Szerzői sorozatokUlrich Seidl: Paradicsom-trilógiaSzeretetéhség, boldogságfogyókúraRuprech Dániel
Seidl
kíméletlenül őszinte szerző, filmjei minduntalan az előítéleteivel, illúzióival
szembesítik a nézőt.
Ulrich Seidl eredeti
elképzelése szerint a végül Szerelem,
Hit és Remény fejezetekre osztott Paradicsom-filmek egy hat órás opuszként
kerültek volna vászonra. A nem éppen nézőbarát filmjeiről elhíresült rendező
végül belátta, hogy ez még a műveihez szokott szűk közönségének is sok lenne,
így 2012/13-ban három filmet mutathatott be, nem is akárhogyan; a Szerelem Cannes, a Hit Velence, a Remény
pedig Berlin fesztiváljának versenyprogramjában futott (ezt korábban egyedül
Krzysztof Kie¶lowskinak sikerült a Három
szín-trilógiával). Így tulajdonképpen trilógiává vált az, ami egynek
indult.
Tematikájuk
összefűzi őket: a szerelem utáni vágy, a hit a dolgok megváltoztathatóságában.
Hősei ugyanazokat az utakat járják, paradicsomukat akarják meglelni, de újból
és újból saját poklukba futnak. Ismert miliőben járunk, ahova minduntalan
betüremkedik valami az osztrák társadalomból, mégis, mintha e közeg akkurátus
dokumentálója most szűkebben koncentrálna hőseire. Elválasztja őket a világtól,
Teresa Kenyába utazik, a Hit legtöbb
része testvére, Anna lakásában játszódik, Teresa lánya, Melanie
fogyókúratáborba vonul. A család háromfelé ágazik, hogy különbözőképpen töltsék
el nyarukat: ki szexszel, ki térítéssel, ki tornával (és alkohollal). De
mindannyian ugyanazt hajkurásszák eközben; egy másikat, aki gyengéd velü k, akinek hihetnek, aki átöleli őket. Anna és
Teresa két idősödő, magányos nő; egyikük szexkalandokba menekül Afrikába,
másikuk Jézust választja új párjává, intim, szinte szeretői viszonyba lépve az
imagináriussal, és annak fizikai megtestesülésével: a falon függő feszülettel
és a ráfeszített Kritsztus-szoborral. „Jézus, te olyan szép férfi vagy. Olyan
boldog vagyok, amióta ilyen kapcsolatban vagyunk” – mondja a tárgynak Anna.
Lakásról lakásra jár, visz magával egy Madonna-szobrot is, a „vándorló
istenanyát”, hogy pár hétre otthagyja azoknál, akik nyitottak a hitre.
Hitvitába száll, a maga módján megpróbál segíteni az elesetteknek, amikor
azonban hosszú ideje eltávozott férje, egy mozgássérült muzulmán férfi, visszatér
hozzá Ausztriába, elindulnak a változás folyamatai. Kissé mintha tételszerű
lenne ez a páros, de Seidl okosan építi fel karaktereiket. Anna kérlelhetetlen
vallásossága, elutasító, rideg magatartása férfjével szemben Nabil felé tereli
szimpátiánkat. Az azonosulás azonban gyorsan megreked. A férfi a katolikus
vallás erőszakosságáról beszél, majd– tekintélyének visszaszerzése érdekében –
maga is hasonlóan erőszakossá válik. Gurulószékével járja a házat, és botjával
veri le a feszületeket a falról. Feleségét pedig leköpi, amikor gyűlést tart hívő
társaival. Anna elhivatott megmentője az emberiségnek, úgy bánik az őt
sértegető részeg orosz nővel, mint egy gyermekkel, férjével szemben mégis képtelen
ezt a fajta türelmes harcot folytatni. Próbaként fogja föl hirtelen
megjelenését, aminek végül nem tud megfelelni. Tehetetlensége felőrli.
