KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/június
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Mari Törőcsik Mari (1935–2021)
• Báron György: Legendák filmszociográfusa Szomjas György (1940-2021)
• Hegyi Zoltán: Mindenütt otthon Szomjas György
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése 1. rész
• Pentelényi László: „Papi” Lénárt István (1921-2021)
NŐK ÉS MODERNITÁS
• Pazár Sarolta: Nők állóháborúja Mai Zetterling (1925-1994)
• Vincze Teréz: Amikor a tudós rendez Susan Sontag: Duet for Cannibals
• Darida Veronika: Csendes összeomlás Chantal Akerman: Jeanne Dielman
• Alföldi Nóra: Az irónia kora Elaine May
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Kikémlelt gondoskodás Maite Alberdi
HÁBORÚK, VÉRMEZŐK
• Varró Attila: Életképek a halál szélén Shigeru Mizuki: Előre a dicső halálba!
• Benke Attila: Meghalni a fehérek Amerikájáért Spike Lee háborúi
• Zalán Márk: Az ártatlanság elvesztése Film és történelem: Gallipoli
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A Zuniverzum tágul? Friss Hús 9.0
• Gerencsér Péter: Disszidensek chartája Cseh Filmkarnevál 2021
• Buglya Zsófia: Hazatalálás Kortárs Heimatfilmek
KÖNYV
• Kovács Kata: Popcornmentes övezet Az ismeretlen Uránia
FILM / REGÉNY
• Fekete Tamás: Az üresség irtózata Jim Thompson: 1280 fő
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Félisteni színjáték Steven S. DeKnight: Jupiter hagyatéka
KRITIKA
• Teszár Dávid: Gyökeret ereszteni Minari – A családom története
MOZI
• Vincze Teréz: A világ dicsősége
• Baski Sándor: Gyilkos szerepben
• Kovács Patrik: A hívatlan
• Varró Attila: Gonosz csoda
• Fekete Tamás: Valaki a túloldalon
• Benke Attila: Mortal Kombat
• Varga Zoltán: Tom és Jerry
• Lovas Anna: Boss Level – Játszd újra
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Belégzés, kilégzés
• Vajda Judit: Másik életem
• Huber Zoltán: Potyautas
• Jordi Leila: Érted mindent
• Lichter Péter: Mennyei napok
• Déri Zsolt: Vakító fény
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Jack Kirby királysága

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Gyilkos szerepben

Baski Sándor


Quick – svéd, 2019. Rendezte: Mikael Håfström. Írta: Erlend Loe. Kép: Ragna Jorming. Zene: Karl és Par Frid. Szereplők: David Dencik (Quick), Jonas Karlsson (Hannes), Alba August (Jenny), Magnus Roosmann (Christer). Gyártó: Brain Academy / Nordisk Film. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 122 perc.

 

Mikael Håfström filmjét a svéd és a külföldi közönség valószínűleg egész más prizmán keresztül nézi. A svéd nézők többsége feltehetően ismeri Thomas Quick, azaz Sture Bergwall történetét, akit fegyveres rablásért ítéltek el a 90-es évek elején, és később 33 gyilkosságot vallott be. Számukra a „bűnös-e vagy sem?” kérdése nem kérdés, helyette a pszichológiai motivációkra és a nyomozati munka részleteire kíváncsiak. A beavatatlanok viszont elsősorban krimiként nézhetik a filmet, és ha műfaji szempontból akadnak is hiányosságai, meglehetős alapossággal dokumentálja a svéd kriminalisztika talán leghíresebb esetét.

Håfström ugyanakkor nem elégszik meg a valós események rögzítésével, keretezni is próbálja azokat, illetve nemcsak Bergwall, de a botrányt felgöngyölítő oknyomozó újságíró, Hannes Råstam portréját is megrajzolja. A különféle nézőpontok és narratívák közti egyensúlyozás azonban mintha meghaladná a rendező, illetve az író, Erlend Loe képességeit. Az egyik sorvezető David Fincher Mindhunter című sorozata lehetett, amelyben szintúgy sorozatgyilkosokkal készült interjúkra fűzik fel a cselekményt, miközben a nyomozók magánéleti és szakmai krízisei is nagy szerepet kapnak. Håfströmből azonban hiányzik Fincher stílusérzéke és vizuális eleganciája, sokkal harsányabb és nyersebb eszközökkel él. A fókusz nála Bergwall helyett inkább Råstamra került, ami annyiban indokolt, hogy nélküle a botrány ki sem pattant volna, ráadásul ő maga is tragikus figura (még a nyomozás közben rákkal diagnosztizálták, és 2012-ben elhunyt), a bő kétórás játékidőt azonban az ő története egyáltalán nem indokolja. A Gyilkos szerepben aránytévesztéseit némileg ellensúlyozza a kiváló casting. Jonas Karlsson is remek a megszállott újságíró szerepében, David Dencik viszont igazi mesterkurzust mutat be Thomas Quickként – ha más nem is, az ő játéka a legjobb Fincher-thrillereket idézi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14956