Hollywood arcaiMike BirbigliaFelemelő kudarcokPernecker Dávid
A bukások és csalódások
Mike Birbiglia stand up komédiát és filmeket összefogó önterápiás életművében
mindig a járható utat mutatják meg.
Ha valaki nagyot akar
dobni Hollywoodban, az ne Mike Birbigliát kérdezze a siker receptjéről.
Birbiglia ugyan sikeres, csak másképp. Kisköltségvetésű filmjeinek, egyemberes Off-Broadway
monológdarabjainak, stand up-jainak kálváriatörténetei a kudarcaival teli önmarcangolás
mikroszkopikus töredékeiből építkeznek rekeszizomgyilkos vagy épp kesernyés
katarzisokig.
A bukás elkerülhetetlen
Mint minden komikus,
Birbiglia is szeretett volna befutni. A ‘90-es évek stúdiómekkájában
humoristaként tarolni pedig egyféleképpen lehetett: szitkommal. Birbiglia írt
is egy önéletrajzi ihletésű vígjátéksorozat-tervet, amit a döntéshozók
felvizeztek, kilúgoztak, és beállították a sorba, rögtön a Szeretünk, Raymond, Bill Cosby sorozatai, és a Seinfeld mögé, hogy azok farvizén érje el hamvába holt célját: a
néptömegek szórakoztatását. De aztán mégse lett belőle semmi (ahogy példaképe,
Mitch Hedberg sorozatából sem). Szerencsére. Birbiglia elzakózott a filmipar
lábtörlőjén, de rájött, hogy a sikernek van hollywoodi szemmel nem látható változata
is. Meg lehet csinálni kicsiben is.
Számos kortársa, barátja és kollégája ma már sorozatsztár, de Birbiglia mintha
élvezné, hogy John Mulaney (Mulaney),
Aziz Ansari (Master of None), Amy
Schumer (Inside Amy Schumer), Bill
Burr (F is for Family), Nick Kroll (The Kroll Show) árnyékában megbújva
teremthet igazi értéket. Ez az érték az önterápiás monologizálásban testesült
meg.
Első, 2008-as What I Should Have Said Was Nothing (Amit mondanom kellett volna, az a semmi)
című fergeteges stand up különkiadása (melyet öt lemez előzött meg) a bukás
ontológiájának önfeledt mélyelemzése, melyben apró, éles emlékszilánkokból formálódik
tömör egésszé egy olyan komikus önarcképe, aki életképtelenségének minden késhegynyi
momentumában a lelkiismereti, morális, magánéleti élhetőség aspektusait
kutatja. Gondoljunk csak bele, milyen lehet egy leukémiában haldokló beteg
motivációs beszéde után kiállni és megpróbálni a lehetetlent: vicceket mesélni.
Az amerikai baseball-liga díjátadó gáláján véletlenül megalázni egy vakot?
Pipa. Egy humorosnak vélt mondattal nemi erőszaktevőnek beállítani magunkat új
szomszédunk előtt? Pipa. A pofára esés – legyen az picike vagy atavisztikus,
szó szerinti vagy metaforikus – Birbiglia életművének vezérmotívuma lett. Az
elbukás elkerülhetetlen, majdhogynem kötelező. A padlón feküdni és azon
merengeni, hogy mit is szúrtunk el, avagy miért is cseszett velünk ki a világ,
terápiás folyamat. A tévutak és zsákutcák ugyanis bizonyos szögekből nézve a
járható utat mutatják meg. A járható út Birbiglia esetében pedig járatlan volt.
A rendszeren kívül született stand up fellépéseinek, publikációinak és
rádiószerepléseinek meghökkentő érzékenysége, intimitása, keserédes és a
műfajban egyre ritkább optimizmusa, színdarabjainak és filmjeinek humanitása és
szenvtelen önkeresése ugyanis páratlan.
