KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/június
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Mari Törőcsik Mari (1935–2021)
• Báron György: Legendák filmszociográfusa Szomjas György (1940-2021)
• Hegyi Zoltán: Mindenütt otthon Szomjas György
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése 1. rész
• Pentelényi László: „Papi” Lénárt István (1921-2021)
NŐK ÉS MODERNITÁS
• Pazár Sarolta: Nők állóháborúja Mai Zetterling (1925-1994)
• Vincze Teréz: Amikor a tudós rendez Susan Sontag: Duet for Cannibals
• Darida Veronika: Csendes összeomlás Chantal Akerman: Jeanne Dielman
• Alföldi Nóra: Az irónia kora Elaine May
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Kikémlelt gondoskodás Maite Alberdi
HÁBORÚK, VÉRMEZŐK
• Varró Attila: Életképek a halál szélén Shigeru Mizuki: Előre a dicső halálba!
• Benke Attila: Meghalni a fehérek Amerikájáért Spike Lee háborúi
• Zalán Márk: Az ártatlanság elvesztése Film és történelem: Gallipoli
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A Zuniverzum tágul? Friss Hús 9.0
• Gerencsér Péter: Disszidensek chartája Cseh Filmkarnevál 2021
• Buglya Zsófia: Hazatalálás Kortárs Heimatfilmek
KÖNYV
• Kovács Kata: Popcornmentes övezet Az ismeretlen Uránia
FILM / REGÉNY
• Fekete Tamás: Az üresség irtózata Jim Thompson: 1280 fő
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Félisteni színjáték Steven S. DeKnight: Jupiter hagyatéka
KRITIKA
• Teszár Dávid: Gyökeret ereszteni Minari – A családom története
MOZI
• Vincze Teréz: A világ dicsősége
• Baski Sándor: Gyilkos szerepben
• Kovács Patrik: A hívatlan
• Varró Attila: Gonosz csoda
• Fekete Tamás: Valaki a túloldalon
• Benke Attila: Mortal Kombat
• Varga Zoltán: Tom és Jerry
• Lovas Anna: Boss Level – Játszd újra
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Belégzés, kilégzés
• Vajda Judit: Másik életem
• Huber Zoltán: Potyautas
• Jordi Leila: Érted mindent
• Lichter Péter: Mennyei napok
• Déri Zsolt: Vakító fény
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Jack Kirby királysága

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar klasszikusok

Lénárt István (1921-2021)

„Papi”

Pentelényi László

A magyar filmszakma és televíziózás doyenjét 100. éve felé közeledve is ott láthattuk szinte minden hazai premieren és filmünnepen.

 

Lénárt István – a sokak által szeretett „Papi” – 1945-től volt markánsan jelen mindig pedáns eleganciájával a színházi és filmművészeti életben. 1951-ben ösztöndíjas gyakornokként lépte át a Filmgyár kapuját, majd gyorsan emelkedett a ranglétrán. 1954-ben Föld Ottóval együtt az elsők között szerzett gyártásvezetői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. 1958-ban Fábri Zoltánékkal, az akkori fiatal rendezőgenerációval – a későbbi stúdiórendszer előhírnökeként – egy önálló filmstúdiót szerettek volna létrehozni. Az akkori vezető rendezők (mint például Keleti Márton és Bán Frigyes) nem nézték jó szemmel, s mivel Lénárt volt a „csapat” legkevésbé értékes tagja, őt rúgták ki a Filmgyárból. A Nemzeti Színházban végzett közönségszervezői kitérő után, 1963-ban került a Magyar Televízióhoz diszpécsernek. Lénárt ezt a kifejezést egy szellemi műhelyhez méltatlannak, túl iparinak érezte, ezért Koordinációs Osztályra nevezte át. Több mint száz operatőr és a műsorgyártáshoz szükséges technikai személyzet tartozott hozzá, ő felelt a televízió műsorok gördülékeny rögzítéséért abban a korszakban, amikor évente legalább 70-80 tévéjáték készült a Magyar Televízióban. Lénárt István ebben a pozícióban találta meg valódi helyét, 1970-ben például az ő ötlete volt a Veszprémi Tévétalálkozó létrehozása is. Igazgatóhelyettesi rangban dolgozott 1991-ben bekövetkezett (váratlan) nyugdíjazásáig, senki sem marasztalta, pedig testi-szellemi erejének teljében volt. Nyugdíjazása után sem tudott elszakadni a kulturális élettől, két évtizedig volt a Vígszínház médiamenedzsere. Nem lehetett úgy elmenni egy-egy mozi premierre vagy színházi ősbemutatóra Budapesten, hogy a „Papi” ne lett volna jelen, hiszen a Televízió és a Színház nem csupán a munkahelye, hanem a szenvedélye volt.

„Világbajnok fej ez a Lénárt!” – mondta róla Fehér György operatőr-rendező, aki felfedezte őt a filmművészet számára. Az 1963-ban igazgatóhelyettesi rangban dolgozó Lénárt István egy késői órán a Magyar Televízió folyosóján – a takarékosság jegyében – oltotta le a lámpákat, amikor megjelent mögötte egy fehér nadrágos huszonéves fiatalember. Pimasz módon visszakapcsolta a fényt. Így találkozott először Fehérrel, akivel – a jelentős korkülönbségük és nézetkülönbségeik dacára – szoros, életre szóló barátság bontakozott ki. Fehér György még csak kameraman volt a Magyar Televízióban, amikor Lénárt megkérte, hogy vegye fel a fia esküvőjét, mire szemtelenül azt válaszolta, hogy csak akkor, ha elvállal egy szerepet a következő vizsgafilmjében (Tomikám, 1970). „Nem szívesen vállaltam – emlékszik vissza Lénárt – úgy éreztem, nem való egy vezető köztisztviselőhöz, rongálja a tekintélyemet. De mit tehettem? Beadtam a derekam.” Ráadásul egy kellemetlen, gonosz főnököt kellett alakítania. „Én nem vagyok színész, semmi közöm ahhoz, hogy a rendezők egy részének megtetszik a sokráncos arcom. Csak véletlen, ha valakit kineveznek színésznek. Nem tekintettem szakmámnak. Szórakoztatott a közeg, és a hiúságomnak jólesett, hogy barátaim megvásárolták a ráncaimat, de sosem vettem komolyan.”

Lénárt „Papi” arcát, hangját, gesztusait, jellegzetes személyiségét szerencsénkre számos filmalkotás is őrzi, amikben – saját megfogalmazásában – „bohóckodott”. Az 1970-es Tomikám után legközelebb 1978-ban – Makk Károly javaslatára – vállalta el Bacsó Péter Áramütés című filmjében egy kopott, nyugdíjas erkölcsrendész szerepét. Az igazi „színészkarrierje” azonban Fehér György Szürkületével (1987-90) kezdődött. A legfőbb instrukció, amit szerepemhez a rendezőtől kaptam, hogy ne beszéljek túl gyorsan. Akik ismernek, tudják, általában olyan lassan beszélek, hogy sokan elalszanak a mondataim alatt...

A sors furcsasága, hogy 2002-ben Lénárt az idő közben pótfiává fogadott Fehér György temetésén volt kénytelen gyászbeszédet mondani: „Drága barátom, rendezőm, ennél az utolsó jelenetnél, megszegve korábbi megállapodásunkat megbocsáthatatlan és téves szerepcserét rendeztél.”


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 21-22. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14932