Nagymenők és lúzerekKortárs gengszterfilm: az elveszett férfiasságA vágóhíd feléSzabó Ádám
A kortárs bűnfilmekben a
rosszfiúk imágója egyre gyakrabban dől romba: a kemény vezéregyéniségek
áldozatokká válnak.
„A legtöbb gondolat emlék. És az emlékezet csal. A járása… ahogy
cigizett… nevetett. A holtak halottak. Elment. Mi tanúsítja, hogy itt volt? Nem
sok.”
(Az űzött vad)
Fran Mason 2002-es könyvében, az American Gangster Cinema: From Little Caesar
to Pulp Fictonben (Amerikai
gengszterfilmek: A Kis Cézártól a Ponyvaregényig) rendkívül fontos kulcsszót ír le,
jelesül a „flaneur” kifejezést. Noha a fogalmat többek között Walter Benjamin
is behozta már a köztudatba, a mindenkori gengsztermozikban végbemenő egyik
létfontosságú fordulat értelmezéséhez remek sorvezetőnek bizonyul. Míg a
programadó amerikai bűnöző-sztorik, vagyis az 1930-as évek termése a Kis Cézártól (1930) A közellenségen (1931) át a Howard Hawks által jegyzett A sebhelyesarcúig (1932) gőgös, önimádó,
a határokat feszegető és a közegüket jószerivel bekebelező antihősök
felemelkedését, majd bukását énekelték meg, addig a kortárs európai szcénában
időről időre visszatér az önmarcangoló, introvertált bűnöző figurája.
Pontosan ebben a
különbségben rejtezik, mit jelent flaneurként érvényesülni és mit passzív,
csupán látszólag erős bűnözőként őrlődni. Mason interpretációja szerint a korai
idők antihősei területfoglalók: az utcák királyai, a hatalom agresszív
birtokosai, kíméletlen törtetők. Jóllehet, az ide tartozó mintagengszterek
végül jelképesen a világ tetejéről buknak alá, sokáig nagyon is határozott,
tettre kész karakterekként jelennek meg, akik valóban pénzre, fegyverekre,
nőkre és hatalomra tesznek szert, azaz közegük, mi több, saját identitásuk urai
– még pontosabban, a bűnbe eredményesen pénzt fektető kapitalisták. Velük
szemben a kétezres évek alvilági figurái tekintélyüktől fosztott kisbűnözők. Az űzött vad (2003), a Pusher 2. – Vér tapad a kezemhez (2004),
ennek folytatása, a Pusher 3. – A halál
angyala (2005), illetve a Bikanyak
(2011) protagonistáit elsősorban személyiségük darabokra hullása, férfiasságuk
pusztulása határozza meg. Anti-flaneurök: az önmagukba forduló gengszterek
képtelenek uralni az „aljas utcák” extrém és veszélyes szituációit, az
erőszakos alvilág bulldózerként hajt végig rajtuk. Őket már belső kalandok felé
vezérlik a hajlamaik a külső kihívások (hadakozás a rivális bandákkal, a
territóriumok elfoglalása) helyett, és ezek a belső tulajdonságok gyakran pervertált
formát öltenek, a lelki minőségek egyenesen problémaként, kínokként, vagyis a
hagyományos gengsztertempót kizáró tényezőkként jelentkeznek. Itt nem a
külvilág irányítása, hanem éppen fordítva, a belvilág kontrollálhatatlansága
válik hangsúlyossá. Míg a ‘30-as évek filmjei a kaland-sémát hasznosítják (a
bűnügyi történeteken kívül a háborús tematikájú darabok, valamint a westernek is ide illenek), addig a XXI. század gengszterfilmjei voltaképpen neo noirok
vagy ha tetszik, pszichológiai drámák. Neo noirok, hiszen jóval a nagyjából
kanonizált fekete film-periódus (1941-1958, A
máltai sólyom és A gonosz érintése
határolta időszak) után készültek, ám sokkal fontosabb kitétel, hogy ezekben a
filmekben a hősök rendre elbuknak, sosem képesek irányítani a tetteiket és
sorsukat, mi több, kezdettől fogva gyengekezűek, a győzelem illúziója sem merül
fel. Pszichológiai drámák, amennyiben a történetek hangsúlyosan a belső
vívódásokra, az eredménytelen önmarcangolásra, végül pedig a totális
összeomlásra koncentrálnak. Ráadásul azt is fontos megjegyezni, hogy A sebhelyesarcú vagy a Kis Cézár struktúrájával ellentétben a
fenti bűndrámák inkább olyan filmekkel rokoníthatók, mint a Fehér izzás (1949), amely már valóban a
noirok közé tartozik, identitásában bizonytalan férfihőst mozgat, és főalakjának,
Cody Jarrettnek anyakomplexusa révén pszichoszexuális kérdéseket is feszeget –
mint arra Paul Schrader 1971-es tanulmánya, a Notes on Film Noir is rávilágít.
*
Két irányvonal
figyelhető meg Az űzött vad, a Pusher 2-3. és a Bikanyak négyesében, ám ezek az irányok ki is egészítik egymást.
