KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A nyomorultak

Molnár Viktória

Les misérables – amerikai, 2012. Rendezte: Tom Hooper. Írta: William Nicholson. Kép: Danny Cohen. Zene: Claude-Michel Schönberg. Szereplők: Hugh Jackman (Valjean), Russell Crowe (Javert), Anne Hathaway (Fantine), Amanda Seyfried (Cosette), Eddie Redmayne (Marius). Gyártó: Working Title Films. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 157 perc.

„Ebből a könyvből csodálatos musicalt lehetne csinálni” – jelentette ki annak idején Hitchcock A nyomorultak kapcsán. Talán ez a mondat indította el a Schönberg-Boublil párost, hogy – nem sokkal a Mester halála előtt – megírják a musicalverziót, amit 1980-ban mutattak be Párizsban. A filmváltozatról már 1988-ban megindultak a tárgyalások, majd több évtized és rendezőjelölt után végül Tom Hooper állhatott ki a barikádokra, hogy A király beszéde után újabb Oscar-díjakért induljon harcba.

Az ugyan nem meglepő, hogy a vállalkozás sztárgárdáját inkább népszerűség, mintsem énektudás alapján toborozták össze, az viszont annál inkább, hogy rendhagyó és merész módon a dalokat élőben vették fel. Az élő előadás kétségtelen erénye, hogy semmivel össze nem hasonlítható, valós élményt ad a nézőnek, a színésznek pedig sokkal nagyobb szabadságot, hogy érzéseit plasztikusabban adja át. Ugyanakkor komolyabb szakmai kihívást jelent, hiszen nem könnyű hitelesen játszani, miközben az előadó kénytelen kipréselni magából egy-egy sorzáró magas hangot. Hugh Jackman tisztességgel megállja a helyét, Anne Hathaway előadásától könnybe lábad a szem (Russell Crowe produkcióitól is, bár helyenként inkább fájdalmunkban) – a mezőny egyetlen musicalszínésze, az Éponine-t alakító Samantha Barks mégis magasan kiragyog a gárdából. A film látványvilága pazar, gyönyörűen stilizált felvételeken elevenedik meg az 1800-as évek Franciaországa: Saudek képeinek fülledt, sőt rothadt erotikája gyöngyözik a Montreuil-sur-Mer-i kurvák dekoltázsaiban, elbűvölőek a Cosette-et körülvevő gyengéd pasztellszínek és lenyűgöznek a monumentális totálképek. A legnagyobb vizuális bravúrnak mégis épp az eszközszegénység bizonyul, amit Hooper a szívszorító melódiákhoz társít: az élő produkciók egyetlen hosszan kitartott közelképben, arcokra fókuszálva jelenítik meg a belső vívódásokat, amelyek minden mozgalmas tömegjelenetnél többet mondanak el a Hugo-hősök emberfeletti küzdelmeiről.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11319