KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

           
   2020/május
MAGYAR MŰHELY
• P. Szabó Dénes: A viszály magvai Jancsó-filmek a rendszerváltásról
• Kormos Balázs: Négy fal között Párhuzamos montázs: Panelkapcsolat / Ernelláék Farkaséknál
• Kelecsényi László: Barátságos kapcsolatok Beszélgetés Szekfü Andrással
SZLÁVOK ÉS MAGYAROK
• Szíjártó Imre: Magyar hangja Magyar-orosz filmszótár
• Forgács Iván: Találkoztunk déli szlávokkal is Magyar – szerb/horvát/bolgár filmszótár
• Szász Csongor: Tabutörténetek és kórképírók Vajdasági magyar filmszociográfiák
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Fekete kesztyűs kézzel Dario Argento-portré – 1. rész
• Huber Zoltán: Florida, narancsok, kemény arcok Willeford-adaptációk
• Fekete Tamás: Hajtóvadászat nácikra Vadászok
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szabó G. Ádám: Egy nemzet hanyatlása és felemelkedése Képregény-legendák: Skalp / Felvonulás
ÚJ RAJ
• Benke Attila: Hétköznapi antihősök Taika Waititi
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Hatalmak és sorstragédiák Berlin
• Pazár Sarolta: Természeti erők Észt filmhét
FILMEMLÉKEZET
• Geréb Anna: Két elszalasztott filmszerep Gaál Franciska
TELEVÍZÓ
• Kránicz Bence: Hozott lelkek Egy másik életben
• Baski Sándor: A szex és a város Fülledt utcák
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Szex, szerelem, gyengédség Szexoktatás
• Árva Márton: Tápláléklánc A platform
KRITIKA
• Pauló-Varga Ákos: A bűnös pásztor Corpus Christi
• László Ferenc: A Kodály-paradoxon A mi Kodályunk
MOZI
• Kovács Bálint: Saint Frances
• Huber Zoltán: Proxima
• Baski Sándor: A vadászat
• Roboz Gábor: A képeslap gyilkosságok
• Kovács Kata: Még mindig hiszek
• Sághy Miklós: A Pásztor
DVD
• Gelencsér Gábor: Szabó István-díszdoboz
• Benke Attila: Fekete pillangó
• Kránicz Bence: Majdnem híres
• Kovács Patrik: Géniusz
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A Pásztor

Sághy Miklós

A Pásztor – magyar, 2020. Rendezte és írta: Illés László. Kép: Tóth Gergely. Zene: Grósz Artúr Valentin. Szereplők: Székely B. Miklós, Horváth Ákos, Jordán Tamás, Jókai Ágnes, Sütő András. Gyártó: Intergalactic Productions. 91 perc.

 

Illés László második filmje, A Pásztor, mely – akárcsak első egész estés horror alkotása, A pince – a Nemzeti Filmalaptól független forrásokból valósult meg. A történet ideje ezúttal a második világháború, főszereplője pedig egy pásztorember, aki a mezőt és erdőt járva tanúja lesz egy zsidó fogolycsoport lemészárlásának. A gyilkosságokat SS-egyenruhás magyarok követik el, ami történetileg nem helytálló, mert a honi zsidók deportálását döntően magyarok (csendőrök, rendőrök) hajtották végre, és az azt irányító SS-ek német ajkúak voltak. Ha az emberi gonoszság általános, allegorikus bemutatása a cél, akkor felesleges valósághűséget számon kérni. De mégsem egészen mindegy, hogy egy idegen hatalom kegyetlenkedéseként vagy saját honfitársak elárulásaként ábrázolja egy film a vészkorszak eseményeit, utóbbira példa az 1945 című film.

A Pásztor hatásos feszültségteremtésének legfontosabb eszköze a kézikamerával felvett hosszú beállítás; ez egyfelől korlátozza a látómezőt, hisz gyakran nem tudjuk, mit néznek a képen kívüli térben a történet szereplői (rémisztőt, ijesztőt, fenyegetőt). Másfelől a mélységi kompozícióival érzékletesen fejezi ki az erőszak hatalmi természetét, például úgy, hogy az SS-századost helyezi a jelenet tengelyébe, előterébe, aminek következtében alakja mögött mindenki eltörpülni látszik. A mesteri feszültségkeltést ugyanakkor túlbeszélt és érzelmileg (zenével és teátrális színészi gesztusokkal) túlfűtött jelentek teszik didaktikussá. A címszereplőt játszó Székely B. Miklós és a mellékszerepben feltűnő Jordán Tamás kiemelkedő alakítást nyújtanak, Horváth Ákos pedig valóban képes félelmetessé tenni a hidegvérű SS-százados alakját – kivéve azokat a helyzeteket, amikor a rendező szócsövévé változik. Illés László filmjének szándéka fontos, hiszen hozzájárul a holokauszt emlékezetben tartásához, ám művészi hatását a vázolt problémák kétségessé teszik. 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/05 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14547