Egyfelől a bűnözők falkavezér volta kérdőjeleződik meg, vagyis tekintélyükön
esik csorba, az identitásuk törik szét, másfelől fizikailag is
veszélyeztetettek, szó szerint a bőrüket viszik vásárra, olyannyira, hogy az
említett darabokban a főszereplők lelki meghasonlottságával a testi
megsemmisülés is párban jár. Mintha a kurrens testelméletek műfajfilmes
reprezentációit néznénk: a gengszter önmaga torzképével, bestiálisan
meggyalázott testével szembesülve, lelkileg is széthull, nem képes többé a
gengszterkódex rögzült szabályai szerint cselekvő nagymenőként gondolni magára.
Az űzött vad bosszúdrámájában szexuális megalázás áldozata lesz a
testvéröcs, a revansot vevő báty pedig önértékelési problémákkal kénytelen
szembenézni. A Pusher 2. Tonyja
nemcsak a kegyetlen apai gengszterörökségnek megfelelni képtelen vesztes, de a
nők jelenlétében is bénult senki, a Pusher
3. Milója narkotikumokkal kereskedő „üzletemberként” (azaz a
gengszterizmusba eredményesen tőkét invesztáló pénzcézárként), családapaként és
gyilkosként is kudarcra van ítélve, a Bikanyak
izomembere pedig házába zárkózó, nemiségétől megfosztott érzelmi kripliként
írható le, aki injekcióstűket szúr magába, doppingol, ám kigyúrt teste nem több
látszatnál. Ezen figurák ugyanis nem a riválisaikkal küzdenek, hanem önmaguk
ellenségei. A felmerülő problémákra sosem reagálnak megfelelően,
cselekedeteikkel saját énképüket és hatalmukat rombolják. A Bikanyak Jackyje, a Pusher 3. antihérosza a modernista csömörfilmek (különösképpen a
beszédes című Dillinger halott – ahol
is az alvilági lázadás, a pisztolyt ragadó gengszter legendája válik semmissé)
passzív-kiábrándult hőseinek leszármazottjai. (De A hetedik kontinens önpusztító polgárai is eszünkbe juthatnak.)
Hiába gondolnánk róluk, hogy pozíciójuk vagy akár a vagyonuk miatt élvezhetnék
a hatalmat, éppen ők, a gengsztervilág látszólagos urai veszítik a legtöbbet,
képtelenek korlátlan jólétben élni. Nem is véletlen, hogy a kortárs bűnfilmek
alkotói sokszor testi-vegetatív funkciókkal ábrázolják főalakjaik
esélytelenségét. Michael R. Roskam, a belga Bikanyak
direktora meztelenül járkáló, bikák között gumicsizmában ténfergő, testépítő és
önmagát döfködő ember-állatként mutatja be Jacky-t. Az Öld meg Cartert! afféle társdarabját elkészítő brit Mike Hodges
anális behatolás elszenvedőjeként, önkéntelenül ejakuláló, és emiatti
szégyenében összeomló, majd öngyilkosságot elkövető kisemberként definiálja Az űzött
vad Davey-jét (akit külön pikantériaként a Tudorok-sorozat VIII. Henrikje, a szexszimbólumként elhíresült
Jonathan Rhys Meyers kelt életre), a Dániában készült Pusher 2. Tonnyjára zsarnoki apja mellett akarnok, mocskos szájú,
drogfüggő barátnője is veszélyt jelent (mintha egy vagina dentata kasztrálná),
de még prostik jelenlétében is impotens, a Pusher
3. drogbárója pedig egy undorítóan elhízott, tehetetlen „loser gangster”
(ezt a terminológiát szintén Fran Mason használja az igazi hatalmat nem
birtokló bűnözőkre, mint a Sivár vidék
Kitje vagy saját példaként az Egy kínai
bukméker meggyilkolása Cosmo Vitellije). Az utóbbi film főbűnözője először
remegő kézzel nyúl a kábítószeres cigaretta után, aztán méltóságát nélkülözve,
káromkodva szippantja fel a port, majd pucérra vetkőzteti, és kibelezi az őt
alázó opponenseket – teljesen hiába. A filmek végig azt sulykolják, hogy immár
nem kizárólag gengszterként vagy morálisan buknak el a szereplők, hanem
problémamegoldó képességükkel, identitásukkal együtt az erőskezűséget
feltételező maszkulinitásuk is tűzbe vész.
Mi több, a cselekmény
során legtöbbször olyan érzések kerülnek előtérbe, mint a bosszú, valamint
annak hiábavalósága, a megalázottság vagy éppen a fájdalom. „Nem félek.
Gyászolok. Egy elpocsékolt életet.” – állítja Will, Az űzött vad elején meghalt Davey bátyja. Mintha a balsors
megduplázódna, mintha Will ismételné öccse személyiségét és végzetét, ahogy az
öcs szexuális kizsákmányoltsága miatt dobta el az életét, Will, ha nem is
készül a halálra, de szintén passzív, tépelődő alak, aki úgy gondolja, őt nem
szeretheti senki. Ilyenformán nem meglepő, ha ebben a filmben nem találni
leszámolásjelenetet, inkább a gyász feldolgozására kerül hangsúly. Ugyanilyen
lényeges a film lassú tempója, csaknem klausztrofób atmoszférája, esőáztatta
szürkesége, zárt terei, vagyis egy olyan szűk mikromiliő, amely a nagystílű
gengszterkarakterekkel tökéletes kontrasztban áll.
