Betiltott vágyakLMBTQ-filmek: LengyelországHideg/melegKis Katalin
A melegháború a
hidegháború után is folytatódik. Körkép a homoszexualitás ábrázolásának tovább
élő tabujáról a rendszerváltás utáni kelet-európai filmben.
A hidegháború idején a
homoszexualitás tabuja a központosított kultúrpolitikák hatékony irányítása
alatt többé-kevésbé sértetlen maradt a kelet-európai mozivásznakon, legalábbis
az olvadás évtizedéig. A korszak iránt érdeklődő filmelemzők és a kultúrtörténészek
számára az LMBT és queer kutatás során jobbára tehát csak az a lehetőség
adódott, hogy a szigorúan tiltott témát elfedő lepel felfesléseit vizsgálják. Olyan
filmek kapcsán került sor erre, mint a Fekete
Péter (Milos Forman, 1964), az Intim
megvilágításban (Ivan Passer, 1965), a Hullaégető
(Juraj Herz, 1968), Az Ígéret földje (Andrzej Wajda, 1975),
vagy Zanussi Védőszínekje (1977). Imre
Anikó szerint ez a megközelítés azért is lehet különösen hasznos, mert a
kommunista éra kelet-európai mozijából a (nyugati) film- és kultúrakutatást
megközelítőleg a 2000-es évekig szinte kizárólag az elnyomó politikai rendszer
és az ellenálló intellektuel művész dinamikája érdekelte – elhanyagolván az
elemzés más lehetséges témáit, például a szexualitást, kiváltképp a homofóbia összefonódását
a nacionalizmussal való (lásd Imre Anikó bevezetőjét a 2005-ös East European Cinemas tanulmánykötethez).
A homoszexualitást úgy Keleten, mint Nyugaton, sokan egymásra kenték-kenik, és
a másik vélt alacsonyabbrendűségének bizonyítékaként igyekeztek beállítani;
mely ugyanakkor fertőző a saját, morálisan, etnikailag-fajilag magasabbrendűnek
vélt közösségre nézve, elkorcsosítással fenyegetve a „tiszta nemzetet”, „népet”,
„hazát”. Más szavakkal, a homofóbia a modern nacionalizmusok jóbarátja, segít a
bajban előhúzni a buzi bűnbakot.
Amint azt a kortárs filmkritika kiemelte, a
szexuális és a politikai disszidencia működésében fellelhető párhuzam –
nevezetesen, hogy mindkettő „láthatatlan”, rejtve maradhat, következésképpen
pedig mindkettőt fokozott paranoia és akár a gondolatrendőrségig fokozódó
üldözés övezheti – több filmrendezőt inspirált arra, hogy az elnyomás és az
ellenállás, a hatalom és az egyén viszonyának kérdését a homoszexualitáson
keresztül jelenítse meg; azaz, a szocializmus moziját a homoszexualitás
reprezentációja szempontjából általában metaforikus megközelítés jellemzi (lásd
Kevin Moss 2006-os tanulmányát, a Queer
as Metaphor: Representations of LGBT People in Central and Eastern Europe-ot).
Ez történik például Makk Károly vagy Szabó István a diktatúra fellazulásának
éveiben készült történelmi drámáiban (Egymásra nézve, 1982, Redl ezredes, 1985)) melyekben az azonos
neműek közti testi és romantikus vágy és kapcsolat már nem csupán kétértelmű
motívumok által, metaforikusan jelenik meg. Ideillő lengyel példa Leszek
Wosiewicz 1988-as Kornblumenblau-ja,
melyben egy koncentrációs tábor német kápója és egy náciellenes szerveződésért
letartóztatott lengyel fogoly közötti homoszexuális kapcsolatról szól.
