War Z – A zombi világháború története
KRITIKA
• Tüske Zsuzsanna: Nincs gáz Nicolas Winding Refn: Csak Isten bocsáthat meg
• Barkóczi Janka: Szex, hazugság, Liberace Túl a csillogáson
• Margitházi Beja: Doku-játék Groó Diana: Regina
• Margitházi Beja: Doku-játék Groó Diana: Regina
• Huber Zoltán: Mai magyar létkérdés Menjek/Maradjak
DVD
• Czirják Pál: A kis Valentinó
• Varga Zoltán: A texasi láncfűrészes: Az örökség
• Czirják Pál: III. Richárd
• Soós Tamás: A vasöklű férfi
• Kaplan György: Bosszútól fűtve
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: A láthatatlan író Gárdonyi 150

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A texasi láncfűrészes: Az örökség

Varga Zoltán

Texas Chainsaw – amerikai, 2012. Rendezte: John Luessenhopp. Szereplők: Alexandra Daddario, Trey Songz, Scott Eastwood. Forgalmazó: MediaPro. 88 perc.

Még egyik folytatása sem merte bevállalni, hogy közvetlenül kapcsolódjon az eredetihez, ám ezt is megértük: A texasi láncfűrészes: Az örökség prológusa előbb összefoglalja Tobe Hooper 1974-es legendás horrorjának eseményeit, majd ott folytatja, ahol a kannibálfamília elől megmenekült lány története véget ért. Tanúi lehetünk annak, hogy a kistelepülés bosszúszomjas lakói miként gyújtják fel a borzalmak házát, de a műfaj alapszabályainak megfelelően a lángok nem emésztik el a legfőbb rémet, sőt életben hagynak egy kisgyermeket is, aki bájos ifjú hölggyé cseperedve a családi hagyaték várományosaként tér vissza. Az elhagyatott(nak hitt) birtok felfedezése, a fiatalok kicsapongása és a láncfűrészes őrjöngése a lehető legismerősebb cselekményvezetést és motívumkészletet idézi. A film elcsépelt megoldásokat sorjázó és feszültségépítésben is halvány első fele nemcsak a slasher kötelező elemeit mondja fel – ezek közül viszont impozáns, hogy a műfaj számára meghatározó karneváli közeget egy vidámpark képviseli, ahol láncfűrészes loholás borzolja a kedélyeket –, de akár egyenest a Hooper-film nem hivatalos, bár annál alázatosabb remake-jeként is felfogható. A tiszteletadást az eddigi Texasi láncfűrészes…-filmek emblematikus színészeinek (Marilyn Burns, Gunnar Hansen, John Dugan, Bill Moseley) vendégszereplése is nyomatékosítja. Az örökség szerencsére egy ponton elszakad a példakép szolgai követésétől: a családi összetartásra épített bizarr fordulatokkal felülírja az üldöző és az üldözött szerepköreit, s kapcsolatukat a „szépség és a szörnyeteg” párosára is emlékeztető véd- és dacszövetségre váltja. Mi több, sajátos fejlemény ez, a velejükig romlott lincselőkkel szembeállítva még kifejezetten drukkolhatunk is Leatherface-nek. A végefőcímet követő jelenetet pedig senki ne hagyja ki.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/08 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11496