KritikaFélvilágKurvának állKovács Bálint
A
Monarchia leghíresebb luxuskurtizánjának története.
Sokat
elmond a magyar filmforgalmazás kuszaságáról, hogy az év egyik legjobb magyar
filmje nem jut el a mozikba, és rögtön a tévében kezd. Pedig a Félvilág nemcsak azért kívánná a
szélesvásznat, mert vizuálisan aprólékosan kidolgozott és esztétikus, de azért
is, mert szokatlanul jól működik benne a „hármas egység”: feszesen épül fel az
izgalmas és összetett történet, a rendező és a forgatókönyvíró közölni is akarnak
valamit a cselekmény végigvezetése mellett, és mindezt erős színészi alakítások
teszik teljessé.
Mágnás
Elza, „a Monarchia leghíresebb luxuskurtizánjának” története Szász Attila
rendező és Köbli Norbert forgatókönyvíró kezei között több egy fülledt kamarathrillernél.
A magyar közéletet valóban sokáig foglalkoztató korabeli bulvárhírt, a gazdag
kurva meggyilkolását Szász és Köbli úgy bontják ki, ahogyan tették azt korábban
A berni követ alapjául szolgáló eseményekkel
is: nemcsak egy feszült thriller lehetőségét látták meg a golyózáporos
túszdrámában, de az 56-ban megrepedt államgépezetről is beszéltek. Mágnás
Elza halálának körülményeit úgy fejtik vissza, hogy abban egyrészt három
roppant összetett és érdekes karakter hasonlóan összetett és érdekes motivációi
váljanak láthatóvá, másrészt egy szimpatikus visszafogottsággal ábrázolt – azaz
korántsem okoskodó vagy szájbarágós – filozófiai okfejtés is elférjen a „jó
emberek” és a „rossz emberek”, jóság és gyarlóság megítélésének
relativitásáról, az eszközt szentesítő vagy nem szentesítő célokról, a vallás
dogmáinak saját céljainkhoz idomításáról.
Ráadásul
ez az értelmezési tartományt okosan tágító „mondanivaló” logikusan következik
abból, ahogyan fokozatosan kirajzolódnak a főszereplők jellemei, motivációi,
sorstörténetei. Ez a fokozatosság az, ami az elsőtől az utolsó percig jelen
lévő feszültségért felel, sokkal jobban, mint a nyitójelenet flash forwardja
miatt várt gyilkosság. Köbli úgy építi fel az alapszituáció kártyavárát, hogy
mindvégig azt érezzük, egyetlen pikk dáma sem kerülhetett volna arrébb egy
milliméterrel sem. A kezdeti felállás – felül a nagyságos asszony, az ő vezető
komornája és legalul az újonc cseléd – folyamatosan alakul, mert minden percben
változik a képlet, formálódnak a három nő közötti viszonyok egyrészt azért,
mert újabb és újabb titkok derülnek ki a múltból, másrészt azért, mert az
erőviszonyok hullámverése hol felemeli, hol zátonyhoz csapja a szereplőket.
Köbli Norbert nem eredetiséggel, hanem hihetetlen profizmussal építi fel
mindezt: a két érettebb nő beszáradt viszonyát a fiatal cseléd jelenlétének
oldószerével lazítja fel, hogy ne is csak kettejük között induljon újra a
hatalmi harc és lélektani játszma, hanem elkezdődjön a versengés az új szereplő
birtoklásáért is – ez pedig rengeteg lehetőséget ad a feszültség fokozására, az
először sztereotipnak tűnő jellemek (a romlott nő, a tiszta „apáca”, az
ártatlan naiva) összemaszatolására. Gryllus Dorka talán élete alakítását hozza
a csak eleinte apácának tűnő nő szerepében: olyan torokszorítóan őszintének
tűnik minden vallomása, olyan félelmetesen érzelemteli minden pillantása és
magabiztos minden gesztusa, hogy a könnyei nemcsak az ő arcára, de a mienkre is
mély árkokat vágnak. Kovács Patrícia lassan fedi fel Elza játékos könnyedsége
mögött az ólomsúlyú céltudatosságot, Döbrösi Laura viszont csak ugyanabból a
néhány berögzült, egyszerű gesztusból, arckifejezésből és pillantásból építi fel
a kiscselédet, amit már több alakításban megunhattunk a színésznőtől.
A
film atmoszférája miattuk is magával ragadó, de amúgy is kiemelkedően egységes
és precízen tervezett. Valcz Gábor látványtervező szűk tereket használ, de
azokat az utolsó törött üvegcserépig megtervezi, miközben Szakács Györgyi
jelmezei (Végh Attila frizuráival együtt) is látványosak: így egy másodpercre
se válik unalmassá egy beállítás sem, pláne, hogy Nagy András kiváló és ötletes
kamerakezeléssel gondoskodik arról, hogy a Félvilág
formailag is izgalmas legyen. Parádi Gergely zenéje is komoly hatást tud
elérni, megtámogatva az egyébként is szokatlanul jó hangkulisszát.
Nemcsak
a tévében és nemcsak a magyar mezőnyben feltűnő, hogy egy film a jó dramaturgia
és az utolsó szóig átgondolt forgatókönyv mellett még a formát is ilyen
tudatosan használja. Ilyesmikkel kellene teletölteni a mozik termeit.
FÉLVILÁG
– magyar, 2015. Rendezte: Szász Attila.
Írta: Köbli Norbert. Kép: Nagy András. Zene: Parádi Gergely. Szereplők: Kovács
Patrícia (Mágnás Elza), Gryllus
Dorka (Rózsi), Döbrösi Laura
(Kató), Kulka János (Max). Producer:
Lajos Tamás, Mink Tamás. Gyártó: Szupermodern
Filmstúdió. A Magyar Média
Mecenatúra Program támogatásával. 88 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 23 átlag: 4.83 |
|
|