A homoszexualitás
viszonylag nyílt filmes ábrázolására ugyanakkor már a szocializmus fagyosabb
évtizedeiben is akad néhány elszórt példa, mint a Hangyaboly (Fábri Zoltán, 1970), amelyben a Törőcsik Mari alakította
apáca kívülálló-kitaszított tragikus figurájával azonosulhat a néző. Fábriéhoz
hasonlóan Andrzej Wajda életművében is találhatunk egy feledésbe merült
darabot, melyben merész nyíltsággal közelíti meg a homoszexuális vágyakozás (mi
több, kapcsolat) témáját. A Paradicsom
kapujáról (1968) még ma is rendkívül nehéz nemhogy elemzést, de bármiféle
hivatkozást fellelni. (Az angol-jugoszláv koprodukcióban készült film is csupán német szinkronos, angol
feliratos változatban elérhető a youtube-on.) A film meghökkentő, talán sokak
számára érthetetlenségig merész. Jerzy Andrzejewski azonos című 1960-as regényén
alapszik, így Wajda második Andrzejewski-adaptációja, a legendás Hamu és gyémánt (1958) után, melyet a – történetesen
meleg – író 1948-as regényéből forgatott. A
paradicsom kapui (Bramy raju) az
1212-es (történelmileg vitatott) gyermek-keresztesháborút dolgozza fel, melyet
egy karizmatikus és gyönyörű kamaszfiú, Jacques de Cloyes
vezet, akit állítólag Isten jelölt
ki arra, hogy gyűjtse össze a gyermekeket és vezesse őket Jeruzsálem békés
visszahódítására. Fokozatosan tárul fel, ahogyan több gyermek, fiatal elmeséli
a keresztesek csapatához csatlakozó papnak, valójában mi vezérli őket. A Jákob
iránti erotikus-szerelmes vonzódás tartja össze a menetet, amelynek ötlete valójában
egy bizonyos pederaszta Ludovik gróftól ered. A film nem csak a férfiak közti
homoszexualitást (beleértve egy felnőtt férfi és egy kamaszfiú közti viszonyt)
ábrázolja a készítés évéhez mérten szokatlan kendőzetlenséggel (ám homofób
sémák szerint), hanem a keresztény egyház visszaéléseivel és a vakbuzgósággal
kapcsolatban is kényelmetlen kérdéseket tesz fel.
A szocialista időkből a
csehszlovák újhullám alkotásai között is rábukkanhatunk egy-egy nyíltan
homoerotikus képsorra vagy meleg főszereplőre. Jaromil Jires, a költői film jeles
képviselője például a tiltott szexualitás freud-i tárházát kelti életre a
látomásos-álomszerű Valéria és a csodák
hetében (1970). A szoftpornó-motívumokat is bőven tartalmazó, laza
narrációval dolgozó, szürrealista-költői filmben a gyermekből nagylánnyá
serdülő Valéria többek közt nimfákra emlékeztető, egymást fürdető lányokkal
találkozik, később pedig testi-lelki barátnőjévé válik egy fiatal nőnek. Jires
filmje a szürrealizmusnak és a művészeti irányzatot tápláló pszichoanalízisnek
megfelelően, a társadalmi normák által elnyomott (a foucault-i logika szerint: azok
által előhívott) tiltott impulzusokat, szexuális és agresszív vágyakat jelenít
meg, ekként épülhettek be a tabuszegő műbe a homoszexualitás fantáziái is.
Evald Schorm A tékozló fiú-ja sokkal realistább,
javarészt egy pszichiátrián játszódik, ahol a queer főhős végül öngyilkosságot
követ el. Tragikus sorsú meleg szereplőjével az 1966-os dráma illeszkedik abba
az országokon, rezsimeken, és nyugat-kelet határon átívelő hagyományba, melyet
a hidegháború évtizedeiben, illetve a kelet-európai országokban a
rendszerváltások utáni egy-két évtizedben a (viszonylag) realista melegfilm
leginkább követ. Nevezetesen, a homoszexualitást mint társadalmi kontextusba
ágyazott pszichológiai jelenséget (melo)drámaként, tragikusan végződő
narratívában közelítik meg, melyben a homoszexualitás elsősorban a betegség és
a kriminalitás, a felvilágosultabb változatban pedig a társadalmi elnyomás
kontextusában jelenik meg. A leszbikus illetve melegfilm euro-amerikai
műfaji-narratív struktúrája az egymással szöges ellentétben álló ideológiákkal
egyaránt összeegyeztethetőnek bizonyult. A filmtörténet elvetemült, aberrált
homó figurái után szükségképpen következtek a homoszexualitáshoz empátiával
közelítő filmek, a következő lépésben pedig már az önérzetet, identitástudatot,
összetartozást, és politikai-társadalmi igazságosságot követelő figurákat
mozgató, „rehabilitatív” homófilmek is megjelentek, amelyek ugyanakkor
nagyrészt megmaradtak a homofób filmek által alkalmazott műfaji-narratív
sémánál.
A fent említett ritka
kivételektől eltekintve azonban a rendszerváltások előtt, kiváltképp az 1980-as
éveket megelőző évtizedekben a melegség többnyire rejtőzködő marad a
kelet-európai szocialista országok filmvásznain. Parodisztikus meleg
mellékszereplőkbe azonban gyakran belebotolhatunk. E figurák többnyire a
komikus hatás eszközei, hasonlóképpen az amerikai mozi több évtizedes
gyakorlatával. A homoszexualitás ilyesfajta jelenléte mára sem veszett ki
teljesen, lelakott, avítt, konzervatív humorként él tovább számos
zsánerfilmben.
