KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Római vakáció

Vincze Árpád

Roman Holiday – amerikai, 1953. Rendezte: William Wyler. Szereplők: Gregory Peck, Audrey Hepburn, Eddie Albert. Forgalmazó: Select Video. 118 perc.

„Láttál te már két lábon járó álmot? Én most igen.” Charles Huguenot van der Linden holland dokumentumfilmes 1948-ban, miután próbafelvételt készített Audrey Hepburnnel a Hollandia hét leckében című útifilmjének egyik mellékszerepéhez, e szavakkal adott hangot lelkesedésének. Öt évvel később, a Római vakációval Hepburn a mozi ragyogó csillaga lett: a szakma díjakkal, a közönség rajongással halmozta el, és a mai napig egymást licitálják fölül a szépségét, kisugárzását és egyedi eleganciáját érzékeltetni hivatott jelzős szerkezetek.

A film előkészületei során szinte az egész stáb lecserélődött. Frank Capra visszalépett a rendezéstől, mert a sztorit a feketelistára tett Dalton Trumbo jegyezte (aki az őt megillető Oscart csak posztumusz kapta meg); Cary Grant Gregory Pecket ajánlotta maga helyett, és sem Jean Simmons, sem Elizabeth Taylor nem ért rá – így lett Audrey Hepburné Ann hercegnő szerepe.

A három Oscarral elismert film sikerének és időtállóságának titka persze nem a kacifántos előzményekben, sokkal inkább az egyszerűnek tűnő, de furfangos forgatókönyvben és a klasszikus Hollywood számos erényét felmutató, sőt azokat néhol (a jellemek és a motivációk ábrázolásával vagy a kötelező happy end elhagyásával) meghaladó rendezésben keresendő. Wyler maga mögött hagyta a stúdiót, és be- illetve kiköltözött a neorealisták „díszletei” közé (a valódi, élő nagyvárosba), és itt hozta létre sajátos elegyét huncutságnak és szomorúságnak, romantikának és realitásnak – sőt: könnyed mesélésnek és „mellékesen” odavetett önreflexiónak. A Római vakáció a felszínen a kötelezettségei elől megszökő hercegnő és a sztorit remélő újságíró kapcsolatáról szól, de a mélyben a filmkészítésre reflektál. Így a legkevésbé sem a véletlen műve, ha Ann hercegnő alakjában a minőségi változást, a szabadságot és az új távlatokat nyitó múzsát (a „két lábon járó álmot”), Bradley újságíró és fényképésze személyében pedig a minőségi váltásra, a szabadságra és az új távlatokra áhítozó rendező–operatőr-párost véljük felfedezni.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11330