Az alvajárás melankóliája
Birbiglia 2012-es
rendezői debütálását, a Sleepwalk with Me
sajátos romantikus stand-up
vígjátékát (Alvajárás velem lehetne a jó fordítása) azonos című kisszínházi monológjából
és könyvéből írta vászonra. Vallomásos önéletrajzi mű ez, mely az élő- és írott
szóban elmeséltek felépítését visszhangozza. Míg a What I Should Have Said Was Nothing során Birbiglia emléktöredékeit
egy alá- és fölé rendelő szerkezetbe tömörítve beszél a személyiségét és
humorát formáló bukásokról, addig a Sleepwalk
With Me másfél órás humoreszkében a megható, kínos, de mindvégig kacagtató
kudarc-szituációk spirálisan, asszociációk mentén körözve építik fel a
cselekményt: egy reményteli, de élhetetlen szerelem szétmállását. A film főhőse
természetesen Birbiglia (azaz Matt Pandamiglio), aki épp rettenetesen törekszik
arra, hogy sikeres stand up komikussá váljon. Ebben barátnője, Abby (a
nagyszerű Lauren Ambrose) támogatja, amennyire csak tudja. A lánynak azonban
egyre inkább úgy tűnik, hogy a tántoríthatatlanul, de esetlenül próbálkozó Matt
számára az utazó humorista-életmód fontosabb, mint az elköteleződés. Olaj a
tűzre, hogy Matt saját komikusi hangját kapcsolatuk buktatóinak közhírré
tételében találja meg. Poénjai ütnek, ahogy lelkiismerete is. Egy ponton túl
bűntudatát két vállra fekteti, és megcsalja Abbyt, előtte azonban sokadszorra
töri át a negyedik falat, és szól ki hozzánk: „Emlékezzetek, ti az én oldalamon
álltok…”. Az ő oldalán azonban nehéz állni, főleg miután a zokogó lány kezét
csak azért kéri meg, hogy az ne szakítson vele. Matt romba dönti Abby életét és
kapcsolatukat, de ezt az árat meg kellett fizetnie azért, hogy befusson. Abby
pedig megbékél a gondolattal, hogy ő segítette kibontakozni a férfit, hogy nem
volt hiába minden. Mint romantikus komédia, a Sleepwalk With Me az Annie
Hall életszagú fatalizmusát idézi. Nem sablonkapcsolatot ábrázol, nem
sablonfigurákkal, akikre minden gyarlóságuk és hülyeségük ellenére is szeretve
lehet tekinteni. A Sleepwalk With Me
egy olyan esendő, erőlködő férfit láttat, aki magát akarja megtalálni, de ehhez
kényszeresen menekülnie kell a kötődés, a felelősség, a csalódások elől.
A menekülés motívumát
erősítik Matt szürreális álomjelenetei is. Ahogy kapcsolata és karrierje egyre
inkább csúszik ki kezei közül, úgy válnak egyre meredekebbé álmai. Kezdetben
még csak olimpiai érmet kap porszívózásból, a mélypontot elérve viszont rálőnek
egy rakétát. A baj csak az, hogy Birbiglia – és így tehát Matt is – egy olyan
ritka és veszélyes alvászavarban szenved, melynek köszönhetően öntudatlanul
eljátssza-átéli a legeszementebb álomszekvenciáit is. A rakétától Birbiglia egy
hotel második emeleti ablakán kivetve magát „menekült meg”, amibe majdnem
belehalt. Revelációként ható metafora ez mind a néző, mind pedig Matt/Birbiglia
számára, aki folyamatosan igazolni akarja, hogy miért iszkol betegsége, barátnője
és hétköznapi élete elől (inkább pizzát eszik az ágyban).
A Sleepwalk With Me emberközeli romantikázása mellett hasonlóan
részletesen beszél a világ egyik legnehezebb előadói formájáról is. A kezdő –
vagy a stadionfellépésektől elvből távol maradó –stand up komikusok nélkülözéssel
teli, nem épp normális életét Birbiglia egy ellentétező szerkezetben ereszti
össze a normalitás normáival, az elköteleződéssel és a letelepedéssel. Olcsó
motelek és kaják, zéró közönség a legkevésbé humor-kompatibilis helyeken
(sulimenza), a semmi közepén lerohadó autó, folyamatos távollét a
komfortzónáktól, mocsadék fizetésért. Ez nem Judd Apatow Ki nevet a végén? című terjengős-dagályos ódája a stand uphoz, ahol
mindenkinek van a színpad mögött saját öltözője. Birbiglia stand up-világa valóságos, szépnek beállítani ezt az
életet pedig csak egyféleképp lehet, pátosszal. Noha Birbiglia sajátos komikusi
stílusát mindig meghatározta ez a pátosz, azt mindig keserédes önreflektív
melankóliába, és kirobbanóan empatikus gondolatokba csomagolva finomította.
Nincs ez másként első filmje esetében sem, melynek kissé széttartó és sokat
vállaló formáját Birbiglia fogja össze magával ragadó, karizmatikus monológ-narrációjával.
Őszintesége nem kirakat-őszinteség, nem „brand”. Birbiglia megváltó őszintesége
emberibb, közelibb és hatásosabb, mint bármelyik híres sztárkomikusé, akiket
ezzel a jelzővel szokás illetni.
