KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/június
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Gelencsér Gábor: Mari Törőcsik Mari (1935–2021)
• Báron György: Legendák filmszociográfusa Szomjas György (1940-2021)
• Hegyi Zoltán: Mindenütt otthon Szomjas György
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése 1. rész
• Pentelényi László: „Papi” Lénárt István (1921-2021)
NŐK ÉS MODERNITÁS
• Pazár Sarolta: Nők állóháborúja Mai Zetterling (1925-1994)
• Vincze Teréz: Amikor a tudós rendez Susan Sontag: Duet for Cannibals
• Darida Veronika: Csendes összeomlás Chantal Akerman: Jeanne Dielman
• Alföldi Nóra: Az irónia kora Elaine May
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Kikémlelt gondoskodás Maite Alberdi
HÁBORÚK, VÉRMEZŐK
• Varró Attila: Életképek a halál szélén Shigeru Mizuki: Előre a dicső halálba!
• Benke Attila: Meghalni a fehérek Amerikájáért Spike Lee háborúi
• Zalán Márk: Az ártatlanság elvesztése Film és történelem: Gallipoli
FESZTIVÁL
• Schreiber András: A Zuniverzum tágul? Friss Hús 9.0
• Gerencsér Péter: Disszidensek chartája Cseh Filmkarnevál 2021
• Buglya Zsófia: Hazatalálás Kortárs Heimatfilmek
KÖNYV
• Kovács Kata: Popcornmentes övezet Az ismeretlen Uránia
FILM / REGÉNY
• Fekete Tamás: Az üresség irtózata Jim Thompson: 1280 fő
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Félisteni színjáték Steven S. DeKnight: Jupiter hagyatéka
KRITIKA
• Teszár Dávid: Gyökeret ereszteni Minari – A családom története
MOZI
• Vincze Teréz: A világ dicsősége
• Baski Sándor: Gyilkos szerepben
• Kovács Patrik: A hívatlan
• Varró Attila: Gonosz csoda
• Fekete Tamás: Valaki a túloldalon
• Benke Attila: Mortal Kombat
• Varga Zoltán: Tom és Jerry
• Lovas Anna: Boss Level – Játszd újra
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Belégzés, kilégzés
• Vajda Judit: Másik életem
• Huber Zoltán: Potyautas
• Jordi Leila: Érted mindent
• Lichter Péter: Mennyei napok
• Déri Zsolt: Vakító fény
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Jack Kirby királysága

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Érted mindent

Jordi Leila


Ride or Die – japán, 2021. Rendezte: Ryuchi Hiroki. Írta: Ching Nakamura művéből Nami Yoshikawa. Kép: Tadashi Kuwabara. Zene: Koki Moriyama. Szereplők: Kiko Mizuhara (Rei), Honami Sato (Nanae), Shinya Niiro (Kotaro), Shunsuke Tanaka (Masato). Gyártó: Kódansha / Shogakukan. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 142 perc.

 

A 80-as évek eleje óta mintegy 80 filmet rendező Ryuichi Hiroki legújabb alkotásában Ching Nakamura híres leszbikus mangáját (Gunjō) adaptálta. Az Érted mindent egyszerre pszichológiai thriller, road movie és szerelmes film. Két 29 éves nő életének alakulását követi végig, akik még a középiskolai éveik során kerültek közel egymáshoz – a film cselekménye a gimnáziumi évek után tíz évvel játszódik, a háttértörténet több flashback során bontakozik ki ki. A két lány kevés dologban hasonlít egymásra. Rei (akit a Norvég erdőből ismert Kiko Mizuhara alakít) gazdag családból származik, és fiatal kora óta vállalja rendhagyó szexuális orientációját. Nanae, a szegény családból származó, de kiválóan sportoló lány eleinte csak sajnálatból barátkozik leszbikus iskolatársával, aki láthatóan fülig szerelmes belé. A privilegizált helyzetben lévő Rei áldozatkészen, szó nélkül siet szerelme segítségére, ezzel ellentétben, Nanae tagad, folyton dühös Rei-re a kiváltságos helyzete miatt, saját magára pedig csupán a körülmények áldozataként tekint.

Az Érted mindent felülírja a bosszúszomjas, őrült leszbikus nő gyakran használt kliséjét, cserébe egy lassan kibontakozó, az érzelmi változásokat részletesen ábrázoló történetet kapunk, amelynek egyetlen hibája, hogy néhol túl gyakran követik egymást az idilli szerelmes számok, melyek így kissé klisészerűen hatnak. Miután Rei segít Nanae-nek megszabadulnia az őt bántalmazó férjétől, a két nő reménytelen menekülésbe kezd. A road movie kiváló műfaji választásnak bizonyul, mivel a kalandos út végére tisztázódni látszanak az évek óta felgyülemlett és elfojtott érzelmek. A filmbeli két nyílt szexjelenet – amelyek szöges ellentétei egymásnak – pontosan bemutatja ennek az utazásnak az ívét: míg az egyikben Rei hidegvérrel végez a férjjel, addig a másikban rendkívül érzelemteli módon jut el a beteljesedésig.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/06 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14951