KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/június
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Mari Törőcsik Mari (1935–2021)
• Báron György: Legendák filmszociográfusa Szomjas György (1940-2021)
• Hegyi Zoltán: Mindenütt otthon Szomjas György
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése 1. rész
• Pentelényi László: „Papi” Lénárt István (1921-2021)
NŐK ÉS MODERNITÁS
• Pazár Sarolta: Nők állóháborúja Mai Zetterling (1925-1994)
• Vincze Teréz: Amikor a tudós rendez Susan Sontag: Duet for Cannibals
• Darida Veronika: Csendes összeomlás Chantal Akerman: Jeanne Dielman
• Alföldi Nóra: Az irónia kora Elaine May
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Kikémlelt gondoskodás Maite Alberdi
HÁBORÚK, VÉRMEZŐK
• Varró Attila: Életképek a halál szélén Shigeru Mizuki: Előre a dicső halálba!
• Benke Attila: Meghalni a fehérek Amerikájáért Spike Lee háborúi
• Zalán Márk: Az ártatlanság elvesztése Film és történelem: Gallipoli
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A Zuniverzum tágul? Friss Hús 9.0
• Gerencsér Péter: Disszidensek chartája Cseh Filmkarnevál 2021
• Buglya Zsófia: Hazatalálás Kortárs Heimatfilmek
KÖNYV
• Kovács Kata: Popcornmentes övezet Az ismeretlen Uránia
FILM / REGÉNY
• Fekete Tamás: Az üresség irtózata Jim Thompson: 1280 fő
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Félisteni színjáték Steven S. DeKnight: Jupiter hagyatéka
KRITIKA
• Teszár Dávid: Gyökeret ereszteni Minari – A családom története
MOZI
• Vincze Teréz: A világ dicsősége
• Baski Sándor: Gyilkos szerepben
• Kovács Patrik: A hívatlan
• Varró Attila: Gonosz csoda
• Fekete Tamás: Valaki a túloldalon
• Benke Attila: Mortal Kombat
• Varga Zoltán: Tom és Jerry
• Lovas Anna: Boss Level – Játszd újra
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Belégzés, kilégzés
• Vajda Judit: Másik életem
• Huber Zoltán: Potyautas
• Jordi Leila: Érted mindent
• Lichter Péter: Mennyei napok
• Déri Zsolt: Vakító fény
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Jack Kirby királysága

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar klasszikusok

Szomjas György

Mindenütt otthon

Hegyi Zoltán

Táncház, rock and roll, filmek, eastern, szocio-vonal, szatíra. Valahogy mindenhol ott volt. Minimum két ember helyett élt, angyali derűvel.

 

Éppen a forgatókönyveiről írtam volna a Filmvilágba, mert megjelentek egy kötetben (Kopaszkutya és a többi – Filmnovellák), amikor jött a hír. Hogy meghalt a Szomjas Gyuri. Sokkoló volt, persze, a hír természetéből adódóan. Az ő esetében viszont hatványozottan. Tekintve, hogy közmegegyezés volt arra nézvést, hogy a Gyuri örök. Úgy értem, a jelenléte is, nem csupán az életműve. Egy kővágóörsi ember fogalmazta meg ezt a legpontosabban, azt mondta, „olyan örökösnek tűnt”. Talán azért is, mert örökké (újjá)épített valamit. Hol egy gyönyörű parasztházat, hol roncsokból filmeket, máskor az elveszni látszó népzenét dokumentálta. Rajta aztán kettétört a népi-urbánus baromság, mint Bud Spencer hátán a likőrös állvány. Az egyik legnagyobb népi rock and roll arc volt, akivel valaha találkozhattam.