Feladni magunkat másért
Vallomásos-feltárulkozó
komikusi életpályájának csúcsa a 2013-as My
Girlfriend’s Boyfiend (A barátnőm
barátja) című stand up előadása, mely a Sleepwalk
With Me eszmei folytatásaként a humorista párkapcsolati kálváriáját meséli
tovább. Annak ellenére, hogy formáját tekintve monológ, a My Girfriend’s Boyfriend túllép a műfaj kötöttségein és egyfajta
egyszemélyes színdarabba oltott romantikus komédiává alakul, melynek egyik
főszereplője Birbiglia, a másik a komikus által szentséges hangon
megszólaltatott Jenny, Birbiglia felesége. A díjnyertes stand upban Birbiglia
elmeséli, ahogy megismerkedtek, ahogy összejöttek, ahogy összeköltöztek, és
ahogy – minden agresszív elvi ellenérzése ellenére – megkérte a nő kezét. A
fabulát nézve a darab pofonegyszerű, a szüzsét tekintve viszont közel sem az. A
My Girfriend’s Boyfriend ugyanis nem
csupán a Sleepwalk With Me tematikus
utódja, formájában is idézi a filmet. Birbiglia lineárisan kezdi, és az első
stand up különszámához hasonlóan asszociatív kapcsolatokat épít a humorepizódok
között. Ez azonban csak bemelegítés. Míg a Sleepwalk
With Me esetében alvászavarának jelenetei köré fonódtak a történet
kulcsmomentumai, addig a My Girfriend’s
Boyfriendben egy új, ugyancsak megtörtént trauma, egy karambol a szerkezet
katalizátora. A baleset megvilágosodás-élménye indítja útjára a csapongónak látszó spirális gondolat- és
emlékfolyamot, mely maga az előadás.
A szerelem és a révbe
érés motívuma mellett Birbiglia a What I
Should Have Said Was Nothing kudarc-központú cselekményvezetését is új
szintre emeli. Az emléktöredékek mindegyike egy-egy apró, de jelentőségteljes
bukás, csalódás, botlás felidézése, melyek már nem egymásra rétegződnek, hanem
szétnyílnak és minden elhangzott vagy elhangzó történettel kapcsolatba lépve
erősítik, árnyalják, vagy módosítják szerelmi életének megpendített aspektusait.
Elhányja magát egy körhintán az első gyermekkori randi közben, megtudja, hogy a
lányok szerint borzasztóan csókol, egy csajnak ő csak a második pótcsávója,
tehetetlenül alulmarad nevetségesen egyoldalú vitákban. Egy tucatkomikus egymás
után sütné el ezeket a poénokat. Birbiglia azonban szövegfolyamában megaláztatásaiból
világot épít, melyben egy repülőgép lekésésének vaskos szimbolikus
jelentéstartalma kerekedik.
A történet elemei
ismerősek ugyan, de Birbiglia az ismerőst ismeretlen szögekből közelíti meg
színészettől, képmutatástól, póztól mentes őszinteségével és csodálatos
magabiztosságával. A szilánkosra tört káprázatos cselekményvezetés (egy másfél
órás „viccről” van szó) és a számtalan rekeszizom-gyilkos anekdota mögött pedig
egyre jobban felsejlik egy keserűségével vakmerően szembe néző Charlie Brown-alteregó
lelki, mentális, érzelmi felnövése. Birbiglia széttépi a kudarcaihoz vezető
személyes diszpozícióit, prekoncepcióit és sületlen gyermeki önzőségét
hátrahagyva feladja elveit egy másik emberért. A lenyűgöző pedig az – a
könnyfacsaró katarzison túl –, hogy a darab radikális intimitásának ellenére
Birbiglia mindenki számára megfogható bölcsességeket fogalmaz meg a világ
legmegfoghatatlanabb valamijéről. Aki szerelmes, vagy volt már szerelmes, esetleg
szeretne szerelmes lenni, annak Birbiglia darabja többet mondhat és jelenthet
bármilyen romantikus komédiánál vagy Müller Péter-könyvnél.
A My Girfriend’s
Boyfriend és a Sleepwalk With Me egyértelmű párdarabja 2016-os stand
upja, a Thank God for Jokes (Istennek
hála a viccekért), melyben a komikus sajátos, spirális, töredezett, de
mégis koncentrált történetmesélésével a viccek és a nevettetés iránti
szerelmének eredetét és a jó vicc kémiáját fejtegeti a tőle megszokott
introspektív, intim, kitárulkozó módon.
