KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

PAPÍRMOZI

Bayer Antal

Közel húsz éve két fiatal grafikus a fejébe vette, hogy képregényrajzolásból akar megélni. Hamarosan találtak maguknak egy hasonlóan gondolkodó írót, és már létre is jött a Három Madár Műhely. A többi már történelem, szokták mondani – és sajnos, tényleg az, hiszen kevesen emlékeznek rájuk.

Pedig aki 1993 és 2000 között szinte bármilyen hazai újságot a kezébe vett, komoly eséllyel belefuthatott Dudás Győző, Zách Attila és Hauck Ferenc valamelyik munkájába. Az alkotócsapat ugyanis szabályos ostrom alá vette a szerkesztőségeket, és az esetek nagy többségében sikerrel is járt, a Fülestől a Blikkig, a Cash Flow-tól a Kreténig számos helyen megfordultak, volt év, amikor húsz különböző helyen jelentek meg a képregényeik.

Ám a csoda nem tartott sokáig, illetve csoda, hogy legalább addig tartott. A ’90-es évek elején rengeteg sajtótermék indult nagy elánnal, majd hamar szembesült a piaci realitásokkal, és megszűnt, de legalábbis ráébredt, hogy az ő szegmensében nem feltétlenül képregényekkel tudja feltornázni az olvasók számát.

A Madarak valóságos flúgos futamként élték meg ezeket az éveket, megállás nélkül rajzoltak. Amikor aztán magánéleti okokból muszáj volt bedobni a törülközőt, és rendszeres pénzforrást jelentő munka után látni, szinte ők maguk is elfelejtették a képregényeiket – ami nem kis mértékben nehezítette meg a válogatáskötet forrásainak a felderítését.

Bármennyire is különleges a Műhely esete, valamennyire jellemző is a magyar képregény klasszikus korszaka utáni évekre, amennyiben az érintett lapok szerkesztőségei nem igazán tudtak mit kezdeni azzal, hogy képregény, csak gondolták, azt szokták szeretni az emberek, hát próbáljuk meg. Ez egyrészt kedvezett az abszurd humort művelő csapatnak, hisz szabad kezet kaptak, ugyanakkor szakmai irányítást, visszajelzést nemigen – legfeljebb azt, hogy na, akkor ennyi volt, fiúk, a következő számban már nem lesztek benne. Arra is volt példa, hogy folytatásos képregényt kellett félbehagyni: a válogatás leghosszabb története, a Boldogságban bitangul burjánzó balhé ennek köszönhetően csak most jelenik meg teljes terjedelmében, de több más kiadatlan művet is először olvashatunk.

Három Madár Műhely: A cortex cerebri affér. Fekete-fehér, puhafedeles, 80 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

 

Pályamű


A klasszikus magyar képregény mesterei – Zórád, Korcsmáros, Sebők, Dargay – mellett hajlamosak vagyunk megfeledkezni néhány nem kevésbé kitűnő kortársukról. Itt van például Endrődi István. Igaz, persze, hogy az ő rajzai még ma is sokaknak ismerősek, de leginkább karikaturistaként könyvelik el, ami kétségtelenül helytálló, ugyanakkor az általa készített képregények sora is betöltene több oldalt egy lexikonban. Ráadásul azon kevesek közé tartozott, akik több stílusban is képesek volt nagyot alkotni. A Kiss Ferenc gondozásában most elkészült válogatáskötet a Ludas Matyibeli humoros történetek mellett bemutat néhány „realista” sztorit is (
Rákok a szigeten, Az oroszlán ugrani készül), amelyek annak idején a Pajtásban és a Tábortűzben jelentek meg.

Endrődi István: Pályázom a halhatatlanságra. Fekete-fehér, keménytáblás, 56 oldal. Kiadó: Linea Comics.

 

Négy testvér


Felbomolhat a Fantasztikus Négyes, új tagokkal bővülhet az Igazság Ligája, de a Lucky Luke életét rendszeresen megkeserítő négy Dalton testvér mindig együtt marad. De mi lenne, ha mégse? A Morris és Goscinny halhatatlan figuráit átvevő írópáros, Pennac és Benacquista vadonatúj, a franciaországi megjelenés után alig pár hónappal már magyarul is olvasható történetének ez a fő témája. Az előző epizódban (Lucky Luke Pinkerton ellen) az írók már bizonyították, hogy a sorozat hagyományaihoz méltóan a karakterteremtésnek tulajdonítják a legnagyobb fontosságot, csak ezúttal nem új szereplőket hívtak életre, hanem a négy Dalton részben már korábban is kialakult egyedi jellemén finomítottak oly módon, hogy mesteri kézzel beleszőtték a testvérek közötti versengés és a legkisebb királyfi népmesei motívumait.

Lucky Luke 17: Magányos lovasok. Színes, puhafedeles, 48 oldal. Kiadó: Pesti Könyv.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11332