A klausztrofóbiára a
képalkotás módja is ráerősít. Az űzött
vadban Davey szűk képkivágásokon megörökített gyötrődése után a jéghideg
fürdővízben ázva, sokkos állapotba kerülve vágja át a torkát, a Pusher 3. Milójáról rengeteg premier
plán/ beszélő fejes snitt készül, a Bikanyak
főszereplőjének életében pedig alig akad más a fürdőszobájánál és a
konyhájánál, tisztálkodik, eszik, iszik. Köszönő viszonyban sincsenek a régi
gengszterideállal, erőtlen, passzív, halálra szánt figurák. Újabb közös jegy,
hogy ezek a rosszfiúk nem másokat tesznek el láb alól (vagy ha így is járnak
el, rövidesen ők válnak egy induló bosszúkörforgás prédáivá, mint a Pusher 3. vagy Az űzött vad szereplői),
hanem éppen felettük gyakorolnak irányítást: férfi mivoltuk dől romba, potens
bűnöző-imágójuk sérül, egyszersmind megszégyenülnek. Mintha a feudális Japán
rituálisan eltiport szamurájait figyelnénk, természetesen jóval perverzebb és
nyíltan deszexualizáló változatban. Az új korszak roninjai nem kiebrudalt,
gazdátlan, többször szegénysorba kényszerülő, majd akár gyilkosságra is
vetemedő számkivetettként végzik, a kortárs bűnfilmekben a levágott varkocsokat
a zsigerelés, a nemi szervek szétzúzása helyettesíti. Testi meggyalázásukat
természetesen lelki sokként élik meg. Az
űzött vad főgonosza azért erőszakolja meg Davey-t, hogy így leplezze le a
fiú hamis főnök- és bulikirály pózait. A Bikanyak
Jackyje még gyerekkorában beleszeret egy tündéri kislányba, ám a lány bátyja
olyan brutálisan támad rá, hogy felnőttként is csak leskelődni tud a szép Lucia
után, párkapcsolatban sosem élhet vele, és ezzel újfent a pénzre, nőkre is
lecsapó Erős Bűnöző kulturális képe lesz oda. A Pusher 3. audiokommentárjában mind Nicolas Winding Refn rendező,
mind Jonathan Romney filmkritikus egyetértenek abban, hogy a láncon
fellógatott, disznóként kibelezett balkáni zsivány képe (amely szembeötlően
reflektál Refn egyik kedvenc filmjére, a szexuális birtoklásról is szóló Test Frankensteinnek-re) egyenlő a
gátlástalan testi megalázással, a legdurvább szexjelenettel. A jelenetet
undorral bámuló, majd heroinos cigarettára gyújtó, elhízott Milo arca pedig
alighanem a teljes lelki összeomlás, a nagybetűs Csömör metaforája.
A maszkulin
szorongásfilmek ráadásul olyan egzisztencialista bűndrámák továbbvitelei is,
mint Melville A szamurája vagy a John
Boorman rendezte Point Blank,
tekintve, hogy alapvető létkérdéseket tesznek fel arról, miképpen
érvényesülhetnek a bűnözők egy immár őket is fenyegető végletesen erőszakos
világban, kik árulhatják el őket, kiben bízhatnak, meddig bírják idegekkel a
rájuk váró próbatételeket, az életösztönök erősebbek-e, vagy a halál ragadja el
mindegyiküket? Önemésztés, emóciók hiánya, kommunikációs zavar. Ginette
Vincendeau ezekkel a szavakkal írja le a válságba jutott bűnözőket Autisztikus férfiasság Melville bűnügyi
filmjeiben című esszéjében. Noha a szerzőnő ‘60-as évekbeli művekről
értekezik, meglátásai napjaikban is érvényesek. A mai gengszterdrámák ugyanis
láthatóan a negatív végkifejletre voksolnak: deheroizáló történeteik az értékeiktől fosztott antihősökre
fókuszálva azt a pillanatot készítik elő, amikor a nagy Semmi érkezik el, és a
vesztes gengszterek védtelenül sodródnak a mészárszék felé, mint holmi vágóhídi
barmok. A naturalista közelítésmódú noirokban nincs jól kiépült bűnbirodalom,
sem valódi értelemben vett buja femme fatale, sem láncdohányos, ballonkabátos
privátdetektív. Csak az európai modernizmust idéző tanácstalanság marad meg, az
egykor legendás gengszterek a kortárs gengszterfilmekben frusztrált
átlagemberré válnak. Egyetlen perc számít: amikor az antihősök számvetést
tartanak, és önmagukat definiálva saját, lelki tükrükbe néznek – hogy aztán
rádöbbenjenek, identitásukat a tükörrel együtt porrá zúzták, nagykalapáccsal.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 558 átlag: 5.72 |
|
|