Érezni, nem gondolkodni
Második filmje, a tavalyi
Don’t Think Twice (Ne gondold túl) az improvizációs
komédiaszínházak színterét mutatja be. Birbiglia középiskolás éveiben az
impro-társulatokban találta meg a tökéletes menedéket a tinédzserlét
ocsmányságai elől, és stand up karrierje mellett a mai napig fellép ilyen
színházakban. Aki nem ismeri ezeket a helyeket és az improvizációs előadások szabályait
(mindig mondj igent, helyezd a csoportot magad elé, ne gondolkodj), az ettől
még a filmet mozgató központi – Birbiglia életművében visszatérő – érzéseket és
gondolatokat bizonyára igen. A komikus ugyanis a Sleepwalk With Me után újfent a siker hajszolásáról, a bukások és
az elfeledettség félelméről, a kudarcok útmutatásáról beszél, de sokkal
finomabban, elképesztő részletességgel és keserédes drámai súllyal. A Don’t Think Twice impro-társulatának
élete és „egy mindenkiért, mindenki egyért” mentalitáson alapuló közösségük
akkor bomlik fel, mikor Jacket, az egyik tagot (Keegan-Michael Key) leszerződtetik
egy Saturday Night Live-ot idéző
fiktív komédiasorozatba. A tagok között terjedni kezd az irigység, a
féltékenység, az elkeseredettség, az ambíció téveszméje, a fájdalmas tehetetlenség
és a beletörődés az elmúlásba. Jack nélkül a csapat nem funkcionál
tisztességesen, előadásaik működésképtelenné válnak, és apránként mindenki arra
a sikerre kezd szomjazni, amiben Jacknek látszólag
része van. Kivéve Samet (Gillian Jacobs), Jack barátnőjét, akit behívnak a
meghallgatásra, de nem megy el. Nem azért, mert fél a szituációtól, hanem
azért, mert fél a társulat elenyészésétől. Jack és Sam egymás támogatása közben
széteső kapcsolata érezhetően a Sleepwalk
With Me alapkonfliktusára játszik rá és hasonlóan fanyar véget is ér. Birbiglia
olvasatában minden önéletrajzi ihletésű, még az is, ami nem.
A komikus-rendező
azonban ösztönös arányérzékével végigegyensúlyozza a filmet a derű- és
borúlátás között. Hősei emberként és nem forgatókönyv-szereplőként viselkednek.
Szokás elsütni ilyen esetekben azt a lózungot, hogy „hús-vér karakterek”, de
Birbiglia színészeinek alázatos, inspirált alakítását elnézve jelentéktelenné válik
ez a frázis. Mintha mindegyik főszereplő egy-egy részlete lenne Birbiglia
személyiségének. Miles (akit ő alakít) megkeseredett féltehetség. Sam művész,
aki feláldozza a felszínes sikerélményeket a bukásra ítélt színház megmentése
érdekében. Jack ambiciózus és minden áron be akar futni. Társait hátrahagyva
tudja, hogy nélküle vége a társulatnak, de azt nem, hogy a társulat nélkül neki
is vége. A törés helyrehozhatatlan, de Jack nem kárhozik el, a barátság
megmarad, azonban sanyarú távolságtartás férkőzik közéjük. Bill (Chris Gethard)
a társulatba menekül saját
középszerűsége miatt érzett szomorúsága elől („A húszas éveink a reménykedésben
telnek. A harmincas éveinkben pedig rájövünk, hogy mekkora hülyeség is volt reménykedni.”),
akárcsak Sleepwalk with Me „hőse” a
stand up komédiába. Mellette ott rajzolgat füzetébe Allison (Kate Micucci), aki
mindenbe belekezd, de semmit sem fejez be és Lindsay (Tami Sagher), akinek
megvan mindene, nincs veszteni valója, és így különösebb motivációja sincs. A
semmiből semmi perc alatt teremtett viccek csodája fogja össze őket közösséggé
(előadásaik alatt ezt a színpadi kameramunka is erősíti). Nincsen rossz ember
köztük. Csak emberek. Csak embereket alig látni manapság
filmekben. Birbiglia pedig úgy viszonyul hozzájuk, ahogy mindenkinek kellene
mindenkihez. Szeretettel, kedvességgel, nagylelkűséggel és támogatással. Ezért
nem kerekedik gejl melodráma a filmből, és ezért hagy mély nyomot. Jó ugyanis
azon elagyalni a stáblistába meredve, hogy milyen lenne, ha Hollywoodban (vagy
akárhol) mindenki egy kicsit kevesebbet gondolkodna, és többet érezne. Ha nem
csak a látható és pénzzé tehető valami – gondoljunk itt most egy nyári
slágerfilmre –jelentené a sikert, hanem mondjuk az, ha egy komikus segít
felállni olyan élethelyzetekből, melyekből rohadtul
nem egyszerű ezt megtenni. Birbiglia ugyanis vicceivel, stand up előadásaival és
filmjeivel nem csak a saját életét akarja élhetőbbé tenni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 8.5 |
|
|