*

Először jellemző módon Kőbányán. Szomjas György 1975-ben lett a Kőbányai Amatőrfilm Stúdió művészeti vezetője. Oda bárki beeshetett az utcáról, tanulni, forgatni, beszélgetni, lenni. Fantasztikus műhely volt és Szomjas remekül terelt. Valóban terelt, senkire nem erőltette rá az elképzeléseit, nem akart kis Szomjasokat nevelni vagy növelni, de senki nem tudta kivonni magát a hatása alól. Íme egy részlet egy korabeli szakfelügyelői jelentésből. „Egy sajátos társadalmi helyzetben levő rétega társadalmi mobilitásból kiszorult, nehéz fizikai munkát, vagy mechanikus adminisztratív munkát végző fiatalok, akiknek nincs esélyük ebből a helyzetből való kitörésrefrusztráltsága tükröződik a filmek agresszivitásában... A külső beavatkozás kevés a stúdió életében, mert a művészi és technikai vezetőknek az a véleménye, hogy a tagokat nem szabad „tanítani”, vagyis tőlük idegen művészeti elveket rájuk erőszakolni. Sajátságos formában nyilvánul meg a vezetők segítsége: arra ösztönzik a tagokat, hogy egy-egy bemutatott anyagban nem a jó megoldások, hanem a hibák mellett érdemes elindulni, azok konzekvenciáit végiggondolni, sőt, olykor azokat kell ad abszurdum végigvinni. Az így készült filmek ugyan nem hasonlítanak a konszolidált mozisablonokhoz, de kialakult egy nyers, őszinte, non-konformista hangvétel. A stúdió tagjai nem filmművészeti produktumokat hoznak létre, hanem a saját maguk világát igyekeznek megfogalmazni. Ez a világ lehet, hogy sokaknak nem szimpatikus. De az őszinteséget nem lehet tőlük elvitatni...”

Így ment ez. Vagy ahogy a Picasso kalandjaiban mondanák, ez volt a magyar független film hajnala. A „sajátos társadalmi helyzetben lévő réteghez” még annyit, hogy ott leltek menedéket (bizonyos látószögből akár a Kulich Gyula téri pszichiátrián) azok is, akik nem kívántak megfelelni az adott kor és rendszer elvárásainak, inkább „lementek kutyába”, éjszaka mozit takarítottak, nappal figuránsnak álltak, recepteket hamisítottak, a Filmművészeti Főiskolára a leghalványabb esélyük sem volt bejutni, olcsó borokat ittak, külvárosi kocsmákba jártak, Doors-t és Rolling Stonest hallgattak, haveroknál csöveztek, a lányos anyák rémei voltak, szaftot kértek a főzelékre, jövőképük nem volt és jelenük is alig. Kőbányán viszont a kezükbe kaparinthattak egy Super 8-ast és vadulhattak egy jót. És Szomjassal óriási szerencséjük volt.

Évtizedek múltán a Káli-medencében futottunk össze újra. Ő mint első generációs bebíró, a Környezetvédelmi Társaság egyik alapítója, meg egyébként is mindenféle társaság alapembere, én meg mint aki odament lakni. Akkoriban még egészen más képet mutatott az a táj, különösen az odaérkezők összetételét és szándékait illetően. Szomjas nekem azonnal eligazodási pont lett. Hogy mit miért, miként és hogyan. És ez így is marad.