Hogyan változik mindez a
rendszerváltások után? Dina Iordanova bolgár filmtörténész (Cinema of the Other Europe. The Industry and
Artistrry of East Central European Film, 2003), az 1989 utáni kelet-európai
film tematikus, műfaji, és stilisztikai irányvonalait áttekintve, hangsúlyozza
többek közt a kisebbségi csoportok, kiváltképpen a roma és zsidó kisebbségek
helyzetére fókuszáló filmek felszaporodását. Ewa Mazierska a lengyel, cseh és
szlovák film kapcsán emeli ki a homoszexualitással foglalkozó filmek megsokszorozódását
a posztkommunista érában (Masculinities
in Polish and Czech and Slovak Cinema. Black Peters and Men of Marble). A
homoszexualitás témája tehát a szocializmus évtizedeihez képest immár sokkal gyakrabban,
nyíltabban és árnyaltabban jelenhet meg a kelet-európai filmekben.
Lengyel meleg filmek
A kelet-európai
országokban igen változatos variációi léteznek a homoszexualitás jogi,
társadalmi és kulturális aspektusainak. Lengyelországban a homoszexuális szexuális
aktivitás például soha nem volt büntetőjogi kategória, legalitását 1932-ben meg
is erősítették. (Összehasonlításképpen: Csehszlovákiában csak 1961-től,
Magyarországon 1962-től legális az azonos neműek közti szexuális aktus, az
Egyesült Királyságban 1968-tól.) A lengyel kommunista állam kevésbé üldözte
homoszexuális állampolgárait, mint más kelet-európai államok, már a
rendszerváltás előtt létrejöttek az első hivatalos meleg és leszbikus
szervezetek. 1989 után, a kommunizmus alatti elnyomás megszűntével újra
megerősödött katolikus egyház azonban sikeresen gerjeszti és tartja fenn a
társadalom ellenszenvét és diszkriminációját a szexuális kisebbségeivel
szemben, így a lengyelek a korábbi, viszonylag elfogadó pozíciójuktól eltávolodva
Kelet-Európa leginkább homofób társadalmává váltak. Valószínűleg ennek is
betudható, hogy a nyíltan melegbarát filmek viszonylag későn, csak a jelen
évtizedben kezdtek megjelenni. A homoszexualitás rendszerváltás után
felszaporodó nyílt filmes ábrázolásainak többsége ugyanis, ahogyan azt
Mazierska megállapítja, a régi sztereotípiákon keresztül, ellenségesen viszonyul
a férfi homoszexualitáshoz, amit olyan, többnyire katolikus elkötelezettségű
filmek példáznak, mint Teresa Kotlarcyk Reformátora
(Zakład, 1990) Krzysztof Zanussi Ördögi vonzerő (Urok wszeteczny, 1996), Marek Koterski Flúgos nap (Dzień ¶wira,
2002) című filmje , vagy Mariusz Trelinski Egoistája (2000). Utóbbi filmben például a társadalomkritika fő
bűnbakja, célpontja a homoszexuális férfi karakter. A jómódú negyvenes férfi
története, a melegdráma hagyományait követve, öngyilkossággal végződik. Ahogyan
arra Mazierska is rámutat, a film csatlakozik a lengyel katolikus egyház által
is propagált nézethez, mely a homoszexualitást és a családot egymást kizáró fogalomnak
tekinti.
A család fogalma körüli
vita régóta a homofób és antihomofób szembenállás egyik fő frontvonalát képezi.
Míg egyik oldalról a „homoszexuális” esszenciális családellenességét
igyekszenek bizonygatni, és ezzel párhuzamosan szisztematikusan ellehetetleníteni
számos homoszexuális párkapcsolatának, szülői-nevelői kapcsolatának,
gyermekvállalásának létrejöttét, avagy megtagadni az azonos neműek közti kapcsolatok
jogi elismerését és védelmét, valamint szociális és gazdasági támogatását,
aközben a homofóbia-ellenes, azaz egyenlőségpárti oldal egy része e fontos
jogokért ill. társadalmi elismerését küzd. A tét tehát a „család” ideálja és
intézménye, melyből sokan a homoszexuálisok kizárását követelik (vagy egy
fokkal kevésbé homofób esetben a hagyományos családmodellbe való beilleszkedést
tekintik a normalitás, az elfogadhatóság kritériumának), addig mások e diszkrimináció
megszüntetésén dolgoznak.
