KritikaAlien: CovenantKígyó a kertbenVarró Attila
A modern populáris filmmítoszokban
a nyolcadik utas a magaskultúra.
Mint azt a midikloriánok
baljós árnya mutatja, bármely népszerű fantasztikus film univerzumát a franchise-á válás során nemcsak a piaci igényekhez
történő túlzott igazodás Halálcsillaga fenyegeti, de az utólagos szerzői
értelmezgetések és életmű-építgetések végzetes vírusai is: amint egy sci-fi,
űropera vagy fantasy eléri a kultikus státuszt, épp olyan kontraproduktív
stratégiát jelent újabb és újabb szoros másolatokkal megkísérelni piaci
reprodukcióját, mint felülírni a szerzők újabb eszméivel, elképzeléseivel vagy
egyszerűen csak hóbortjaival. Az 1979-es Alien
minimalista űr-slasherje részben azért lépett olyan hatékony szimbiózisba a nagyközönséggel,
mert Ridley Scott – mit sem sejtve műve leendő karrierjéről – egyáltalán nem
próbálta hangzatos eszmék szolgálatába állítani kozmikus hipermonstrumát (vagy
ha igen, rendkívül jól leplezte ezt): mindenki, sarki péktől Barbara Creedig, azt
látta bele zsigeri erővel működő párbites rémtörténetébe, ami legközelebb állt
szívéhez-lelkéhez, bizonyítékot találva rá a gigeri látványvilágban, a szórványos,
széttartó referenciakészletben („loptam én mindenkitől”, jelentette ki utólag O’Bannon),
valamint kiválóan eltalált és eljátszott hét karakterében. Scott azonban már a Szárnyas fejvadász direktori verzióiban
egyszarvúra pattant, hogy még inkább saját képére hajtogassa sikerdarabját –
megfeledkezve róla, hogy az a sikerdarab populáris mítosszá válva pompásan
elboldogul magában is, és legfeljebb annyira az övé, mint a Fehérlófia
legendája az első vándor táltosé, aki pár kupa kumisz után előadta az
ismeretlen hallgatóságnak.
Amikor oly sok
jobbnál-jobb folytatás, sikeres crossover,
szerteágazó regény- és képregényverzió után az Alien-franchise 2012-ben visszakerült a hajdani babérjaira vágyó
rendezőhöz, a nézőknek már esélyük sem volt rá, hogy ne valami monumentális
eszme-eposz nyitódarabjával szembesüljenek, amelyben a szerző-mesélő végre
elmagyarázza nekik, hogy a Hétszűnyű Kapanyányimonyók hogyan utal a sumér
rokonságra vagy mi köze van a Nagy Kazah Falloszistenhez. Az idei folytatás rögtön
a címével jelzi, hogy a törekvés a régi, csupán a kultúrkör változott – a
Prometheus-mítosz után most valami ószövetségi értelmezési keretbe zárva vitorláznak
át a pionír-hősök egy új világba, hogy aztán az eredeti rémfilm-elvárásokhoz
mérten rút halállal lakoljanak csupa szűk, nyirkos és sötét helyen. Bibliai és
miltoni utalásból ugyanis annyi akad, mintha egy vasárnapi iskola
zsúr-vetélkedőjén járnánk; a megafonnal harsogott szerzői üzenet pedig az
istenkísértő Prometheus mitológiai tanulságai után immár a Szárnyas fejvadászból (és hatszáz robotfilm-utánzatából) jól ismert
Frankenstein-intelmet köti lelkünkre,
méghozzá olyan világos és hatékony módon, hogy nem akad néző, aki a moziból
hazatérve ki ne dobná a karácsonyra kapott MI-barkácskészletét. Scott nem is
igyekszik különösebben, hogy szépen felépített gondolatvilágáról váratlan
fordulatokkal vagy új történetelemekkel vonja el a nézői figyelmet, a
menetrendszerű pontossággal érkező összecsapások némi fazonigazítással korábbi Alien-filmekből kerülnek át – mint a
nemi erőszakot idéző robot-hősnő harc 1979-ből és a finálé
rakodórobotos/zsilipkapus leszámolása 1986-ból (bár itt legalább szkafanderben)
– vagy akár valamelyik klónjából (lásd a Pitch
Black éjjeli rajtaütését a mezőn, a fényérzékeny támadókkal).
Mindezek fényében aligha
meglepő, ha a franchise sikerének zálogát
jelentő monstrum a horrorfilm kígyója lett a sci-fi kertben, aki minél
szaftosabb és véresebb erőszak-orgiákba csábítaná főhős-Éváját (és vele a
közönséget) ebből az inger- és tudásszegény elveszett paradicsomból – ahol
android okít androidot emberellenes közhelyekkel, ökológiai figyelmeztetések puffognak
a telepes űrhajó falai közt és mindig akad egy természeti törvény, amit semmibe
lehet venni, ha a dramaturgia úgy kívánja. A megduplázott antagonista kétféle
Sátánt mutat fel a további folytatásokhoz: egy kulturális utalásokkal dobálózó,
tudálékos és egomán übermensch steril Szerző-metaforáját, valamint a jó öreg
ösztönszörny bűnös műfaji örömeit zuhanyzós szex-mészárlással és kannibál
magzatokkal. Noha immár egyértelmű, hogy kettőjük közül ki a teremtő és ki
csupán hatásvadász eszköz kezében, remélhetőleg a következő részben – ha már a
zárójelenet alapján a skandináv mondakör a soros – ismét felülkerekedik a borzalmas
Világkígyó és egy takaros Ragnarök keretében megszabadítja a franchise univerzumát a sci-finek
álcázott, üres szerzői önistenítésektől.
Alien: Covenant (Alien: Covenant) – amerikai, 2017. Rendezte: Ridley Scott.
Írta: Michael Green,
Jack Paglen.
Kép: Dariusz Wolski.
Zene: Harry
Gregson-Williams. Szereplők: Katherine Waterston (Daniels), Michael Fassbender (David), Billy Crudup (Oram),
Danny McBride (Tennessee), Carmen Ejogo (Karine). Gyártó: 20th Century Fox.
Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
122 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 7.5 |
|
|