*

1940 november 26-án született Budapesten. Középiskolába a piaristákhoz járt, majd az Eötvösben érettségizett. Mondhatjuk szilárd alapok. Ezekre épültek további tanulmányai a Budapesti Műszaki Egyetem építészmérnöki karán és a Filmművészeti Főiskolán. Balázs Béla Stúdió, Balázs Béla-díj, Kossuth-díj, ezek következtek még. Dokumentumfilmekkel indult (Tündérszép lány, Nászutak, Füredi Anna-bál), de az igazi ismertséget a Talpuk alatt fütyül a szél (1976) és a Rosszemberek (1978) hozta meg számára. Ugyanis nemes egyszerűséggel feltalálta nekünk az easternt, mint műfajt. Mire felocsúdtunk, ott állt előttünk a magyar Sergio Leone, teljes arzenáljával. Djoko bácsi nem viccelt. Alighanem sokan benne is maradtak volna a „régiben”, ha már ilyen szépen sikerült, de Szomjas szinte azonnal váltott.1981-ben elkészítette a Kopaszkutyát, amit a zenei szcénából többen kapásból félreértettek, de ettől még rendben volt. Szomjas szövegei ekkor kezdtek átmenni a közbeszédbe, ami viszont félreérthetetlen jele volt annak, hogy valamit már megint rendesen elkapott. Le kell menni kutyába. És megjelent „apánk”, Allen Ginsberg. Nyolcvanegyben, egy magyar filmben. Értjük, ugye. Most jön egy ilyen „hogyan nem találkoztam Bartók Bélával” kezdetű kanyar, de nem baj. Ginsberggel való találkozásomat is a Gyurinak köszönhetem. Eörsi Pistával hármasban csavarogtunk a Belvárosban. Tizenkilenc évesen láthattam azt a fickót, aki miatt könyvet loptam. Az Üvöltést. Barna fedlap, Modern Könyvtár. Láttam nemzedékem legjobb elméit az őrület romjaiban. A Könnyű testi sértés következett a „szocio vonal” jegyében, majd a Falfúró. „Itt egy lyuk, sajnáljuk.” A Falfúró számomra remekmű volt, esszencia. Egyszerre vígjáték és a szomorú valóság, szerzői -és közönségfilm, a Szomjas-féle besorolhatatlanság gyönyörű példája és példánya. Ha egyetlen dolgot, látványt, szimbólumot kellene mondanom a „létező szocializmusról”, az Andorai Péter lenne, Újpesti Dózsás mackó szettben. Abban minden benne volt. Rengetegszer megnéztem, aztán később a létező kapitalizmusban is. Semmit sem kopott. Korszakos és kortalan. Szomjas filmjei egyébként is remekül tűrik és bírják az újranézést. Úgy vagyok vele, mint Godard-al. Huszadjára is találok benne valami rácsodálkoznivalót. Akár a Roncsfilmben. Az ezerszer áldott nyolcadik kerületben, ami már nincs („tudd meg, hogy nincs, lebontották”), ahol már nem lehet ugyanúgy végigsétálni a fényképész suli és a koporsókészítő mellett egészen a Gólyáig, ahol egészen elbűvölő volt az úri közönség összetétele. A Nap utcai fiúkat is szerettem. Az az én ötvenhatos filmem. Süt belőle, hogy aki rendezte, tizenhat évesen látta azokat a srácokat.

*

Olvasom a búcsúkat. Hobo azt írja többek között, hogy „végtelenül kedves személye örökké hiányozni fog nekem.” Ez a végtelenül kedves személy nagyon pontos. A Gyuri baromi okos ember volt, művelt, sokszínű, elképesztően tehetséges, nagy időknek nem csupán tanúja, de aktív formálója, de mindezen terheket angyali derűvel viselte. Ugyanakkor rendkívül udvarias volt és figyelmes. Minimum két ember helyett élt. Két ritka ember helyett. A ritka embert Bikácsy Gergelytől kölcsönzöm, az ő búcsúzásából. Alakul a Gyuri portréja, amit remélem mindenre kiterjedően hamarosan megír valaki. Ami egyben korrajz is lehetne. Mert Szomjas áteresztette magán a korszak kultúrájának és művészetének megannyi fontos rezdülését. Táncház, rock and roll, az épített és a teremtett környezet megóvása, sorolhatnánk. És magától értetődően lett központi figura. Társas ember és társas művész. Bikácsy Gergely írja: „Szomjas a filmnovellától kezdve a felvétel percéig magától értetődően kollektív alkotásnak fogta fel minden filmjét, sőt minden jelenetét. Jól megalapozta a történetet, de bármikor rögtönözhetett forgatáskor.” Akár az életében. Egyik állandó munkatársa, Fekete Ibolya így emlékezik: „...márpedig, ha valamivel ki lehetett hozni a sodrából, az a kánon volt. Mindig szétrúgta a konvenciót, habár sose annyira, hogy az „magas művészetnek” számítson. A történetet sose rúgta szét, mert fontos volt, hogy az emberek nézzék, szeressék, ne maradjanak magukra. Ma már lehetetlen elmagyarázni, hogy a titkot, amitől egy film az lesz, ami, nem lehet beleirkálni a forgatókönyvbe. Céltudatos, erőteljes, eredeti, közérthető filmeket csinált. Életszeretet volt bennük. A közönség hálás volt értük.”

Nos, így ment ez. Mi meg most eléggé magunkra maradtunk, Gyuri.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 14-16. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14938