A pozitív példák közt
feltétlenül megemlítendő Andrzej Barański
Kisvárosa (Parę osób, mały czas, 2005).
A költő Miron Bialoszewski életének egy szakaszát feldolgozó mű ugyan teljesen
háttérbe szorítja a művész homoszexualitását, ugyanakkor érzékenyen mutatja be
a költő és barátnője érzelmi kötődését és kölcsönös támogatását. Az intim és
nem szexuális férfi-nő barátságra, e nem konvencionális, filmes ábrázolásból
hagyományosan kizárt-kimaradó intim kapcsolati formára irányuló figyelem
egyúttal a „család” fogalmának újraértelmezését is szorgalmazza. A lengyel
felhozatalból a homoszexualitás barátságosabb kezelésére példa Izabella
Cywinska Marony-i szerelmesek (Kochankowie z Marony, 2005) című filmje,
melyben egy férfi egy nővel és egy másik férfival is romantikus kapcsolatban
áll, és ugyan a film a heteroszexuális kapcsolatot részesíti előnyben, a
homoszexuálisat is szimpátiával és tisztelettel kezeli.
2010 után három a
korábbi lengyel melegfilmes hagyománytól jelentősen eltérő filmet is láthattunk.
Ezen filmek megértőek a homoszexuális identitás iránt, sőt a férfi
homoszexuális erotika valóban erotikus és intim formában jelenik meg a vásznon.
Kettő közülük követi a melegdráma rehabilitatív vonulatát, és identitás- és közösségérzés
erősítő mivolta ellenére tragikus véget ér, egy pedig meglepően optimista (és a
katolikus egyházra vonatkozóan erősen kritikus) lezárással él.
A hazájában sűrű
díjesőben részesített Öngyilkosok szobája
(Sala samobójców, 2011) Jan Komasa
rendezése, jellegzetesen 21. századi hibrid film: félig élőszereplős, félig
komputeranimált (részben a kortárs Lengyelországban, részben egy rendkívül
kidolgozott virtuális világban, az „Öngyilkosok szobájában” játszódik); ötvözi
a tinifilm, a (meleg)dráma, és a soft-thriller jellemzőit; továbbá fontos
dramaturgiai szerepet kap benne a közösségi média és az internetes zaklatás és
abúzus. A film jómódú és karrierista szülők egyetlen kamasz fia, Dominik
előbújásáról és öngyilkosságban végződő pszichés küzdelméről szól. A jóképű,
gazdag, és elkényeztetett fiú élete összeomlik, amikor egy fogadásból
elcsattant csók és a dzsúdóedzésen történt „baleset” révén járványszerűen
terjed el a hír melegségéről. Dominik egyre inkább elzárkózik a külvilágtól és
legtöbb idejét egy öngyilkosság iránt érdeklődő internetes közösség 3D
világában tölti, függő kapcsolatban az oldalt létrehozó és a közösséget vezető
lánnyal, míg végül megöli magát. A díjözönnel fogadott Öngyilkosok szobája friss és modern mind vizualitásában, mind
tematikáját illetően, beleértve a homoszexualitás megközelítését is – hazájának
(film)kulturális kontextusában pedig e frissesség és modernség még
elementárisabb erővel hathat, és a homoszexualitás egy új reprezentációs
érájának beharangozója Lengyelországban.
Az Öngyilkosok szobája után két évvel elkészült az „új lengyel
melegfilm” második nagyhatású darabja: Malgorzata Szumowska drámája, Az Ő nevében (W imię..., 2013) merész, mély, gyengéd – úttörő
mestermű. A Berlinale Teddy-díját elnyerő alkotás egy meleg katolikus papról
szól, aki egy kis vidéki parókián hátrányos helyzetű deviáns fiatalok
nevelésével foglalkozik. Beleszeret egy különc és hallgatag, a felnőttkor
határán álló fiúba, Lukasz-ba, aki finoman, de következetesen közeledik Adam
felé, Adam pedig vágyódása ellenére igyekszik határt szabni a kapcsolatnak. A
szerelem iránti vágya, a homoszexualitása és a papi mivolta közötti vívódás
során azonban közel kerül a kilépés gondolatához – mígnem a homoszexualitás
gyanúja miatt áthelyezik egy másik parókiára, ahová Lukasz utána szökik, és
szerelmük fizikailag is beteljesül. A film epilógusában ifjú papok csoportjában
látjuk Lukaszt.