A Trilógia
fejezetei a már jól ismert képi világot mutatják megint. Hosszan kitartott,
gyakran szimmetrikus képkompozíciók, olykor egészen festői beállítások (a
lágyan lengedező kék fátyol mögött fekvő meztelen női test a Szerelemben) állnak szemben a
dokumentarista, kézi kamerás jelenetekkel. Seidl ritkán vág egy-egy jelenetben,
a Hitben szinte csak
helyszínváltásokkor. A látszólagos technikai puritánság ellenére a rendező egész
finom eszközöket használ: amikor Anna a Hit
elején korbáccsal üti magát, lassan lekeveri az atmoszférazajt, hogy csak az
ütéseket halljuk, ugyanezt teszi a Remény
zárósnittjében is. „Esküszünk neked, hogy Ausztria megint katolikus lesz” –
tesz fogadalmat a katolikus kör a Madonnának. A szobornak ott kell állnia, ahol
a kamera van, a közösséggel szemben, az egyik nő minket néz. Apróságok, melyek
mélyebbre szívnak a filmbe, hogy aztán hirtelen rántsanak ki belőle. A sok
esetben improvizációkra épülő párbeszédek eszköztelen, dokumentarista
ábrázolásához képest meglepő egy-egy jelenet filmes hatásmechanizmusa, olykor
szürrealizmusba hajló képei. Anna este egy parkon halad keresztül, nyögéseket
hall, elindul a hangok irányába, és egy kisebb orgiába fut bele. Seidl
szemérmetlenül elénk tár mindent, Anna pedig csak megrökönyödve áll, majd
elrohan. Otthon a testét mossa, mintha maga is részt vett volna benne. Miután
Melanie az egyik helyi kocsmában ájultra itta magát, az orvos jön érte
hajnalban kocsijával, akivel már furcsa szerelmi viszonya alakult ki. Hazafelé
megállnak az erdőben, a lányt a mohás földre fekteti, a háttérben, a fák között
még gomolyog a reggeli köd. A férfi körbeszaglássza az öntudatlanul fekvő
lányt. Ezek a filmek amellett, hogy olyan divatos témákban fogalmaznak meg kérdéseket,
mint a testünkhöz való viszony, a harmadik világ kizsákmányolása, vagy a
szűklátókörű vallási konzervativizmus, az e problémák mögött megbújó emberekre
kíváncsiak igazán. Azokra, akiket nem a túl nagy jólét, a telhetetlenség és
kielégítethetetlenség hajt, hanem a rettentő magány és szeretetéhség. Anna nem
a katolikus vallás filozófiájában leli meg élete értelmét, hanem férje testi és
lelki kudarca után új szeretőt talál magának, akinek ígéreteiben hihet, akivel
testi kapcsolatba léphet, még szeretkezhet is vele, és akit hazugságon kaphat,
amikor ígéreteit nem váltja valóra. Mint ahogy előbb-utóbb nyilvánvaló válik az
is – legkésőbb akkor, amikor Teresán látszik, hogy valóban elkezd hinni
Mungának, és nem hinni Gabrielnek – hogy nem a szex az, ami ezt a nőt
motiválja. Törődést és gyengédséget akar, megtanítja ezeknek a férfiaknak,
hogyan érintsék meg őt. A testi kapcsolatból azonban nem lehet lelki, Teresa
mégis hisz ebben. Saját csapdájába esik, és akiket eddig kihasznált, nevetett
rajtuk, azoknak ezek után rabja lesz. Seidl kegyetlenül ábrázol, de
kegyetlensége mögött megbújik egyfajta mély empátia, amely Fassbinderrel rokonítja.
Csak amíg Fassbinder a legtöbb esetben rendkívül naiv hősei pusztításán
keresztül hívta fel a figyelmet a társadalom erőszakosságára, addig Seidl
bűnrészessé teszi őket. A nézői kihívás pedig abban áll, hogy megpróbáljuk
megérteni ezeket az embereket, tetteik mögé látni, és nem automatikusan
elítélni e cselekedeteket. Munka nézni ezeket a filmeket (túl az olykor
provokatívnak mondott jeleneteken), mert állandó inger ér minket, folytonosan
megszólítva érezzük közben magunkat. A film kérdez minket, az ember pedig
válaszolni szeretne, de sokszor maga sem tudja, mi a helyes válasz. A jelenetek
közvetlenek, nyersek, gyakran egészen letaglózóak, mégis, valahogy mögéjük kell
férkőzni, és az effajta aktivitás kiváltása, mely sokkal inkább intellektuálisabbnak
tűnik, mint zsigerinek, teszi Seidlt az egyik legérdekesebb kortárs filmessé.
