KritikaLichter Péter: Fagyott májusFélelemmel vegyesSzalay Dorottya
„Ahol a civilizáció összeomlik, oda
visszatér az erdő.” Lichter Péter egészestés avantgárd horror-filmje.
Az erdő – habár alapvetően olyan összetett
fogalmak társulnak hozzá, mint a végtelen, az időtlen és az ismeretlen – a modern,
nyugati populáris kultúrában egyre gyakrabban a fenyegetés forrásaként jelenik
meg. Egy olyan ősi, pre-modern világot reprezentál, amit a „civilizált” ember
az évszázadok alatt tudatosan félresöpört, de melynek újbóli térhódítása
állandó veszélyként leselkedik rá. Ahogy Holmes Rolston fogalmaz: „Ahol a
civilizáció összeomlik, oda visszatér az erdő.”
Ebből következően szinte magától
értetődő, hogy az erdő potenciáljának kiaknázása az elmúlt évtizedekben a
zsigeri félelmekre alapozó mainstream horror egyik legtöbbször ismételt panelje
lett. Az átláthatatlan, kiismerhetetlen rengeteg és a magára hagyott
protagonista küzdelme a pszicho-horrortól a slasher filmekig a zsáner valamennyi
alműfaját megihlette. Az erdő az ipari filmgyártás perifériáján egyensúlyozó
avantgárd filmesek körében is kedvelt téma, de a kísérleti filmes esztétikában
a horror műfaját domináló, negatív sémával szemben inkább a vadon sokszínűsége,
illetőleg kétértelmű természete válik hangsúlyossá. A horror narratívát az
avantgárd esztétikával vegyítő Fagyott
május az izolált hős bőrébe bújt néző és a jelentésrétegek sokaságát
hordozó erdő párbeszéde.
A Fagyott
május a több mint tízéves kísérleti filmes múlttal bíró Lichter Péter első
hosszabb, egészestés mozgóképes munkája. Lichter, aki alkotói pályája során
számos avantgárd filmes trenddel kokettált, a kézműves found footage filmek
világából (Félálom, Kazetta, No Signal
Detected), egy kis konceptuális kitekintéssel (Non-Places: Beyond the Infinite) érkezett el a nagyjátékfilmhez. Lichter korábbi
filmjeinek, elméleti munkáinak és avantgárd filmes esztétikai preferenciáinak
ismeretében a Fagyott május a korábbi formai kísérleteket összegző
alkotás, és egyben a rendező első jelentős nyitása a narratív struktúra
irányába.
Az experimentális
hagyományoknak áldozva azonban a történet szinte alig lép túl a szinopszisban
felskiccelt alapszituáción. Az új világrendet előidéző bukás körülményeit
titok fedi, és a láthatatlan ellenséggel viaskodó hős személyes kálváriájáról
is csak töredékinformációkat szivárogtat az alkotó. Az elbizonytalanított néző
a műfajtól elvárt kapaszkodók hiányában a beláthatatlan rengeteget fürkésző hőssel
kerül egy szintre, mely fúziót a következetesen alkalmazott szubjektív
beállítás szentesíti. A néző saját, aktív szerepének felismerése a film első valódi
próbatétele. A tradicionális befogadói attitűd hátrahagyása, a horror tematika
sugallta zaklatott keresés és az avantgárd esztétika által megteremtett,
önfeledt szemlélődés feszültségének megélése ugyanis a film emocionális és
intellektuális élvezetének kritériuma.
A Fagyott
május önálló horrorfilmként nem működik. Bár ezért részben a folyamatosan
botladozó, majd a film fináléjában nyíltan elhasaló történetvezetés is okolható
lenne, valójában azonban arról van szó, hogy a film nem is szándékozik
kizárólag az ismert műfaji eszköztárra és a narratíva kirakós játékára alapozni
a hatást. A horror tematika „mindössze” az a kitaposott csapás, melyről Lichter
folyamatosan eltereli a nézőt, bele az ismeretlenbe, hogy aztán egy hirtelen
vágással visszakényszerítse a járt út rendezett valóságába. A rengeteg
fenségességét ünneplő, lebegő képsorok, a végtelen csendek és az éteri zenei
kompozíciók együttese önreflektív merengésre készteti, míg a történetet
támogató, szigorú, nyugtalan szekvenciák célzott kutatásra ingerlik a nézőt. Ez
utóbbival Lichter az idegen (vadon) baljós voltát erősíti, ez előbbivel pedig annak
felderítetlenségét, komplexitását és újdonságát hangsúlyozza.
Lichter filmje a civilizált ember
rémálmának megvalósulása: a beláthatatlan rengeteg és a megszokás kényelméből
kiszakított, modern ember territóriumainak újrarendeződése. Egy új világrend kialakulásának
dokumentációja, melyben az ismert (indusztriális, narratív) vonalán fokozatosan
bekúszik az ismeretlen (független, avantgárd).
Fagyott május – magyar, 2016. Rendezte: Lichter Péter.
Írta: Bartók Imre és Lichter Péter. Kép: Gelencsér Dávid. Zene: Horváth Ádám
Márton. Szereplők: Lichter Bertalan, Pálos Hanna. Gyártó: Boddah / Otto Films.
76 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 4.4 |
|
|