Habár Szumowska rendező
és társ-forgatókönyvíró elmondása szerint Az
Ő nevében sokkal inkább a szerelemről
és vágyakozásról szól, mintsem az egyház valós botrányairól, a film kifordított
– ellenzői szerint „istenkáromló” – keresztény szimbolikája (az Adam nevű pap
sikertelen csábítóját Ewának hívják; Lukasz alakja Krisztus ikonikus ábrázolási
hagyományába illeszkedik), valamint az egyház mint korrupt és elnyomó szervezet
működésébe betekintés révén e melegdráma olyan határozottan provokatív és
kritikai hangot üt meg, ami kiváltképp a lengyel közegben, túllépi az
ingerküszöböt. (A filmet a katolikus egyház hevesen támadta, már önmagában a
tárgya miatt is). Ugyanakkor a film más nézői csoportokat is zavarba ejthet,
amennyiben egy etikus romantikus-szerelmi kapcsolatot mutat be egy emberséges
pap és egy (egyértelműen nem kiskorú) neveltje között.
A melegdrámák
rendszeresen tragikusan végződnek – így Szumowska filmjének a két férfi
kapcsolata szempontjából biztatóan (az álszentség valós lelki dinamikájára
irányuló kommentárral) végződő története e tekintetben szokatlannak számít. Az
ugyanazon évben bemutatott Lebegő
felhőkarcolók (Płyn±ce wieżowce, 2013)
ugyanakkor katasztrofális véggel fejezi le a meleg szerelmi előbújástörténetet.
A Tomasz
Wasilewski által írt és rendezett dráma egy feltörekvő sportolóról szól, aki
boldog párkapcsolatban él barátnőjével, időnként alkalmi szexet keresve és
találva a férfivécékben. Egy házibulin azonban megismerkedik egy (saját
homoszexualitásával teljes békében élő) fiúval. Barátságuk egyre szorosabb
lesz, és végül nem bírva érzéseivel és vágyaival, a férfi felvállalja szerelmét,
akit azonban a barátnő nem tud elengedni, és ex-barátja anyjával
együttműködésben rákényszeríti a maradásra és a családalapításra. A férfi egy
telefonhívással szakít szerelmével, akit később néhány homofób férfi agyonver.
A nemes egyszerűséggel vagy inkább hanyag
leegyszerűsítéssel magyarul Tiltott
szerelem-nek keresztelt filmet alkotója az első meleg lengyel filmként
promotálta. Ezt a nyilvánvalóan pontatlan és
arrogáns beharangozó csak annyiban helytálló, amennyiben Wasilewski már egy
bontakozó meleg párkapcsolatot ábrázol,
annak minden romantikus, érzelmi és testi vonatkozásával együtt, nem „csak” egy
identitásával és üldözöttségével egyedül küzdő meleg figurát (mint az Öngyilkosok szobája) vagy a kapcsolathoz
vezető rögös utat, az egyik vágyódó fél magányos harcára fókuszálva (mint Az Ő nevében). Igaz, ami igaz, a Lebegő felhőkarcolók nem retten vissza a hiteles homoerotika valóban erotizált
bemutatásától. Hiteles színészi játék, szép fényképezés, és öncenzúrától
mentes, igenlő homoerotika – nagyjából ezek Wasilewski melegdrámájának erényei.
A filmet ugyanakkor joggal kritizálták némileg lapos történetszövéséért, és még
inkább a befejezése kapcsán. A szakítás mikéntje és a „normális-heteroszexuális-konzervatív” család keresztjének
érzelmileg megnyomorító felvétele a sportoló fiú részéről (nem is említve a
kényszerítő anya és a barátnő korlátoltságát és szadizmusát), és a másik fiú
fatális meglincselése nem csak a karaktereket, de a sztorit is hitelteleníti. A
film recepciójának meglepő mozzanata, hogy egyes felháborodott internetes
kommentelők, meglehetősen ironikus módon, gyakorlatilag látens homofóbiával
vádolják a magát a melegfilm úttörőjeként beállító Wasilewskit, aki szerintük
rejtett és szadista módon élte ki (ön)gyűlöletét a brutális végjátékban. Az
ilyesféle vádak egyrészt tükrözik azt a jogos nézői frusztrációt, mely valóban
nem egyszerűen a szereplők iránti szimpátia és a happy end hiányából, hanem egy
nem túl eredeti, de azért hihetően felépített dramaturgia szétveréséből fakad.
Érzésem szerint a horrorisztikus befejezés mögött rejlő (jó)szándék a lengyel
társadalom egy részébe beépült kőkemény homofóbia megmutatása volt, mely
fájdalmas, de szükséges gesztus.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 39 átlag: 5.28 |
|
|