KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

           
   2020/május
MAGYAR MŰHELY
• P. Szabó Dénes: A viszály magvai Jancsó-filmek a rendszerváltásról
• Kormos Balázs: Négy fal között Párhuzamos montázs: Panelkapcsolat / Ernelláék Farkaséknál
• Kelecsényi László: Barátságos kapcsolatok Beszélgetés Szekfü Andrással
SZLÁVOK ÉS MAGYAROK
• Szíjártó Imre: Magyar hangja Magyar-orosz filmszótár
• Forgács Iván: Találkoztunk déli szlávokkal is Magyar – szerb/horvát/bolgár filmszótár
• Szász Csongor: Tabutörténetek és kórképírók Vajdasági magyar filmszociográfiák
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Fekete kesztyűs kézzel Dario Argento-portré – 1. rész
• Huber Zoltán: Florida, narancsok, kemény arcok Willeford-adaptációk
• Fekete Tamás: Hajtóvadászat nácikra Vadászok
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szabó G. Ádám: Egy nemzet hanyatlása és felemelkedése Képregény-legendák: Skalp / Felvonulás
ÚJ RAJ
• Benke Attila: Hétköznapi antihősök Taika Waititi
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Hatalmak és sorstragédiák Berlin
• Pazár Sarolta: Természeti erők Észt filmhét
FILMEMLÉKEZET
• Geréb Anna: Két elszalasztott filmszerep Gaál Franciska
TELEVÍZÓ
• Kránicz Bence: Hozott lelkek Egy másik életben
• Baski Sándor: A szex és a város Fülledt utcák
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Szex, szerelem, gyengédség Szexoktatás
• Árva Márton: Tápláléklánc A platform
KRITIKA
• Pauló-Varga Ákos: A bűnös pásztor Corpus Christi
• László Ferenc: A Kodály-paradoxon A mi Kodályunk
MOZI
• Kovács Bálint: Saint Frances
• Huber Zoltán: Proxima
• Baski Sándor: A vadászat
• Roboz Gábor: A képeslap gyilkosságok
• Kovács Kata: Még mindig hiszek
• Sághy Miklós: A Pásztor
DVD
• Gelencsér Gábor: Szabó István-díszdoboz
• Benke Attila: Fekete pillangó
• Kránicz Bence: Majdnem híres
• Kovács Patrik: Géniusz
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Proxima

Huber Zoltán

Proxima – francia, 2019. Rendezte: Alice Wincour. Írta: Jean-Stéphane Bron és Alice Wincour. Kép: Georges Lechaptois. Zene: Ryuichi Sakamoto. Szereplők: Eva Green (Sarah), Zélie Boulant (Stella), Matt Dillon (Mike), Alekszej Fatejev (Anton), Sandra Hüller (Wendy). Gyártó: Dharamsala / Darius Films. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 107 perc.

 

Az űrhajósok bonyolult és veszélyes küldetéseket teljesítenek még akkor is, ha nem támadnak rájuk gyilkos idegenek. Az ikonikus Ellen Ripley nemcsak a női akcióhős archetípusa, de egy valamirevaló űrhajó azóta elképzelhetetlen csak és kizárólag férfiakból álló legénységgel. A manapság rendkívül aktuális gender-problémakörben keresve sem találhatnánk érdekfeszítőbb példát a női asztronautáknál. Nem véletlen hát, hogy a fiktív kalandok és megannyi mellékszerep után a láthatóan megugrott az érdeklődés az űrt meghódító hús-vér hősnők iránt. A Fargo-sorozat révén ismertté vált Noah Hawley egy megtörtént esetet gondol tovább: a Lucy in the Sky arról szól, vajon visszaváltozhat-e átlagos kertvárosi háziasszonnyá az, aki már egyszer közel került a csillagokhoz. Ezzel szemben a francia Alice Winocour több valós személyből gyúrta össze főhősnőjét, majd földközelibb megközelítést választva a család és a karrier összeegyeztethetőségét állította űrhajósfilmje középpontjába. A hosszú küldetésre induló Sarah-nak nemcsak az embert próbáló felkészüléssel és a mindenütt kísértő toxikus maszkulinitással kell megküzdenie, de a kislányától is el kell szakadnia, ami egyértelműen a legnehezebb feladat. Acélos akarattal és kitartással a szakmai nehézségek és a férfi kollégák előítéletei leküzdhetőek, anyaként egy évre bolygó körüli pályára állni azonban egészen másfajta kihívást jelent.

Winocour egyszerre mutatja meg a hősnő szakmai és magánéleti dilemmáit, hibátlanul egyensúlyozva az űrkutatás látványos technikai kulisszái és a melodrámai családi szál között. A rendező kézikamerát és sok közelképet használ, elegáns hűvös fényekbe csavarva az egyszerre kemény és meghitt történetet. A kilövést megelőző hetek aprólékos és hiteles bemutatása nemcsak a téma iránt érdeklődőket ragadhatja magával, a kozmikus csapatmunka jellegzetes emberi dimenziói is izgalmasan kidomborodnak. A karakterek összetettek, a köztük lévő viszonyok állandóan változnak, így aztán a film úgy tud fontos gender-témákról beszélni, hogy egy pillanatig sem lesz didaktikus. Eva Green kiváló a szerepben, Winocour pedig kellő empátiával és érzékenységgel intim közelségbe hozza a karaktert. Hiába az átlagember számára elérhetetlen szakma, könnyedén azonosulhatunk a hősnővel, a helytállása így bárki számára inspiráló lehet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/05 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14542