A Remény kivételként tűnik fel (rendhagyónak
a korábbi Seidl művekhez képest is). Elevenebb film, mint az első kettő.
Fényképezése dinamikusabb, mint a nagyon is szikár Hité, de ami igazán dob rajta, az a szatirikus humor őszintébb
kibontakozása, ami egyrészt köszönhető a tinédzsereknek (és az őket megformáló
kiváló amatőr színészeknek), valamint a kissé abszurd tábori hangulatnak
(edzőstül, fogyókúrás dalostul, miközben a csoki helyes elfogyasztásának
módszerét is megismerjük). A Remény követi
az előző filmeket, hiszen szintén a női szemszögnél marad, de el is tér tőlük.
Teresa és Anna kereséséhez közelebb állna az orvos figurája, mint a
tizenhároméves lányé, aki társaival annyit beszél a szerelemről és a szexről,
hogy rögtön bele is szeret valakibe, aki úgy negyven évvel lehet idősebb nála.
A probléma, hogy az érzés kölcsönössé válik, és egy fordított nézőpontú
Lolita-sztori alakul ki belőle. A morál még működik, a férfi csak szagol, de
nem érint, közel merészkedik a határhoz, de végül nem lépi át.
Nem
cinizmus-e, hogy Remény a harmadik történet címe? Miben reménykedhet Melanie,
mikor előtte néztük végig az idősebb generáció kétségbeesett vergődését?
Mégiscsak van ebben a reményben valami. Nemcsak azért, mert – talán a
legsötétebb képet festő – Hit után
könnyedebb (de nem könnyed) hangvétele lazítóbb, és nem is azért, mert fiatal
hősei még csak szárnyukat próbálgatják, mert nincs meg bennük az addigi
csalódások keserűsége. A Trilógia szerkezetével összeköti azt, amit az első
film elszakított. A Szerelemben
elválik anya és lánya, Melanie nagynénjéhez kerül. A film egyik legszomorúbb
perce, amikor Teresa hiába hívja lányát, nem tud vele beszélni, születésnapja
van, de gyereke nem köszönti fel, helyette honfitársai lepik meg egy chipendale
táncossal. Férfijátékszerüket aztán haza kell zavarniuk, mert nem képes
erekcióra. A rövid szerelmek után végül nem jöhet más, csak a hazautazás és a
megszokott hétköznapok. A Hitből már
nincs olyan könnyű kiút, mint amely Teresának megadatott. Anna történetében se
testvére, se Melanie nem bukkan fel. A másik két filmhez képest időben sem
tudjuk elhelyezni pontosan. A csalódás – szemben Teresáéval, amely csupán egy
illúzió lelepleződéséből fakad, abból, hogy komolyabban vett egy játékot,
amelyről maga is tudta, csak játék – a Hit
alapjaiban bontja fel azt a rendet, amit hősnője felépített magában. Elmozdul
az alapállapottól, nem tudjuk hova vezet, de Anna számára már nincs visszaút,
tudjuk, hogy valami meg fog változni. Még akkor is, ha kifakadását Krisztus
ellen rögtön a bocsánatkérő esedezése követi. A dolog már
megtörtént, és visszavonhatatlan. A Remény
sem segíthet ezen, mégis, keretet ad a Trilógiának. Ravasz módon magához
kapcsolja az első filmet. Anya és lánya párhuzamosan élnek át valamit, miközben
– anélkül, hogy beszélhetnének egymással – felértékelődik a másik fontossága.
Ha van remény ezekben a filmekben, akkor csak arra tudok gondolni, hogy a külön
megélt fájdalmaik egymáshoz kicsit közelebb terelik őket.
A
hit paradicsoma (Paradies: Glaube) – osztrák, 2012. Rendezte: Ulrich Seidl.
Írta: Ulrich Seidl és Veronika Franz. Kép: Edward Lachman és Wolfgang Thaler.
Szereplők: Maria Hoffstater (Anna Maria), Nabil Saleh (Nabil), Natalya Baranova
(Natalya), Rene Rupnik (Rupnik). Gyártó: Ulrich Seidl Film Produktion / Tatfilm
/ Arte. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Feliratos. 113 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1640 átlag: 5.42 |
|
|